Gå til innhold
Arkivverket

Lars Endresen, Fosse i Hardanger.


Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Lars Endresen fra Fosse, født i 1704. Han var blandt annet gift med Martha Erlingsdt. fra Engedal i 1730. De fikk sønnen Torbjørn Larsen i 1732.

 

Om vi følger slekten til Torbjørn hitover kommer vi til hans oldebarn (Lars tipoldebarn), Hans Torbjørnsen Engedal, født i 1815. Han ble gift med Anna Larsdt. fra Grønning i 1841.

 

Om vi så føger Annas aner bakover, så kommer vi til hennes oldefar som også heter Lars Endresen fra Fosse. Også født i 1704. Hans kone nå var Ingeborg Ivarsdt. fra Rørvik, født i 1711. De ble gift i 1745.

 

Jeg tror (ifølge kirkebøker) at ekteskap barn osv er riktig, men er noe usikker på om Lars Endresen fra Fosse er en og samme person? Han ble forøvrig gift en gang til og det var med Lisbet Hansdt. i 1761. Jeg har lett og lett, men finner ikke ut dette. Samtidig sier FamilySearch at dette er to forskjellige personer, en med dåpsdag i juni og den andre i januar 1704. Begge bosatt i Fosse.

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

Mvh

 

Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke disse personene du etterlyser,men fant dette:

 

Lars ENDRESEN

 

1704 - 1788

 

 

Birth 1704 Fosse bnr.8 Strandebarm Hord. tng_search_small.gif Gender Male Baptism 1730-1761 Engjadal bnr.3 Strandebarm tng_search_small.gif Died 1788 Person ID I62006 Hellesland Last Modified 23 Jul 2008

Father Endre ÅMUNDSEN, b. 1665, 1.ledd tng_search_small.gif, d. 1729 Mother Ragna LARSDTR, b. 1650, 1.ledd tng_search_small.gif, d. 1732 Married 1692 Family ID F18153 Group Sheet

Family Marta ERLINGSDTR, b. 1692, Engjadal bnr.3 Strandebarm tng_search_small.gif, d. 1761 Married 1730 1.hustru 3.ektemann tng_search_small.gif Children 1. Torbjørn LARSEN, b. 1732, Engjadal bnr.3 Strandebarm tng_search_small.gif, d. 1783, Engjadal Strandebarm tng_search_small.gif 2. Ragna LARSDTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje,

 

Du har kanskje sett bygdebøkene for Strandebarm; i følge Olav Kolltveit/Anders Næss, var Lars Olson fra ?, brukar på bruk 3 i Engjadal, i perioden 1717 – 1720. Han var gift med Martha Erlingsdtr. (1792-1761), - hun igjen datter av Erling Sjurson, Øvre Bru, og Magdela Vermundsdtr., Tangerås.

 

Lars Olson dør i 1720, barnløs, og Martha, gifter seg med på nytt med Torbjørn Torgerson fra Åse i Tørvikbygd (1672-1729), som er bruker fra 1721 -1730. De har barna, 1) Lars, (1722 – 1803) g. m. Martha Johannesdtr. Røyrvik. De bosetter seg på gården Åse. 2) Helga (1725 – 1757) som blir gift til Sjuseter.

 

Så dør også Lars Olson også, og Martha gifter seg for tredje gang og denne gangen med den ene av «dine» Lars Endreson, Fosse (1704-1788). De har barna 1) Torbjørn(1732-1783) g. m. Kari Hansdtr., Solbjørg. (1737-1821)., 2) Ragna, gift til Århus i Kvam.

 

Anetreet til Anna Larsdtr. fra Grønning (1818-1894) går tilbake til bruk 1, i Engjadal, og til brukeren fra 1710 – 1752, - Endre Tomasson, fra Leirstein. Endre var då far til den «andre» Lars Endreson (1705-1783) som du søker. Denne Lars Endreson var, som du skriver, gift i 1745 med Ingeborg Ivarsdtr. fra Røyrvik. Alt i følge Olav Kollteveit/Anders Næss.

 

Håper dette kan være til hjelp…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje,

 

Du har kanskje sett bygdebøkene for Strandebarm; i følge Olav Kolltveit/Anders Næss, var Lars Olson fra ?, brukar på bruk 3 i Engjadal, i perioden 1717 – 1720. Han var gift med Martha Erlingsdtr. (1792-1761), - hun igjen datter av Erling Sjurson, Øvre Bru, og Magdela Vermundsdtr., Tangerås.

 

Lars Olson dør i 1720, barnløs, og Martha, gifter seg med på nytt med Torbjørn Torgerson fra Åse i Tørvikbygd (1672-1729), som er bruker fra 1721 -1730. De har barna, 1) Lars, (1722 – 1803) g. m. Martha Johannesdtr. Røyrvik. De bosetter seg på gården Åse. 2) Helga (1725 – 1757) som blir gift til Sjuseter.

 

Så dør også Lars Olson også, og Martha gifter seg for tredje gang og denne gangen med den ene av «dine» Lars Endreson, Fosse (1704-1788). De har barna 1) Torbjørn(1732-1783) g. m. Kari Hansdtr., Solbjørg. (1737-1821)., 2) Ragna, gift til Århus i Kvam.

 

Anetreet til Anna Larsdtr. fra Grønning (1818-1894) går tilbake til bruk 1, i Engjadal, og til brukeren fra 1710 – 1752, - Endre Tomasson, fra Leirstein. Endre var då far til den «andre» Lars Endreson (1705-1783) som du søker. Denne Lars Endreson var, som du skriver, gift i 1745 med Ingeborg Ivarsdtr. fra Røyrvik. Alt i følge Olav Kollteveit/Anders Næss.

 

Håper dette kan være til hjelp…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Beklager rotet, men jeg har tydligvis trykket feil. Takk for svarene. Jeg ser nå at det er to forskjellige mennesker.

 

Dette bringer meg til et nytt problem.

 

Denne Endre Tomasson, ble han gift med Kirsti Larsdt. Tveit født i 1684? og hvem var foreldrene til denne Kirsti?

Var det: Lars Erikson Heradstveit og Sigrid Jonsdt. eller var det: Lars Erikson Hersdstveit og Siri Jonsen fra Jondal.

 

Mvh

Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Terje,

 

Under gården Tveiten i Tørvikbygd: Lars Erikson Heradstveit (1633 - 1693) g. m, Sigrid Jonsdtr. Mundheim (1643-1723) får 12 barn. Den ellevte, - Kristi (?-1755) blir gift til Engjedal. Endre Tommasson fra Leirstein er gift med Kristi Larsdtr. fra Tveit i Tørvikbygd i 1704. Hun dør i 1755. Ikke på noen av gårdene oppgis hennes fødselsår..

 

Lars Erikson Hersdstveit og Siri Jonsen (Jondtr..?), har du mer opplysninger om de, - hvor han kommer fra, og hvor i Jondal hun kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

 

Jeg så de på FamilySearch som et forslag til ev. andre foreldre. Han skrives som Lars Erichsen født 1633 og døde 1693. Foreldrene hans er oppgitt til: Erik Michelsen og Christi Michelsen. Siri Jonsen født 1642 i Jondal og døde 1725, Tveten/Jondal. Når en ser på navnene, så skrives de bare litt anderledes. Fødselsåret og dødsåret på Siri er 2 år forskyvet ellers like.

 

De rette? foreldrene skrives som: Lars Heradstveit Erikson født 1663 (skrivefeil?), døde 1693. og Sigrid Jonsdatter født 1640, døde 1723. hennes foreldre er Jon gitleson og Synneva Andersdt.

Så jeg regner med at det er skrivemåten som er anderledes, men at de er de samme.

 

Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er dette rett, men du bør sjekke det.

 

Det er utgitt slektsbok for Tørvikbygd, Strandebarm og Mundheim i tre bind. Jeg har kun bind 1 tilgjengelig nå, - Tørvikbygd, samt at jeg har Olav Kolltveit/Anders Næss sine bøker for Strandebarm. De førstnevnte har referanser mellom brukerne, slik at en unngår forbytning.

 

Det er et ikke helt ukomplisert område dette, Jondal og Strandebarm på begge sider av fjorden, gården Tveit på Mundheim, i Strandebarm, i Tørvikbygd og i Jondal (Herand), og brorparten av brukerne heter Lars, Endre eller Peder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.