Gå til innhold
Arkivverket

Frederich Christiansen, barnefader efter egen Tilstaaelse, hvor kom han fra?


Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

EN NY GÅTE I MIN SLEKTSFORSKNING.

Frederik Christiansen og Olia Johansdatter

 

De fikk sitt første barn før de var forlovet og gift

 

 

Frederich er ikke at vanlig navn. Jeg finner han ikke på noen folketelling 1801.

Etter hva som står i forlovelseserklæringen 1820 så var han 21 år, altså gammel nok til å bestemme selv om giftermål. Han var kanskje for liten til å bli telt i 1801 folketelling?

Jeg har også lett i kirkebøkene for området uten å finne noen flere, men det er nok noen jeg har oversett.

 

Med Frederich har det kommet en del uvanlige navn inn i slekta. De andre grenene hadde bare vanlige norske navn. Om det er den Frederich jeg har funnet så kan han selvfølgelig ha blitt kastet ut av familien fordi han gjorde en jente gravid og giftet seg under sin stand, men hvor strenge folk var på slikt på begynnelsen av 1800-tallet vet ikke jeg.

 

Håper noen klarer å hjelpe meg å finne alternativer til den ene Frederich jeg har funnet, for jeg tviler egentlig på at det er ham.

 

 

FREDRIK CHRISTIANSEN OG OLIA JOHANNESDATTER S FORLOVELSESERKLÆRING 1820

Kildeinformasjon:
Oslo fylke, Aker, Forlovererklæringer nr. 5 (1796-1821), Forlovererklæringer 1820, uten sidenr.

Permanent sidelenke:

FORLOVELSESERLÆRING
5 aug
1820

At Intet lovstridigt hindre Ungkarl Fredrik Christiansen, 21 Aa gl., Disen Ejet fra at indtræde i Ægteskab med Pigen Olia Johansdat., 23 Aa gl., Disen Ejet, derfor indestaa vi undertegnede som Forlovere. Christiania d 5 Aug 1820. A. W. -77-20. Andreas(?) Halvorsen Disen Ejet, Hans Arnesen Disen Ejet m. p. P.

 

DÅP CARL JOHAN FREDRICKSEN 1820

Kildeinformasjon:
Oslo fylke, Aker,
Ministerialbok nr. 12
(1819-1828), Fødte og døpte 1820, side 36-37.
Permanent sidelenke:

DÅP Nr 131 1820 Uekte

født 22 juni 1820, døpt
6 aug
1820
CARL JOHAN

Om foreldrene: Pigen Olia Johannesd. Disen Ejet og
barnefader efter egen Tilstaaelse
Fredrik Christiansen
, Ungkarl; sammesteds, som har været Arbeider ved Laasfabriken(?)Fad Anne Poulsd Ingeborg Wilhelmsd, Inger Johannesd, Hans Arnesen og Knud Julsen. Artillerie Disen -

 

DE BLE GIFT 18 SEP 1820 I VESTRE AKER, OSLO, AKERSHUS, NORWAY

Kildeinformasjon:
Oslo fylke, Aker, Klokkerbok nr. 4 (1819-1829), Ekteviede 1820, side 438-439.
Permanent sidelenke:

Vielse 1820 nr 77 18.sept.

UngKarl Fredrich Christiansen 21 fra Disen eie og pigen Olie Johannesdatter 23 år. Caut: Anders Halvordsen og Hans Arnessen

 

Resten av barna jeg har funnet:

 

Dåp Anne Kirstine Fredricksdatter 1822

Permanent sidelenke:

 

Dåp Marthe Marie Fredricksdatter 1826

Permanent sidelenke:

 

Dåp Wilhelmine Fredricksdatter 1830

Permanent sidelenke:

 

Dåp Karen Fredriksdatter 1835

 

Jeg har funnet Olias familie i folketelling 1801 for Agger:

 

Ved søk på family-search er eneste mann med dette navnet sønn av Christian Friderich Schroder

og Maren Catharina Torstensdr

 

Kan så dette være den riktig Frederick??? Alderen stemmer i hvert fall
.

FRIDERICH CHRISTIANSEN 1799

Kildeinformasjon:
Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 5 (1787-1806), Fødte og døpte 1799, side 444-445.

Permanent sidelenke:

Dåp 13.mars 1799

Christian Friderich Schrøder ? og Hustrun Maren Catharina Torstens Datter,

deres søn FRIDERICH f den 17.febr.1799

Fadd: Søren Hagerup ?, Adam R.Steen ?, Jacob Nielsen ?, Mad Pløen, Mad Leuch og Jomfrun Berg,

Ref ?? Lumholtz.

 

Siden jeg ville vite om han vokste opp fant jeg konfirmasjonen hans:

Konfirmasjon Friderich Scrøder 1816-17

Kildeinformasjon:
Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Klokkerbok nr. 3 (1815-1819), Konfirmerte 1816-1818, side 490-491.
Permanent sidelenke:

Konfirmasjon 1816-17

nr 15 Friderich Schrøder 17 1/4 år

 

 

Mvh

Inger

 

Etterkommere etter Frederich og Olia i et par generasjoner. Endel nye navn kommer etter at Fredrich kommer med i familien, tradisjon eller mote?

 

Obs det er menigen at 3'erne skal stå på linje nedover, men jeg fikk det ikke til.

 

2) FRIDERICH CHRISTIANSEN 1799 + Oline Johansdatter

3) DÅP CARL JOHAN FREDRICKSEN 1820

3) DÅP ANNE KIRSTINE FREDRICKSDATTER 1822

3) MARTHE MARIE FREDRICKSDATTER 1826

3) WILHELMINE FREDRICKSDATTER 1830+ Jørgen Gulbrandsen

4) Martine Jørgensdatter 1851

4) Frederik Gunerius Jørgensen 1855

+Hanna Cecilia Andreasdatter

5)Agnes Wilhelmina Jørgensen1877

5) Johan Gunder (Gustav) Adolf Jørgensen 1879

5) Haldora Jørgensen 1882

5) Sigurd Fredrik Jørgensen 1883

5) Henriette Otilie 1885

5) Gunvor Emilie Jørgensen 1888 (min farmor)

5) Anna Mathilde Jørgensen 1891

5) Helga Louise Jørgensen 1893

5) Magdalena Jørgensen 1897

5) Jørgen Andreas Jørgensen 1899

5) Alf Randers Jørgensen 1902

4) Carl Johan Emil Jørgensen 1850

4) Karen Oline Jørgensdatter 1857

4) Jens Jørgensen ?

4) Agnes Jørgensdatter ?

3) KAREN FREDRIKSDATTER 1835
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrich Schrøder født 1799 kan du nok glemme.

Vielse i Trondheim, Vår Frue med Hermichen Margrethe Klingenberg 29. juni 1823.( lenken ville ikke fungere her .. "table lifetime is full" står det om man klikker på den, hva nå det betyr, så jeg skriver infoen istedet). Brudgom 24 år gml, født i Christiania, far kjøpmann Christian Fredrich Schrøder.

De døper en sønn Carl Martin i Domkirken Trondheim i 1829 ifølge FS, så han holder seg oppi der.

 

Det er jo en del mangler i 1801tellingen, så det kan være grunnen til at du ikke finner Fredrich Christiansen der.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk skal du ha, da er han ute av bildet. Jeg trodde nok ikke det var ham.

Så da blir det nok vanskelig å finne min Frederik, når det er mangler ved folketellingene.

 

Mvh

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble døpt en Friderich i Fåberg, født 25. juni 1800, uekte sønn av Lisbeth Andersdatter og Christen Christensen:

 

Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 2 (1775-1818), Kronologisk liste 1800, side 276-277.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9276&idx_id=9276&idx_listetype=kr&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-138

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603620508.jpg

 

Her samme Fredrik og moren i f.t. 1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f1801&gardpostnr=13050&personpostnr=192477&merk=192477#ovre

 

Jeg finner to Fredrik Christiansen/Kristiansen i folketellingen 1801, men disse to er 4 år og fødselsåret blir da ca 1796 i stedet for 1799:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f1801&gardpostnr=12654&personpostnr=184270&merk=184270#ovre

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f1801&gardpostnr=12747&personpostnr=185787&merk=185787#ovre

 

Men jeg regner med at du har sjekket ut disse to sistnevnte og at du vel også kjenner til Fredrik født i Fåberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for innspill.

Nei jeg hadde ikke fått opp noen av disse da jeg søkte.

Da ville jeg forventet å finne igjen navn på mor/far i barn eller barnebarn? Kan ikke se det her.

Det finnes vel utflyttingslister eller innflyttingslister som kan sjekkes kanskje, for å se om noen av de flyttet til Aker.

 

Mvh

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som er født i Fåberg i 1800, rotet jeg også med, men kom ikke så langt på ham. Det interessante er at der hvor han var nevnt i anetavler på nett, ser det ikke ut til at man har funnet ut hvor han ble av. Han ble konfirmert i 1814 i Fåberg,- fant ham ikke blant utflyttede. Hans mor Lisbeth Fredrichsdatter fikk 3 "uægte", den eldste Peder døde som barn,-og morfar er en feldbereder Fredrich Mathias Barth som flyttet til Fåberg fra Christiania. (tatt etter hukommelsen fra forleden :) )

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble døpt en Friderich i Fåberg, født 25. juni 1800, uekte sønn av Lisbeth Andersdatter og Christen Christensen:

 

Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 2 (1775-1818), Kronologisk liste 1800, side 276-277.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9276&idx_id=9276&idx_listetype=kr&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-138

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603620508.jpg

 

Her samme Fredrik og moren i f.t. 1801: http://digitalarkive...erk=192477#ovre

 

 

Jeg gjentar denne for å få aktivisert og åpnet den:

 

Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 2 (1775-1818), Kronologisk liste 1800, side 276-277.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-138

 

Jeg finner ingen dåp her, selv om den sikkert er her et sted ... (vanskelig å finne i en kronologisk liste)

 

I FT 1801 som du la inn lenke til, er det hele fire kandidater til barnefaren Christen Christensen på samme adresse, en på 20, en på 24, en på 41 og en på 60 år.

Det er kanskje en av dem som er faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kanskje også kandidaten fra Fåberg ute av bildet.

 

Hvis han er fra Danmark, har han nok kommet til landet etter 1801 (og derfor ikke blitt fanget opp av folketellingen).

Men han må ha kommet i god tid før 1814, siden han er konfirmert i Aker kirke.

Da har han sannsynligvis kommet hit sammen med sine foreldre (eller andre foresatte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er rett kar i Aker-konfirmasjonen, jfr. over, så kan det kanskje forklare de "uvanlige" navnene i familien? Selv om Carl Johan nok er oppkalt etter kongen.

Under oversikten din over etterkommere, ser jeg en Alf Randers Jørgensen, døpt i 1902. Randers???? Hvis det ikke er skrivefeil for Anders, så kan det være en pekepinn, selv om det muligens virker noe spesielt - du får se om du kan finne en dåp i Randers i Danmark rundt 1800. Undere har skjedd før....

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på nr. 16, konfirmerte Aker i 1814: http://www.arkivverk...y&idx_side=-166

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60208040959.jpg

Ikke så veldig lett å lese, men kan det være rett kar? 14 år og født i Danmark???

 

mvh. Astrid

 

Hei

Takk til dere alle.

Denne danske gutten ser vel mer lovende ut enn Fåberggutten, også siden han bor i Aker.

Så vidt jeg kan tyde så står det Frederik Christiansen ???, født i Danmark. Jeg klarer ikke tyde det imellom. Et gårdsnavn kanskje. Olia er fra gården Thoshaug i vestre Aker.

Det er vel sannsynlig at han kommet sammen med foreldrene siden han blir konfirmert her. Det kan se ut som det står Brændingen etter navnet hans i forlovelsen, men er ikke sikker. De unge bor på Disen eje. i vestre Aker.

 

Alf Randers Jørgensen skal være riktig navn. Ikke Anders. Ja, kanskje det er et spor.

 

mvh

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

jeg synes det står Kortfabriken etter navnet hans i konfirmasjonen, men det hadde vært fint om andre også tok en titt på lenken i innlegg 8, jeg er nok ikke verdens beste "tyder"..... Okke som, det ble drevet kortfabrikk på Lilleborg og den tilhørende løkken Jerusalem på den tiden ( Økern hovedgård - oppdag Groruddalen, egen nettside), drevet av Ludvig Mariboe. Kanskje du kan finne ut mer via dette,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det kan se ut som det står Brændingen etter navnet hans i forlovelsen, men er ikke sikker. De unge bor på Disen eje. i vestre Aker.

 

 

Jeg kan ikke se at det henvises til Brændingen i forlovelsen mellom Fredrik Kristiansen og Olia Johansdatter. Kan du legge en lenke til innførselen der dette nevnes?

 

Dersom det nå står at han var fra en gård Brændingen, kan vi ha funnet forklaringen på at han ikke finnes i folketellingen 1801. Gårdene Store og Lille Brennenga ligger nemlig i Maridalen (vest for Maridalsvannet, innenfor Brekke), og hele 1801-tellingen fra Maridalen mangler. Det er ikke langt fra Maridalen og Brennenga til Disen ( - og heller ikke til Torshov, der Olia bodde i 1801, for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg husket feil når det angår Brændingen, (om jeg tyder rett). Datteren Wilhelmina står oppført derifra når hun gifter seg.

Nr 26:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 19 (1842-1852), Ekteviede 1852, side 650.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=570&idx_id=570&uid=ny&idx_side=-671

 

Om det er i Maridalen, så kan han jo ha flyttet tilbake, om han har bodd der før. Familierykter skal ha det til at vi hadde slekt i Maridalen, men jeg begynte å spørre etter at de som faktisk visste noe var døde. Desverre.

 

Mvh

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Carl Johan sin dåp i 1820, synes jeg det står at faren Fredrik arbeider ved Kortfrabrikken, ikke Laasfabrike(?)n som det står i innlegg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp, ser ut som riktig Fredrik er funnet.

 

http://forum.arkivve...29#entry1541829

 

Else B har også tydet det til Kortfabrikken nå, både ved konfirmasjon og den dåpen, så jeg tror vi kan si at det må være samme kar.

Altså har jeg Danske aner. Så var det å finne foreldrene hans da. Fins det noen lister over Dansker som flyttet til Norge?

Mvh

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.