Gå til innhold
Arkivverket

Nordlandsbanen


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Har tidvis fulgt med på "Nordlandsbanen minutt for minutt" i kveld, og det er bare èn ting å si, at for et flott land vi bor i :)

 

Vet også at jeg hadde ei gammeltante og gammelonkel som jobbet med byggingen av Nordlandsbanen, særlig på strekningen mellom Trofors og Mo i Rana, så denne strekningen fikk jeg med meg og gjorde mine tanker underveis.

 

Morsomt med stoppen i Mosjøen, for der la jeg merke til denne like ved jernbanestasjonen også!

 

http://forum.arkivverket.no/topic/124910-39419-hvor-er-dette/page__p__1020209__hl__+39419#entry1020209

 

Andre som har sine affeksjonstanker om byggingen av denne banen?

 

Også gjør en sine tanker om de som utvandret f.eks. fra Nord-Østerdalen og helt til Pasvik, og avstandene de hadde å bryne seg på.

 

Veldig flotte programmer fra NRK dette :)

 

mh Reidar

 

Hmm, så var bildene fra denne gamle debatten døde! Har ikke blitt med over i nytt forum de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Affeksjonstanker?

NRK 2 - Nordlandsbanen - nå er de på vei gjennom Dunderlandsdalen og mot Saltfjellet - forteller om WW2 og krigsfangene fra Sovjetunionen og Jugoslavija ... Hjartåsen og Storvollen der mine aner kom fra.

Sommerferie 1971 og jeg 7 år, med bil til Jugoslavia og der på campingplassen fikk min familie en spesiell venn for resten av livet. Emil fra Zagreb - han storvokst idrettsmann og OVERLEVD byggingen av Nordlandsbanen på Saltfjellet under krigen - overlevde på lyng, mose som han laget te av ...

Jeg tok kontakt med RA og fikk etterhvert lister over fangene fra gamle Jugoslavia og fant han der.

Videre kontakt med noe jeg husker som Norsk-Serbisk forening i Saltdal som ga meg emailadresse til en forfatter av flere bøker der han skildret livet sitt som krigsfange og bl a nevnte vår venn. Dessverre ble det meg fortalt at "vår" Emil døde sommeren før jeg tok kontakt...og uten etterkommere...

 

Dette til minne til våre etterkommere - Aldri glemme 9. april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Affeksjonstanker?

NRK 2 - Nordlandsbanen - nå er de på vei gjennom Dunderlandsdalen og mot Saltfjellet - forteller om WW2 og krigsfangene fra Sovjetunionen og Jugoslavija ... Hjartåsen og Storvollen der mine aner kom fra.

Sommerferie 1971 og jeg 7 år, med bil til Jugoslavia og der på campingplassen fikk min familie en spesiell venn for resten av livet. Emil fra Zagreb - han storvokst idrettsmann og OVERLEVD byggingen av Nordlandsbanen på Saltfjellet under krigen - overlevde på lyng, mose som han laget te av ...

Jeg tok kontakt med RA og fikk etterhvert lister over fangene fra gamle Jugoslavia og fant han der.

Videre kontakt med noe jeg husker som Norsk-Serbisk forening i Saltdal som ga meg emailadresse til en forfatter av flere bøker der han skildret livet sitt som krigsfange og bl a nevnte vår venn. Dessverre ble det meg fortalt at "vår" Emil døde sommeren før jeg tok kontakt...og uten etterkommere...

 

Dette til minne til våre etterkommere - Aldri glemme 9. april.

 

Tusen takk for en sterk historie Gry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar : Fantastisk å se programmet "Nordlandsbanen", og ikke bare Kystriksveien eller E6 - en glede å følge med på, selv om det stunder mot morgen i fjellet her....

 

Og så har vi "Nordlandsbanens far" som er i slekt med meg og mange andre, Ole Tobias Olsen f. på Bjellånes i Dunderlandsdalen : http://snl.no/.nbl_b...Olsen/utdypning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandsbanen

har blant annet blitt kåret til en av Europas vakreste togstrekninger.

Den må jo bare oppleves:Dunderlandsdalen, Saltfjellet, Lønsdal, nedover Saltdalen, vidre langs Saltdalsfjorden under Kvernfloget og ut av tunnellen over Finneidstrømmen mot Fauske. Vidre ut langs Skjerstadfjorden forbi Mjønes under Mjønestindan. Det finnes bare et ord: Fantastisk.

 

Tore-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg Tore A, det er et variert og spennende landskap, og det måtte også være en stor ingeniørkunst og stikke ut kursen for banen.

Syns også strekningen Mosjøen - Mo i Rana var flott!

 

En ting jeg drev og tenkte på var at for noen år siden (husker ikke hvor lenge), at det gikk et stort leirras og bana forsvant ut på sjøen, men husker ikke hvilken strekning det dreide seg om, var det på sterkningen Mosjøen - Mo i Rana et sted?

Mener å huske at bana ble stående i ganske lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av den strekningen jeg skriver om kan jeg knytte til en del av den nærmeste familiehistorien: Det hjelper å gå en del "strender" for å forstå helheten, det prøver vi altid under jakten på fortiden. Jeg og min kone har mange mange paraleller i vår søken og får oppleve masse historie, gjestfrie trivelige folk og natur/geografi. Denne strekningen er mest min, men Helgeland og Lofoten er felles. Kommer tilbake til slektstilknytningen, kanskje noen har noe å tilføye?

 

Tore-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg drev og tenkte på var at for noen år siden (husker ikke hvor lenge), at det gikk et stort leirras og bana forsvant ut på sjøen, men husker ikke hvilken strekning det dreide seg om, var det på sterkningen Mosjøen - Mo i Rana et sted?

Mener å huske at bana ble stående i ganske lang tid?

Finneidfjord, 1996?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv oppleve dette i 1996, da jeg var på artiumssensur i Narvik. Jeg tok fly oppover, men skulle reise med buss og tog hjem for se litt av en landsdel jeg før hadde sett lite av. Mens jeg var i Narvik, skjedde raset. Jeg reiste med buss fra Narvik som planlagt. Så ble det overnatting i Fauske. Om morgenen gikk turen med tog til Mo i Rana, derfra en flere timers busstur gjennom Sverige og til Trofors, lang venting på toget som skulle bringe oss sørover. Jeg var ikke hjemme i Trondheim før sent på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv oppleve dette i 1996, da jeg var på artiumssensur i Narvik. Jeg tok fly oppover, men skulle reise med buss og tog hjem for se litt av en landsdel jeg før hadde sett lite av. Mens jeg var i Narvik, skjedde raset. Jeg reiste med buss fra Narvik som planlagt. Så ble det overnatting i Fauske. Om morgenen gikk turen med tog til Mo i Rana, derfra en flere timers busstur gjennom Sverige og til Trofors, lang venting på toget som skulle bringe oss sørover. Jeg var ikke hjemme i Trondheim før sent på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farfar arbeidet ved Nordlandsbanen, han kom fra Trøndelag med kone og 4 barn. De endte opp i Mosjøen, men en ulykke ved

Svenningdal der bestefar fikk en stein over ryggen, endte med at han døde etter en tid. Vet ikke helt eksakt måned, men min farmor ble

sittende igjen med 4 barn. Jeg har prøvd å finne ut om denne ulykken, men ikke funnet noe enda.

Farmor begynte å vaske på jernbanen, og begge sønnene arbeidet ved jernbanen, den ene i Trondheim og min pappa ved Mosjøen Stasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farfar arbeidet ved Nordlandsbanen, han kom fra Trøndelag med kone og 4 barn. De endte opp i Mosjøen, men en ulykke ved

Svenningdal der bestefar fikk en stein over ryggen, endte med at han døde etter en tid. Vet ikke helt eksakt måned, men min farmor ble

sittende igjen med 4 barn. Jeg har prøvd å finne ut om denne ulykken, men ikke funnet noe enda.

Farmor begynte å vaske på jernbanen, og begge sønnene arbeidet ved jernbanen, den ene i Trondheim og min pappa ved Mosjøen Stasjon.

 

Vet du ca. årstallet når dette skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ittno i de andre kanalan, så såg opp att Nordlandsbanen mellom Fauske og Bodø, og det er fascinerende :)

 

Og underveis på denne 73 mil lange strekningen mellom Trondheim og Bodø er det også mange person-navn på enkelte objekter og som sikkert har en historie, som f.eks. Tostenlia tunnel, måtte vel være i nærheten av Mørkved kanskje? Så her er det da kanskje en Tosten som har levd og brukt lia til ett eller annet en gang i tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ca. årstallet når dette skjedde?

 

Hei ! Måtte lete litt, visste jeg hadde utdrag fra minneord, som sto i bladet.

Her står det under arbeid ved Eiterstraum, at det var noe med en stubbebryter, og

han ble rammet av et hardt slag over ryggen.

Han var innlagt på Sandnessjøen sykehus, og siden Tromsø.

 

Står ikke eksakt når det skjedde, for dette er skrevet 3. mai 1933, men forstår at ulykken

skjedde antagelig i 1932. Han ble nesten 39 år.

 

Mvh Sanny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Måtte lete litt, visste jeg hadde utdrag fra minneord, som sto i bladet.

Her står det under arbeid ved Eiterstraum, at det var noe med en stubbebryter, og

han ble rammet av et hardt slag over ryggen.

Han var innlagt på Sandnessjøen sykehus, og siden Tromsø.

 

Står ikke eksakt når det skjedde, for dette er skrevet 3. mai 1933, men forstår at ulykken

skjedde antagelig i 1932. Han ble nesten 39 år.

 

Mvh Sanny

 

 

Akkurat, da var det trolig omtrent i samme tidsrommet som de jeg nevner i første innlegg jobbet med byggingen av banen, og antagelig i samme område også, mener å ha hørt om Svenningdal, Fellingfors osv. før, men det er dessverre dette med glemmeboka :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ja nå har også svenskene fått være med Nordlandsbanen fra Trondheim til Bodø. I går viste "Kunnskapskanalen" hele turen. Vi tok sluttetappen fra Fauske til Bodø og fikk et gjensyn med Skjerstadfjorden og Mjønestind. Vakkert.

 

Hilsen

TORE-A ft. i Østersund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har også svenskene fått være med Nordlandsbanen fra Trondheim til Bodø. I går viste "Kunnskapskanalen" hele turen. Vi tok sluttetappen fra Fauske til Bodø og fikk et gjensyn med Skjerstadfjorden og Mjønestind. Vakkert.

 

Hilsen

TORE-A ft. i Østersund

 

Ja slik natur har ikke svenskan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun reist med Nordlandsbanen én gang. Det var i 1955 da den endte i Lønsdal.

 

Min oldefar, Jakob J. Anderssen fra Evenes, var stortingsrepresentant for Nordlands Amt omkring århundreskiftet 1900, og han satt i den komiteen som jobbet for å få jernbanen nordover. Vet ikke helt hvor langt den ble bygget i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fra Til Lengde Åpnet

 

Trondheim Hell 31,5 km 17. oktober 1881

Hell Stjørdal 3,0 km 1. februar 1902

Stjørdal Levanger 49,4 km 20. oktober 1902

Levanger Verdal 12,4 km 1. november 1904

Verdal Sunnan 40,4 km 15. november 1905

Sunnan Snåsa 45,1 km 30. oktober 1926

Snåsa Grong 38,0 km 30. november 1929

Grong Mosjøen 186,5 km 5. juli 1940

Mosjøen Elsfjord 41,6 km 15. mars 1941

Elsfjord Bjerka 21,1 km 20. februar 1942

Bjerka Mo i Rana 9,3 km 20. mars 1942

Mo i Rana Tverrånes 2,9 km 15. mai 1942

Tverrånes Storforshei 22,0 km 1. november 1904

Storforshei Grønfjelldal 4,3 km 12. april 1943

Grønfjelldal Dunderland 15,7 km 1. mai 1945

Dunderland Lønsdal 59,1 km 10. desember 1947

Lønsdal Røkland 32,3 km 1. desember 1955

Røkland Fauske 39,8 km 1. desember 1958

Fauske Bodø 54,5 km 1. februar 1962

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Nordlandsbanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser en via Kiruna kan en faktisk komme helt til Narvik idag! Det foreligger en forstudier for Nordkalottbanen fra 1994 fra Kolari i Nord-Finland over til Skibotten, og derfra til Nordkjosbotten frem til Tromsø. Tenk hvilke muligheter og fordeler dette kunne gi!

 

TORE-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Og tenk om de to, Nordlandsbanen og Ofotenbanen kunne forenes. Hvilke muligheter og fordeler kunne det gi?!

 

Det hadde sikkert gått an med dagens utstyr og teknologi :)

 

Men så var det lommeboka til "Mor Norge" og politisk vilje til et slikt grep da :mellow:

 

Vet ikke om det er litt vanskelig topografi på strekningen også, men de får det nå til

i andre fjell-land så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det hadde sikkert gått an med dagens utstyr og teknologi :)

 

Men så var det lommeboka til "Mor Norge" og politisk vilje til et slikt grep da :mellow:

 

Vet ikke om det er litt vanskelig topografi på strekningen også, men de får det nå til

i andre fjell-land så!

 

Tja.. Tyskerne begynte jo å sprenge seg nordover fra Fauske, men de hadde jo en forkjær innstilling til arbeidskraft. Planene var å føre den fram til Kirkenes. Det var vel "Nordavsnittet" som var tanken bak planen.

 

TORE-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.