Gå til innhold
Arkivverket

Ressel, Meldal ST 1801. Hva ble Jon av?


Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Niels Henriksen 47 aar og kone Gurru Olsdtr. 50 aar bodde paa Ressel i Meldal i 1801. De hadde barna Gurru 10 og Jon Nielsen 5.

 

Vet noen hva ble Jon Nielsen av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldal bygdebok sier ikke annet enn:

 

Liahagen husmannsplass under Storstuggu Resell, her var Nils Henrilsen f 1755 og kona Guru Olsdatter f 1745. Nils skrev seg som Ågjelen da første barn ble døpt. Sannsynligvis var de tilflyttere.

 

Barn:

Guru f 1790

Jon f 1795

Kari f 1804

Marit f 1811

 

Dette var alt som sto i bygdeboken.

 

* Guru må ha feil f år - eller være død etter 1801, og Nils må da ha giftet seg igjen.

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel 2 kandidater som "Jon Nilss." i FT 1801 "Meldal" födt ca.1795-1798, og det er "Jon" på "Ressel" og så denne på "Gunnes" : http://digitalarkive...&merk=3719#ovre

 

Og det er vel den sistnävnte som er her i FT 1815 "Rennebu" : http://digitalarkive...&merk=1303#ovre

 

Men han her da på "Slette" i FT 1815 "Rennebu" ?? : http://digitalarkive...&merk=1009#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldal bygdebok sier ikke annet enn:

 

Liahagen husmannsplass under Storstuggu Resell, her var Nils Henrilsen f 1755 og kona Guru Olsdatter f 1745. Nils skrev seg som Ågjelen da første barn ble døpt. Sannsynligvis var de tilflyttere.

 

Barn:

Guru f 1790

Jon f 1795

Kari f 1804

Marit f 1811

 

Dette var alt som sto i bygdeboken.

 

* Guru må ha feil f år - eller være død etter 1801, og Nils må da ha giftet seg igjen.

 

Guru er òg nemnt i 1815, da som 70 år. Eg trur nok fort at Marit ikkje er born av Nils og Guru, og at alder på Kari er feil:

 

Eg har ikkje klart å finne nokon dåp som passer på Kari, og heller ikkje nokon Marit som passer med Nils Henriksson som faren. Den beste kandidaten eg har så langt er Marit døypt 30. sep. 1810 som uekte dotter av Nils Olsson Syrstad og Karen Nilsdotter Resell. Mellom fadderane da er Jon Nilsson og Guru Nilsdotter Resell... Nils Olsson og Karen Nilsdotter er å finne som tenestefolk på Syrstad i 1801. Ut frå alder kunne denne Kari vere ei eldre syster. Eg har ikkje funne Kari døypt i Meldal, men om dei var tilflytta kan ho vere født før dei kom til bygda...

 

Jon er døypt 26. apr. 1795 som son av Niels Aagjelen og Gurru Olsdatter, og er i 1815-tellinga heime på Reselli, 20 år gamal: Md. Nils Hendriks. Redsellien (60), Jon Nilss. Redsellien (20), Kari Nilsd. Redsellien (11), Guru Nilsd. Redsellien (25) Marit Nilsd. (4) og k. Guru Olsd. Redsellien (70)

 

I 1825 er ikkje Jon der, men Fattig Nils Hendriksen (70) er lista med D. Gurru Nilsd. (33), D. Kari Nilsd. (40), D. Marit Nilsd. (15) og D. Kari Knudsd. (9).

 

Denne Kari Nilsdotter på 40 skulle stemme brukbart i alder med Kari mor til Marit nemnt over. Det mest trulege er at dette er Kari nemnt i 1815, og at aldaren er skrive feil. Elles er det litt rart at ho er nemnt før eldre syster Guru. Kari Knudsdotter i 1825 er for øvrig Guru Nilsdotter si dotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon jeg spøre om:

 

Fra død i 1881 var Jon f. 1795 Rennebo. Fra 1875 folket. f. 1799 Rennebo, 1865 folket. f. 1805 Brønnøy (ikke riktig), fra 1829 giftermaalet er han 34 aar gl., fra militaer rulle 1830 37 aar f. (Opdal?), og fra 1835 militaer rulle 35 aar f. (Osterdalen/Orkdalen?).

 

Jeg kan se en Jon med riktig alder i Meldal som er naer Rennebu.

 

Det ser ut som denne Jon i Meldal er i live i 1815, men etterpaa er han borte. Det er ikke umulig at han er "min". Meget vanskelig.

 

Jon i Gunnes Rennebu overtok fars gaard, saa er han "eliminated". Alle dere har interessante og gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi veit vel ikkje sikkert om det er same folket. Om så var ville han vere ein enno eldre bror i syskenflokken.

 

Her er òg noko om Ole Nilsson. Ein indikasjon på at Ole Nilsson var ein bror er at Kari Nilsdotter Syrstad er fadder til Ole Olsson.

 

Her ser vi i alle fall ein i denne familien som reiste til Nordland: Ole Olsson, antatt brorson til Jon Nilsson, som endte i Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har dette om Nils Henriksen og Guru Olsdatter Resells barn:

 

1) Kari Nilsdt. F. 1784, Tynset. Datter: Marit, f. 1810, Meldal (far: Nils Olsen Syrstad, f. 1787.

 

2) Ole Nilsen, f. 1788, Tynset, d. 1851. G.m. Johanna Olsdt. Hilstad, oppstuggu, f. 1778 (4 barn).

 

3) Guru Nilsdt., f. 1791, Tynset, Fåset, d. etter 1865, Hemne. Datter: Karen Knutsdt., f. 3.1.1816 (far: Knut Jonsen Ågjelen, f. 1793, Meldal)

 

4) Jon Nilsen, f. 1795, Meldal, Ågjelen, dø. 10.10.1841, Meldal, Reselli.

Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.