Gå til innhold
Arkivverket

Malene Christophersdatter, født 1788 i Drammen, Buskerud, død 1879 i Nedre Eiker.


Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Hun er min oldefars mormor. Jeg har tidligere spurt på DIS-forumet om hennes opphav, uten å komme noe videre.

Hun giftet seg med enkemannen Peder Christensen i Bragernes 1815 (nr. 40). Han er fra Strygen i Eker, hun er fra Lille Moen. Hans Nilsen og Christian Jørgensen er forlovere. De får barna Birthe Maria og Christopher i 1816 hhv 1819.

 

Malene blir enke i 1833. Ved FT 1865 bor hun sammen med datteren Birte Marie, hennes mann Lars Andersen med familie på Solberg skole i Eker.

 

Malene dør på Solberg i Eiker 14. februar 1879, det oppgis der at hun er født i Drammen 1788.

 

Men så lurer jeg jo på, hvem er Malenes foreldre?

 

Jeg har funnet en mulighet, den 30.april 1788 i Bragernes (1782-1814 Mini I 6), døpes et tvillingpar, Simen og Malene, side 22. Foreldre er bordstabler Christopher Larsen og mor Berte Olsdatter. Disse foreldrene dør hhv. 1790 og 1793, og jeg greier ikke å følge Malene etter det.

 

I skifteregister for Drammen finner jeg dette.

 

Jeg har slått opp i Skifteforhandlingsprotokollen for Bragernes, jeg greier ikke lese alt som står der, men finner ikke noe som kan hjelpe meg videre.

 

FT 1801: Det er antagelig broren Simon som bor på Tangen, Bragernæs, Strømsøe, Gard/hus No 30. Fostersønn til Ragnhild Johannesdttr.

Malene finner jeg ikke i 1801, jeg finner heller ikke noen av dem konfirmert.

 

Kan hende det er Christopher Larsens (Krafts) datter Malene som er min slektning, men jeg kan foreløpig ikke finne noen sikrere kobling enn fødselsår og sted. Kanskje noen kan hjelpe meg å komme videre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

det er mulig at jeg er skikkelig på viddene, men kanskje du skal ta en titt i Lier? Nærmeste "nabo" til Bragernes/Bragerhagen. Både Kraft/Kroft og Opsal er gårder i Lier, og 11. juni 1753 døper Lars Nielsen Hennum (Kroft) sønnen Christopher. Navn og alder passer bra med den mulige faren til Malene, som dør på Bragerhagen i 1790, 37 år gammel. Liers bygdebøker ligger på nettet, så du kan jo ta en titt. Som du kan lese under Kraft, så var den en smule uenighet mellom Lars og sønnene, og hvor det ble av Christopher etter 1783/-84, vet jeg ikke, men det er IKKE langt til Bragerhagen (din "farskandidat" giftet seg i Bragernes kirke 3. juni 1784).

 

Nåja, dette var bare et tips,

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det broren til Malene og Simen som ble konfirmert i Sylling 6. nov. 1803, 18 år gammel?:

  • Embret Christophersen, bosted Kroft.

Christopher Larsen og Berthe Olsdatters sønn, Engebreth ble døpt i Bragernes 13. sept. 1785, så alderen passer.

 

 

Fra Liers historie – gården KROFT: «I 1804 måtte Anders og eieren av bruk II, Jakob Olsen, betale Ingebret Christoffersen 50 dlr. for odelsretten.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lier er nok et godt tips her, ja, mye interessant å lese i bygdeboka. Jeg fant også konfirmasjonen til Embret/Engebret i Lier, men ikke Simen og Malene.

 

Jeg ser at Lars Nielsen (far til Christopher) ser ut til å leve lenger enn sønnen, men jeg fant ham ikke i registeret for skifter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Nielsen og hans 2. kone Gunhild Rasmusdtr. bor på Rød ved FT. 1801. Han er 72 år. I bygdeboken finner jeg at han flytter til Strømsø. Her finner jeg et skifte etter ham i 1805:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/23784/43/

 

(Uten at jeg tror det hjelper meg så mye, det var lite navn på arvinger å se i det skiftet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

at faren til tvillingene Simon og Malene, samt Engebreth i 1785, er identisk med Christopher Larsen fra Kroft/Kraft i Lier, er nok temmelig sikkert, men en vet jo ikke om dette er rett Malene, selv om mye tyder på det. Moren deres, Berthe Olsdatter, oppgis å være 46 år da hun dør i 1793, noe som skulle tilsi at hun var født rundt 1747 og følgelig noen år eldre enn ektemannen. I skifteregisteret vises det til broren hennes, Christian Opsahl på Strømsø, og mitt tips er at du prøver å finne ut av opphavet til Berthe og Christian (det er flere Opsal-gårder i Lier, og de kan ha kommet fra Lier, de også). For å finne ut av hvor det ble av Malene, får en prøve de veiene som finnes....

Kan legge til at Engebreth, jfr. også innlegg 3, trolig er identisk med Ingebreth Christoffersen Foss, som giftet seg med Pernille Paulsdatter Brastad 22. november 1819 i Frogner kirke. Sammen med tre sønner flytter de til Sande i 1849. Har du funnet ut noe mer om Simen etter 1801?

 

Godt nytt år, hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en Simen Christophersen som gifter seg på Tangen med Maren Gullisdr i 1805. Han dør tidlig, for når en datter blir født i 1810 står det at han er død. Jeg har ikke funnet mer om dette, men det er jo altså en annen Simen Christophersen på samme alder på Tangen.

 

Jeg har sjekket dåp til et par av Engebret Christophersens barn, Bernt og Christopher, og Malene er ikke blant faddere der.

 

Jeg er enig i at jeg må videre med Berte Olsdatter. Jeg har funnet en på FS som er født i 1751, ingen nærmere i alder, faren er Ole Engebretsen, og det kunne jo passe med navn i slekten. Jeg finner derimot ikke noen passende kandidat for Christian Olsen/Opsahl som skal være broren, så her har jeg ikke kommet så langt...

 

I 1801 finner jeg denne på Tangen, jeg får vel prøve å finne ut mer om ham.

 

Godt Nytt År til alle, nå er det ikke lenge igjen av 2012. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett etter Bertes dåp og konfirmasjon flere steder, men har ikke funnet noen god kandidat – ennå. Christophers hel- og halvsøsken bør også sjekkes opp.

 

Tar med dette fra Vigerust.net: - Alfabetisk register til borgerprotokoll for Strømsø by 1700-1829:

  • 168 // 22.7 1783, Larsen, Christopher, Kjøbmand
  • 172 // 17.4 1787, Opsahl, Christian, Snedker

Saken blir forhåpentlig løst på nyåret, godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner dåpen til 3 barn etter Christian Olsen Opsahl og Mette Maria Abrahamsdatter/Andersdatter/Clausen i Bragernes 1781-1784. Ved en dåp 30. august 1782 (Andreas, død står det) er Berthe Olsdatter fadder. Jeg leter etter vielsen, men har foreløpig ikke funnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge FS, giftet de seg 23. august 1773 i Vestre Aker, men har ikke funnet vielsen der. Her døper de sønnen Abraham i Aker 10. september 1775:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7682&idx_id=7682&uid=ny&idx_side=-88

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061106050668.jpg

Det står Opsahl etter foreldrenes navn, så kanskje det er snakk om Opsal i Oslo.....?

Uansett, de kommer til Bragernes, jfr. over, og så blir det en liten svipp over ælva til Strømsø, der Christian løser borgerbrev i 1787.

 

Fortsatt godt nytt slektsår, hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg fant vielsen sent i går kveld, men var usikker på om det var riktige personer. Slottet. Med barnet du har funnet, så er det vel ikke tvil om det.

Da er det nok Oppsal i Oslo, ja. Hun omtales både som Clausdatter og som Abrahamsdatter. ved hhv vielse og dåp også her.

 

 

Håper alle har hatt en fin feiring, fortsatt Godt Nytt År - og takk til alle som bidrar her inne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder FS, så er jo den forbedret adskillig i løpet av de siste årene. I Oslo/Aker er det likevel litt plundrete å finne veien til kirkeboken. Man finner et filmnummer, og så kan man søke på det fra forsiden (Catalog -> Film Numbers). Da kommer man videre, men så må man igjen bruke filmnummeret for å finne hvor i Oslo/Aker det er. Da fant jeg jo at det var Slottet. Av og til finner man også sidenummer, da er man jo heldig. Alt på FS må selvsagt kontrolleres, men de har virkelig gjort en kraftinnsats der for å få mer nøyaktige data.

 

Dette med "Vestre Aker" - det er jo veldig forvirrende. Det var jo ikke noe Vestre Aker den gang, så Aker hadde vært mer korrekt. Og disse bor jo åpenbart i det som ble Østre Aker. Men jeg tror ikke det er FS som har funnet på det, men arkivet, antagelig for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike nettsider kan tyde på at Mette Maria var datter av Abraham Clausen, f. i Aker, kjøpmann i Romedal, Stange fra 1741.

 

Det var jo interessant... Han har en datter Mette som bor hos ham ved ekstraskatten i Romedal 1765 (Gaustad). En søster, Berte Kirstine er døpt i Løten 28. juni 1747.

 

Disse opplysningene gjør det muligens vanskeligere å finne hvor Christian Olsen Opsahl og søsteren Berte kommer fra, men begge havner jo i Bragernes...

 

Familien er også diskutert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I panteregister for Aker, Opsahl, finner jeg denne siden. Jeg har ikke slått opp videre der, men det står Christian Olsen Hexhuus? Og Hexhus er vel på Toten. På FS finner jeg Christian Olesen døpt 03 Sep 1747 og Berte Olesen døpt 12 Dec 1745. Foreldrene er Ole Hexhus og Malene Halvdt. Dette kan jo absolutt være en mulighet som må sjekkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spennende opplysninger. På slektshistorielaget.no finner jeg følgende:

 

Berte døpt 12.12.1745 i Hoff kirke, Toten:

Barn Berte Hexhus* K

Far Ole Hexhus M

Mor Malene Halv.dr. Hexhus K

Fadder Jens Fouckal M

Fadder Hans Hexhus M

Fadder Marg. Fouckal K

Fadder Anne Hexhus K

Fadder Berte Backe

 

 

Christian døpt 3.9.1747 i Hoff kirke, Toten

Barn Christian Hexhus* M

Far Ole Hexhus M

Mor Malene Halv. Hexhus K

Fadder Tomm. Hamer !! M

Fadder Xstian Igelsrud M

Fadder Søren Hexhus M

Fadder Anna Maria Grundt !! K

Fadder Marte Igelsrud K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

skikkelig spennende, dette - ikke minst at moren til Christian og Berthe het Malene, samt at alder passer bra med Berthe som døde 46 år gammel i 1793!

Kanskje du har funnet løsningen???

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for henvisningen til slektshistorielaget, Grete, det kan jo være et nyttig hjelpemiddel.

 

Jeg tror nok at det er en sannsynlighet for at jeg har funnet Berte Olsdatter, som senere gifter seg med Christopher Larsen Kraft i Bragernes og blir mor til Engebret og tvillingene Simen og Malene. For å finne ut om dette er "min" Malene, så må jeg jo ha noe som knytter dem sammen, kanskje et skifte, som faddere i en dåp mv. Det er vel fortsatt et stykke dit, men det er jo utrolig hva man kan finne ut underveis! :)

 

Vielsen mellom Ole Hexhus og Malene, 29 desember 1744. Ole Christian Volden og Malene halvdt.Hexhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får fortsette å nøste og forhåpentligvis vil en av de løse trådene føre til et svar.

 

Jeg har kikket mer på Malene Halvorsdatter og Ole Christiansen (Christensen?) på Toten, Oppland. Har ikke funnet noe revolusjonerende, men legger inn det jeg har funnet.

 

Ole Christensens bakgrunn har jeg ikke funnet, men Malene Margrete Halvorsdatter Hougen ble døpt 1. jan. 1703.

Hun ble 1. gang gift med Anders (Andreas) Olsen Malm 17. jan. 1732, hun bodde da på Hexhus. De hadde barna:

  • Jonas, f. 1732
  • Anders, f. 1736
  • Annicken, f. 1738
  • Maria, f. 1740

Hun ble enke i 1742 og ble altså gift 2. gang med Ole Chr. Volden i 1744.

Jeg tror det må være Malene som dør i 1760 på Skromstad (Skramstad), 56 år gammel, gravlagt 23.sept. i Balke kirke.

 

Enkemann Ole Christensen Skromstad gifter seg med Pernille Jensdatter 1. jan 1761, og jeg tror dette kan være Berte og Christians far. Dette paret fikk sønnen Peder døpt 26. des. 1761. Jeg tror det kan være Peder som ble gravlagt 21 uker gammel i Balke kirke, 5. juni 1762.

 

Tar også med at Jonas Skramstad døpte datteren Pernelle 2. feb. 1758, og Annicken Andersdatter Skromstad fikk sønnen Anders døpt i Hoff kirke 17. aug. 1780.

 

Jeg finner ingen spor etter søskenparet, Berte og Christian i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er til å finne frem, Grete! Hvis Malene dør i 1760, så er det jo for tidlig med tanke på å finne noe i skifte om "min" Malene. Og datteren Berte er jo da bare ca. 14 år. Jeg har sett på skifter på Toten, men de mangler register der.

 

Jeg har kikket over konfirmasjoner fra ca. 1761 og noen år fremover. Har merket meg at Christian Olsen Moldstad og Berte Olsdatter Moldstad konfirmeres i 1764 (uten at det derved beviser noe som helst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Christensen Skramstad ser ut til å selge gården til Jens Pedersen i 1763. Register. Pantebok. Jeg er ikke så flink til å lese skriften, så jeg skal bruke litt tid på det. Synes det står noe om hustru der, men står det noe om hvor han flytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen racer på slik skrift, men mener å lese at Ole Christensen frivillig avhender, selger, gården Nedre Skramstad fra sin hustru, barn og arvinger til svigerfaren Jens Pedersen Skramstad.

Pernille ser ut til å være født på Skramstad i 1738, døpt 27. des. i Balke kirke, så det er vel hennes arv det er snakk om.

 

Kanskje skal familien forlate Toten og selger (tilbake) gården? Kanskje dro de til Christiania eller Aker etter at søskenparet Berte og Christian ble konfirmert 7. okt. 1764?

 

 

Skiftet etter Malene Halvorsdatter er her: Oppland fylke, Toten sorenskriveri, Skifteprotokoll 9 , 1756-1765, oppb: Statsarkivet i Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt at de flytter til Aker/Christiania... Takk for lenke til skiftet, jeg ser i alle fall at begge barna er nevnt der, så det er nok i alle fall riktig at familien på Hexhus flyttet til Skramstad. Christian Olsen bruker altså navnet Hexhus veldig lenge etterat de har flyttet derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.