Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Karin/Carin Arfwesdotter født 11 mai 1732 Nes Silbodal (Värmland ?)


Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Hvem var hennes foreldre? Hun giftet seg 22 des 1756 i Silbodal med Sven Olofsson

født 15 sept 1726 Nes Silbodal (Ärjeng ?)

Takknemlig for Hjelp! Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne du mener?

name: Karin Arfwesdotter gender: Female baptism/christening date: 12 May 1732 baptism/christening place: SILBODAL, VARMLAND, SWEDEN birth date: 11 May 1732 birthplace: death date: name note: race: father's name: Arfwe

https://familysearch...M9.1.1/V7NP-DN1

 

 

 

name: Olof Swensson gender: Male baptism/christening date: 21 May 1758 baptism/christening place: SILBODAL, VARMLAND, SWEDEN birth date: 19 May 1758 birthplace: death date: name note: race: father's name: Swen Olsson father's birthplace: father's age: mother's name: Karin Arwidsdr

https://familysearch...M9.1.1/V72J-1JC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl Johnny. Karin Arfwesdotter er født 11 mai ja og døpt den 12. Jeg kommer litt til kort på deler av dåpsinnføringen, men legger den ved så kan du se selv.

 

Husforhør for Silbodal begynner i 1753. Jeg tok en råsjans på at hun fortsatt bodde på Nes da, det hender jo at familiene er svært så bofaste på et sted.

 

Jeg fant Karin på Silbodal i det første tilgjengelige husforhøret, som datter i en familie, men det stemmer bare halvveis. Torsten Anunson f 1710 og Böret Olsdotter f 1690 har da 2 barn deriblandt Karin Arfwesdotter. Det er 20 års forskjell på foreldrene her. Så en ren gjetning fra meg så er dette moren i et nytt ekteskap ? Hun ble kanskje enke og giftet seg igjen ?

 

Vanskelig å stadfeste dette noe mer i og med at dette er hentet fra første tilgjengelig husforhør. Legger ved en kopi av det og jeg.

 

Hilsen Anne Lene

post-445-0-50487900-1356766926_thumb.jpg

post-445-0-02214500-1356766949_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lene - Beklager sen tilbakemelding.Mange takk for husforhørene,men alt er ikke så lett å forstå.

Har forsøkt å søke på personene nevnt som faddere.

Fadderen Olof Olofsson som er nevnt (gift med Gunnil Nilsdotter) er etter hva jeg tror far til Svend Olofsson

som giftet seg med Karin 22 des 1756 i Silbodal.

Karin Ifwersdotter og Svend Olofsson fikk seks barn fra 1758 til 1769,en av disse het Bryngel.Mulig det også

her er en forbindelse til den andre fadderen Bryngel Andersson?

Karin er i husforhøret nevnt med en bror født 1728? Klarer ikke helt å tyde fødselsåret,heller ikke hans fornavn.

Tenkte jeg muligens kunne søkt på hans fødsel,for om mulig finne foreldrenes navn.

Takk igjenn Anne Lene! Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Ann- Mary! Bryngel var altså sønnen født 1728 ,med fornavnet som jeg ikke

kunne tyde/lese.Det sørgelige er at ved barnas fødsel står det kun Arfwe,uten etternavn

og med barnets mor utelatt.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lene - Beklager sen tilbakemelding.Mange takk for husforhørene,men alt er ikke så lett å forstå.

Har forsøkt å søke på personene nevnt som faddere.

Fadderen Olof Olofsson som er nevnt (gift med Gunnil Nilsdotter) er etter hva jeg tror far til Svend Olofsson

som giftet seg med Karin 22 des 1756 i Silbodal.

Karin Ifwersdotter og Svend Olofsson fikk seks barn fra 1758 til 1769,en av disse het Bryngel.Mulig det også

her er en forbindelse til den andre fadderen Bryngel Andersson?

Karin er i husforhøret nevnt med en bror født 1728? Klarer ikke helt å tyde fødselsåret,heller ikke hans fornavn.

Tenkte jeg muligens kunne søkt på hans fødsel,for om mulig finne foreldrenes navn.

Takk igjenn Anne Lene! Mvh Karl Johnny Sommer

 

Ja det er jo vanskelig å bli helt sikker på noe her, i og med at vi beveger oss i grenseland av tilgjengelig materiale. At det hittil har vært oppgitt far som Arfwe er nok hennes navn Karin Arfwesdotter, for det forekommer muligens ikke i noen originalkilder.

 

Jeg skal ta å sjekke opp Bryngel Arfwidsson i fødelsesboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant han i fødelsesboken, men må si at det virkelig kan være krevende å tyde alt noen ganger. Jeg legger ved en kopi, så kan du selv se og kanskje flere også.

 

Innføring nr 14.

post-445-0-61563600-1356863909_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lene - Dette var ikke enkelt å tyde ,men jeg fortsetter å lete.Takk for din hjelp!

Ønker deg et riktig godt nytt år! Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.