Gå til innhold
Arkivverket

Fiolinmaker Kristian Dahle f.23.9.1891 Luster SF


Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Hei og god jul alle sammen.

 

Kristian var gift med Svanhild f.------- døde i 1975 i Larvik (gravl.Tanum-Larvik)ingen datoer i Gravminner.

Har ikke mere på henne.

Kristian døde i Nedre Stølen 8 Bergen den 7.4.1960 gravl.11.4.1960 Mariakirken Bergen.Han var en kjent fiolinmaker og etter som jeg forstår,oppholdt seg i Bergensregionen.Har bladd i alt jeg kommer over,men finner ikke spor etter vielse og familien.Vet om en sønn Ole Kr.Dahle f.12.1.1934 Bergen døde i Stavern 2011.Etterlatte her har merkelig nok ingen holdbare opplysninger å komme med når det gjelder Kristian,og da må jeg bare prøve å bidra sammen med dere,ut fra opplysninger så døde han når han var 60 år,da skulle han være f.1900?Her er han død:http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person?s=kristian+dahle+luster

Så det er rette mann,kan det være skrivefeil på fødselsdato,nei?

 

Håper at noen kan hjelpe meg og hjelpe?

 

mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Kristian i adresseboka for Bergen 1958

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bgadr1958&sideid=111&storleik=

 

Her er i adresseboka for 1942 - adresse. Nedre Stølen 8

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=sfjadressebok&sideid=38&storleik=

 

Her er også samme dødsfallet ved hjelp av personsøk: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000000185563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe.Jeg har sett disse,men Svanhild fant jeg først i den boken fra 1958.Har også prøvd å finne hans fødsel i Luster uten resultater.Har også prøvd å finne ut mere om fiolinmakere i Bergen uten hell.En plass må de jo ha giftet seg?Det er mye å bla i.

 

mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsåret som oppgis er 1891, men ifølge opplysninger skal Kristian Dahle ha vært 60 år da han døde - i så fall er fødselsåret ca ti år for tidlig! Siden han var fiolinmaker, har han vel gått i lære...?

 

Her finner jeg for øvrig Svanhild Dahles dødsfall registrert i Bergen:

http://da4.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=brgd1973&gardpostnr=533&merk=533#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe.Min nabo har også en fra samme mann,fikk den av Ole Kr.Dahle f.12.1.1934.Det er også feler som er sendt ut av landet,til kunder.Antagelig giftet Kristian seg sent,kanskje rundt 1930?

 

 

Mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Statsarkivet i Bergen kan hjelpe deg med flere opplysninger? Kristian og Svanhild kan eventuelt være borgerlig viet, men jeg kan ikke se at det er skannet registre til borgerlige vigselsbøker for Bergen, slik det er for Kristiania/Oslo. Det hadde vært til stor hjelp å finne vigselen. Det jeg synes er så merkelig, er at Kristian gjemmer seg så godt i folketellingene.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe

Helt enig med deg.Ser i adresseboken 1920 en Kr.Dale(Dahle) kaiarbeider i Nedre Stølen 4 sikkert samme mann?Jeg har tenkt på Riksarkivet hvis alt låser seg,men dette forumet er jo suverene til å finne ut av ting,så jeg venter litt med det.

 

mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god jul Ann-Mary.Hva du finner ut.Da fikk vi et navn til på Svanhild og når hun var født,bra.Da er det bare å finne de døpt og gifte for å være 100%

 

 

mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe.Fant det samme.Kanskje trådene finner hverandre nå.Her er hun Konfirmert.http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2180&idx_id=2180&uid=ny&idx_side=-142

 

mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe.Wilhelmine Hansine f.Hess,Svanhilds mor døde 18.5.1904 i Bergen.baker Ole ble vel gift på nytt med Marta Helena Arnesdtr.f.12.3.1994 Sund.

 

mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei begge to.

Rettelse på Marta H.Arnesdatter,hun er født 12.3.1884 Storbø i Austevoll H.Har funnet mye nå,men må stadfeste vielsen på Kristian Dahle og Svanhild.

 

mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo eit spennande tema! Her er kva eg har i ein tilleggsfil til gards- og ættesoga for Luster, band II (gnr. 44, Dale prestegard):

 

Kristian Ingvaldson Dahle, "uekte" son av husmannsdotteri Maria Bottolfsdotter Dale (1867- ) og husmannssonen Ingvald Larsson Aasen (1874-1902), var fødd i Luster 23.9.1891 og døydde i Bergen 7.4.1960. Kristian gifte seg kring 1918, dato og stad ukjende, men truleg i eller nær Haugesund, med Svanhild Nathalie Olsdotter Hansen. Ho var fødd i Fana 21.5.1896 og døydde i Stavern, Brunlanes 19.2.1975. Kristian flytte kring 1908 til Christiania der han utdanna seg til møbelsnikkar og sidan til fiolinmakar. Huslyden flytte i 1924 frå Haugesund til Bergen. Kristian og Svanhild fekk to søner i lag:

 

* Marius Kristianson Dahle, fødd i Haugesund 3.7.1919, døydde i Bergen 7.8.1998.

 

* Ole Kristian Kristianson Dahle, fødd i Bergen 12.1.1934.

 

Dette er ein huslyd som eg har hatt vanskar med å finna ut av. Kanskje augneblinken no er komen...?

 

Maria Bottolfsdotter gifte seg i Sogndal 23.12.1895 med søskenbarnet Nils Peder Erikson Helquist, sidan kjend som Nils Eriksen, fødd i Sogndal 13.6.1858. Nils var salmakar, og han og Maria busette seg i Sogndalsfjøra i Sogndal der Nils døydde som legdelem 27.2.1920. Nils og Maria fekk ein son i lag:

 

* Bertin Nilsson Eriksen (Helquist), fødd i Luster 24.9.1894, lagnad ukjend.

 

To store ukjende her:

 

*** Kvar vart det av Maria Bottolfsdotter etter mannen døydde i 1920?

 

*** Kvar vart det av sonen Bertin?

 

Eg lyt leggja til følgjande: For om lag 10-12 år sidan hadde eg kontakt med Ole Kristan Dahle i Stavern, og han fortale meg då at faren Kristian kring 1950 hadde kontakta Frelsearméen for å finna att ein eller annan som hadde utvandra til Amerika (eller Canada). Kan det ha vore Bertin? Om bestemori Maria visst han ikkje noko meir...

 

Kanskje du Arnfinn eller andre kan hjelpa?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

bygdebokskrivar Luster kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars og mange takk for innspillet.Ole var min nabo i noen år,og enken Eva bor her fortsatt,hun blir 80 år i februar.Enig med deg om at dette er en vanskelig sak siden de som lever her i nærheten vet nesten ingen ting,vi prøver å hjelpe de litt igang.Vi vet mere i dag takket være dette fine forumet så bare fyr løs så skal vi hjelpe med det vi har.

 

 

mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius må ha hatt etterkommarar, jf. teksten på gravsteinen "Farvell far Takk for alt"

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1306707

 

I adresselista for 1958 i Bergen finn eg ein sporveiskonduktør Marius Dahle busett i Walckendorffsgt 5. På same adressa bur det ei frue Anne Dahle. Kan det vere kona hans?

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bgadr1958&sideid=111&storleik=

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.