Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i bygdebok for Tolga


søk etter person
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med å finne ut om det står noe i bygdeboka for Tolga i Østerdalen om Iver Torgersen Qvilvang, f. 26.mai 1805? Jeg vet at han i voksen alder dro til kopperverket i Kåfjord i 1831, men hva med tiden før han forlot Tolga?

 

Mvh Harald Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quilvang. Da må du be om oppslag i bygdeboka for Tufsingdalen. Mener de har egen bygdebok. Hvis ikke, må det letes i bygdebøkene for Os.I bygdeboka for Tolga står det ingenting om Tufsingdalen. Tolga og Os var et prestegjeld. Derfor står det Tolgen som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en konfirmasjon. Er dette din person?

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 4 (1815-1836), Konfirmerte 1822, side 255.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9226&idx_id=9226&uid=ny&idx_side=-157

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603440577.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prot. ref. Side Lp.nr. År Døypt Rolle Førenamn Etternamn Kjønn 7118 Tolga MINI 3 1786-1814 139 25 1800 22.06.1800 Barn Johannes Halstensen M 7188 Tolga MINI 3 1786-1814 140 34 1800 11.08.1800 Barn Johannes Mathias Rosing M 9229 Tolga MINI 3 1786-1814 176 23 1805 24.06.1805 Barn Iner Johannes Torgersen M 9305 Tolga MINI 3 1786-1814 178 32 1805 11.08.1805 Barn Johannes Nielsen M 11171 Tolga MINI 3 1786-1814 208 17 1810 17.06.1810 Barn Johannes Olsen M Nummeret på postane ovanfor er ei lenke. Trykkjer du den får du nedanfor sjå garden/huset/hendinga til denne posten. Prot. ref. Side Lp.nr. År Døypt 1083 Tolga MINI 3 1786-1814 176 23 1805 24.06.1805 Rolle Førenamn Etternamn Kjønn Bustad 9229 Barn Iner Johannes Torgersen M 9230 Far Torger Iversen Qvilvangen 9231 Mor Guriana Maria Persdt Qvilvangen 9232 Fadder Sara Jacobsdt K Qvilvangen 9233 Fadder Ane Lisbet Andersdt K Ous 9234 Fadder Anne Jonsdt K Sund 9235 Fadder Knut Larsen M Ous 9236 Fadder Arne Erichsen M Langøen Digitalarkivet 2012. Rettar til databasen: Marie Tollan. Versjon frå 27.10.2009. Talet på oppslag: 18650 (4 i dag) WebCens © Jan Oldervoll 1998-2012 -Framsida | -English | -Kontakt | Gammel debatt | -Ny debatt | Ordlista | -Nyttige lenker | Hjelp | -Hjelp til nye sider

Sidan 23.1 1998: 9.733.320 sider. I dag: 1486.

Det var nok rett person jeg fant konfirmasjonen for. Barnets riktige navn er nok Iver Johannes. Fant en bror født i 1808/9. Det er sikkert enda flere søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, Oddbjørg. Nå er det på plass. Jeg lurer på enda en ting: Når denne Iver Johannes dro for godt til Finnmark og senere hentet kona og sønnen, var han jordeier eller bygsler eller eiendomsløs? Det er brukt betegnelsen "Bondekarl" i kirkeboka da han flyttet.

 

Mvh Harald Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro din Iver Johannes til Amerika senere. Jeg fant en utreise i 1852 for en Iver Johannes som enkemann og nygift med en enke. Jeg mener at bondekarl betyr at far hadde gård. Jeg skal spørre noen som har bygdeboka for Tufsingdalen og bor på Kvilvangen om de vet noe mer.

 

 

 

 

Name:

Iver Torgersen

Age:

47

Sex:

m

Passenger on:

Schooner Ariel 1852, from Bergen May 26 to New York July 14

Source:

arr. no. 947 - Transcribed by Børge Solem - 2000

Passenger list

 

 

 

Additional Information:

Submitted by Kolbjørn Romsdal, 23. februar 2009

Iver Johannes Torgersen, født 26. mai 1805 i Tolgens prestegjeld, alder 47, enkemann, jordbruker. Gift med enken Anthonette Eriksen.

Vielsesdato 23. mai 1852 (tillysingsdager 9, 16, og 23 mai 1852)

Brudgommens oppholdssted: "Reiser til Amerika".

 

Kilde:

Klokkerbok for Nykirken (Bergen) ekteviede 1832 - 1867, s. 82.

Ministerialbok for Nykirken (Bergen) ekteviede 1834 - 1861) s. 107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har rett i at han dro til Amerika. Det ble imidlertid en kort og tragisk tur. Han og andre i reisefølget ble rammet av maleria. Han, kona og sønnen var tilbake i Alta i februar 1853, og fra nå av ble han boende i Alta til sin død i 1861.

 

Mvh Harald Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på enda en ting: Når denne Iver Johannes dro for godt til Finnmark og senere hentet kona og sønnen, var han jordeier eller bygsler eller eiendomsløs? Det er brukt betegnelsen "Bondekarl" i kirkeboka da han flyttet.

 

Mvh Harald Rasmussen

 

Informasjon om den familien finnes i "Tufsingdalen - gårder og slekter" s 448-459 Movollen. Iver Johannes´ bestefar Iver Engebretsen Kvilvang eide Kvilvang og kjøpt etter hvert Movollen i 1804. Den var da en utmarksslått, og det er usikket når det ble satt opp hus der. Det antas at den første som flyttet dit var Iver Johannes´ far Torger Iversen. Altså har sannsynligvis Iver Johannes vokst opp der.

 

Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott levert, Vigdis!

En stor takk til både Oddbjørg og Vigdis, og - siden det er bare 3-4 timer igjen av året 2012, sender jeg gode nyttårsønsker både til dere to og alle som har lest våre meldinger.

 

Mvh Harald Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.os.hedmark.no/Documents/Formannskap/2012/Formannskap%2028.6.12.pdf

 

På denne adressa finner du det som står om Movollen i bygdeboka, pluss en del andre ting som gjelder Movollen i året som gikk. Kvilvangen består/bestod av flere gården og ligger noen kilometer nord for Tufsingdal sentrum. Ser ut som om Kvilvangen har blitt betraktet som egen grend.

 

Godt nyttår til deg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Oddbjørg. Takket være dere har jeg fått plassert Iver Johannes` fødested. Har dere noen formening om hvor jeg evt. kan få tak i et bilde - gammelt eller nytt - hvor Movollen er med? Eller i hvert fall av stedet Tufsingdal?

 

Mvh Harald Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Oddbjørg. Takket være dere har jeg fått plassert Iver Johannes` fødested. Har dere noen formening om hvor jeg evt. kan få tak i et bilde - gammelt eller nytt - hvor Movollen er med? Eller i hvert fall av stedet Tufsingdal?

 

Mvh Harald Rasmussen

 

Var det ikke med et bilde av Movolden i sakspapirene for Os kommune? Jeg fikk i hvertfall opp et bilde av et hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å åpne det. Men over helgen sender jeg det over til min kontakt på trykkeriet, så ordner han det. Det er for øvrig ikke første gangen jeg treffer på slikt problem.

 

Mvh Harald Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.