Gå til innhold
Arkivverket

Slektsprogram på tv i 2013


Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Verdens Gang fortel litt om kva me kan vente oss på tv i det nye året, og ein kan då nemne følgjande tv-program som kan vere av interesse:

 

* Hvem tror du at du er: Sesong 2 byrjar på NRK1 1. januar.

* Tore på sporet: Ny sesong byrjar på NRK1 6. januar.

* Sønner av Norge: Ny sesong på TV2 frå 14. januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige sesong av hvem tror du at du er var det Tore Vigerust som var den faglige ansvarlige.

 

Den faglig ansvarlige denne sesongen er en kar som vel alle her inne på forumet "kjenner"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linn Skåber og Eyvind Hellstrøm først ut...

 

Hvem er det som er faglig ansvarlig denne gangen? :)

 

Ja blir spennende å sjå hvem den "faglig ansvarlige" er, men det er vel en av disse "skarpskodde genealogene" som det så fortreffelig ble kommentert i en debatt tidligere i vinter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan røpe at Are S Gustavsen har vært stasjonert som fast kontakt hos Monster, som produserer programmet. Vi er flere som har brukt mye tid og levert genealogisk stoff til programmene, både i Riksarkivet og i statsarkivene og i Oslo byarkiv. Jeg har levert mye av grunnlagsmaterialet til programmene om Skåber og Hellstrøm, og er veldig spent på resultatet! Men jeg må som sagt understreke at det er viktige bidragsytere både i statsarkivene og i Oslo byarkiv. Jeg håper det genealogisk interesserte Norge vil være fornøyd med programmene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ja blir spennende å sjå hvem den "faglig ansvarlige" er, men det er vel en av disse "skarpskodde genealogene" som det så fortreffelig ble kommentert i en debatt tidligere i vinter ;)

 

Ja skarpskodd må man være i den jobben. Det sier seg selv. Og jeg kjenner selvfølgelig personen, men har litt sansen for å ikke røpe alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan røpe at Are S Gustavsen har vært stasjonert som fast kontakt hos Monster, som produserer programmet. Vi er flere som har brukt mye tid og levert genealogisk stoff til programmene, både i Riksarkivet og i statsarkivene og i Oslo byarkiv. Jeg har levert mye av grunnlagsmaterialet til programmene om Skåber og Hellstrøm, og er veldig spent på resultatet! Men jeg må som sagt understreke at det er viktige bidragsytere både i statsarkivene og i Oslo byarkiv. Jeg håper det genealogisk interesserte Norge vil være fornøyd med programmene! :)

 

jeg har levert grunnlagsstoff til i alt fire av programmene, og de kommer vi tilbake til etterhvert. :rolleyes: For meg har det dessuten vært spesielt å følge i "Tores fotspor", siden vi også var ektefolk i tre år. Det var så trist at han ikke fikk oppleve suksessen med sesong 1. Nok i denne omgang, vi gleder oss til premieren 1. nyttårsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah...spennende. Dette er nærmest som en julenøtt!

 

Nå har vel Grethe røpet det, og julenøtten er løst. :-)

Are er godt gift og bosatt i USA, men han var hjemme her i noen måneder og jobbet med dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et kjent navn, ja. :)

 

Hver episode sendes 5 ganger (4 repriser)! Det lover veldig godt for rekrutteringen til hobbyen og faget.

 

Ja men jeg er betenkt.

 

Unge mennesker vil sannsynligvis bruke nettet, og da kanskje geni.com for å finne sine aner, og det er skremmende, men forståelig. De tror jo at det er dyktige slektsgranskere son har arbeidet med de helt håpløse og falske slektstavlene der. Er du nybegynner så har du ingen muligheter til å tvile på noe i denne bransjen. Synd!!

 

Geni.com er verdens største og farligste spreder av slektshistorisk virus! Ingen kan noensinne overbevise meg om noe annet.

 

Faren med slike kvalitetsprogrammer som vises på NRK er nettopp at det ikke advares mot det, noe jeg synes er uheldig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å en gang avslutte mitt syn på geni.com

 

1. Det er ingen her inne som kan overbevise meg om at dette er bra for slektsgranskere

2. Er det noen som mener jeg har feil så kan de ikke slektsgransking.

3. Og er det noen som mener jeg tar feil i 2. så har det noe med selvinnsikt og intelligens å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall viktig at man har samme forhold til geni.com som til family search: at man sjekker opplysningene mot kildene! Man skal ikke bruke sånne genealogiske ressurser ukritisk! Jeg fant meg selv død i family search, og ryktet om min død kan man si er betydelig overdrevet. Jeg mener å ha fått slettet opplysningene om både min og mine foreldres død - faren min døde først i høst, så det var ikke korrekt det som var registrert i family search når det gjaldt fødselsår og dødsår.... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har i mange år hatt eit heller "avslappa" forhald til norsk TV og særleg dei underhaldningsprogrammi som vert sende der. Kvifor skal alt vera so "show-prega" og basert på VIP-stoff og heltedyrking? Eg vil ikkje påstå at programmi i Tyskland og andre land er so mykje betre, men eg spør meg sjølv kvifor all underhaldning skal føra med seg denne "kjendis-dyrkingi" som me finn att over alt i samfunnet? Eg er vorten fortald at ein av dei mest kjende TV-moderatoranen i Noreg i si tid vurderte å gå i detalj på ei lokal sak frå Sogn, men etter nærare vurdering fann han ikkje saki "synarvenleg" nok til å gå vidare med ho! Og det til tross for at grundig forskararbeid låg attom... Dei som presenterer stoffet på skjermen får etter mitt syn alt for mykje av den ære og takk som burde tilfalla dei som forskar og som kjem fram til resultati!

 

Og her meiner eg det er på sin plass å åtvara unge granskarar mot berre å leita etter "sensasjonsstoff" i ættegranskingi. Dei fleste "moderne" bygdebokskrivarane er (gudskjelov) opptekne av å skriva nokolunde likt om dei personane som vert omskrivne i bøkene deira. Klart finst det mange spennande einskildlagnader, men ALLE har sine einskildlagnader, og av mine forfedrar har ALLE lik verdi. Eg har alle like mykje å takka for at eg er til og lever i dag, anten han var biskop i Bergen eller ein lutfattig husmann som enda livet sitt på Akershus festning!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når avsporingsproblematikken først er bragt på bane så kan en vel også ta med at fortreffeligheter med slektsprogrammer heller ikke var tema til å begynne med, men nett-programmet Geni ble nå drasset inn i debatten, så en kan vel si at det også var en avsporing ;-)!

Og syns vel at å oppfordre folk til å bestille legesjekk hvis de liker Geni er drøyt, for det er vel en privatsak!

(kjenner selv ikke programmet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som moderator fjernet noen innlegg her som ble rapportert inn som var en avsporing av en god debatt. Sterke meninger er helt ok, men prøv å holde dere godt innenfor vanlig høflighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint at moderator fjerner mine provoserende innlegg, men jeg synes det er mye flottere at de også fjerner innlegg fra de som bevisst går til personangrep mot meg og som i tillegg ikke er i stand til å forstå mitt budskap. Budskapet mitt, som de fleste forstår, er å være kritisk og vite hva kildekritikk betyr. Vi kan vi ikke forlange at nybegynnere vet hva det er, og de vil heller ikke forstå det når de leser hva de sure skriver om mitt syn om dette.

 

Programmet i NRK vet jeg blir bra. Men at jeg advarer mot noe som jeg vet blir et resultat av disse programmene har jeg full rett til. At et par her inne ikke deler min bekymring er vel som forventet, og helt etter skjemaet. Jeg er nesten sikker på at de heller ikke kan skjønne at jeg heter Lars Ove.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er einig i poenget om at det er svært viktig at nybyrjarar lærer om spekteret av "kjelder", frå kyrkjebøker til Geni, og korleis desse kjeldene (som er der, enten ein likar det eller ikkje) skal brukast for at resultatet skal verte mest mogeleg korrekt frå byrjinga av. Det er nemleg fort gjort å leggje ned mykje arbeid, for seinare oppdage at deler av slektstreet er "rote", og arbeidet vekkasta. Det er forsåvidt likegyldig om feila kjem frå bygdebøker (som var grunnlaget mitt då eg som nybyrjar sette opp slektstre for 17 år sidan), eller frå Geni-slektstavler på nettet no i 2012.

 

Ein fornuftig måte å bruke slektstavler frå internett på er å la dei gje ein peikepinn på kvar ein skal finne originalopplysningane. Om ein finn eit slektstre på nettet kan ein ofte gå direkte til dei rette sidene i rett kyrkjebok, i staden for å bruke mykje tid på å bla seg fram og tilbake på måfå. Slik kan også Geni brukast til noko fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Torbjørn

 

Men utfordringen er å formidle dette budskapet til de som blir interessert og fasinert av de kommende TV-programmer. Hvordan skal dette gjøres uten å sette problemet på spissen? Jeg forstår ikke det, og jeg forstår ikke hvorfor noen ikke ser problemet og heller forsøker å latterliggjøre noen som ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen vil forstå, noe noen allerede har bevist, at jeg er bekymret for resultatet av de tv-programmene som er på trappene, så viser bare dette at de ikke vil forstå.

De har bare en agenda, og det er å forsøke å bevise at de kan genealogi bedre enn meg. Jeg skal la de tro det uten å motbevise det. Noen ganger er det bedre å gjøre det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har i mange år hatt eit heller "avslappa" forhald til norsk TV og særleg dei underhaldningsprogrammi som vert sende der. Kvifor skal alt vera so "show-prega" og basert på VIP-stoff og heltedyrking? Eg vil ikkje påstå at programmi i Tyskland og andre land er so mykje betre, men eg spør meg sjølv kvifor all underhaldning skal føra med seg denne "kjendis-dyrkingi" som me finn att over alt i samfunnet? Eg er vorten fortald at ein av dei mest kjende TV-moderatoranen i Noreg i si tid vurderte å gå i detalj på ei lokal sak frå Sogn, men etter nærare vurdering fann han ikkje saki "synarvenleg" nok til å gå vidare med ho! Og det til tross for at grundig forskararbeid låg attom... Dei som presenterer stoffet på skjermen får etter mitt syn alt for mykje av den ære og takk som burde tilfalla dei som forskar og som kjem fram til resultati!

 

Og her meiner eg det er på sin plass å åtvara unge granskarar mot berre å leita etter "sensasjonsstoff" i ættegranskingi. Dei fleste "moderne" bygdebokskrivarane er (gudskjelov) opptekne av å skriva nokolunde likt om dei personane som vert omskrivne i bøkene deira. Klart finst det mange spennande einskildlagnader, men ALLE har sine einskildlagnader, og av mine forfedrar har ALLE lik verdi. Eg har alle like mykje å takka for at eg er til og lever i dag, anten han var biskop i Bergen eller ein lutfattig husmann som enda livet sitt på Akershus festning!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Enig i at det hadde vært vel så interessant (for oss mest slektsinteresserte kanskje) om en plukka ut et par helt ukjente personer og fant ut deres røtter tilbake. Historia om fattigjenta som "kom i ulykka" og hvordan ho ble behandla av prest og fut. Om barnet hennes som i 1801 får betegnelsen "lever av almisser" Det vil også gi et innblikk i øvrighetas behandling av folk og fortelle litt mer om "den kristne kulturarven". At de mest underkua hadde styrke til å overleve, må bety verdifulle gener som vi må være stolt av å ha fått i arv. Det er disse våre fantastiske forfedre som kunne stå i mot de verste fornedrelser, slit og motgang som er noe av det som fasinerer meg mest. Med de verste utgangspunkt la en likevel grunnlaget for en stor spennende etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Torbjørn

 

Men utfordringen er å formidle dette budskapet til de som blir interessert og fasinert av de kommende TV-programmer. Hvordan skal dette gjøres uten å sette problemet på spissen? Jeg forstår ikke det, og jeg forstår ikke hvorfor noen ikke ser problemet og heller forsøker å latterliggjøre noen som ser det.

 

GENI hender det at jeg kikker på for å gi meg et tips om personer jeg ikke aner noe om, det kan gi hint til hvor foreldrene er født osv. Men jeg bruker det selvsagt ikke som kilde! Regner med at mange gjør som jeg når de oppdager GENI, nemlig følger slektsrekken bakover. Hvis du da ender opp med Adam og Eva, Gud eller en eller annen "frostkjempe", regner jeg med at de fleste forstår hvor landet ligger...

 

Ellers gleder jeg meg veldig til å se Linn Skåber! Er også enig i at man godt kunne laget tilsvarende programmer med "vanlige mennesker". Jeg har sett en fin serie som gjorde nettopp det, lagd av BYU TV (tror jeg det heter), "mormoner-TV" fra Salt Lake City. Det var en veldig fin serie. Vet ikke om den er tilgjengelig på nettet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes tydeligvis bare krangling - eller tar jeg feil?

 

Jeg har ikke fulgt godt nok med her, annet enn at jeg har obserbert at Tone Bruvik som moderator har slettet noen innlegg.. Tone Merete Bruvik oppfordret til høflighet. Hvor er denne høfligheten blitt av, om den overhodet finnes??

 

Hva krangelen går ut på, aner jeg ikke, kort sagt. Men det finnes kanskje noen som undres, som jeg også gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.