Gå til innhold
Arkivverket

Brummundal 1905 - var det drap eller selvmord?


Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Johannes Andreassen Sveum døde 21. mars 1905 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=23&idx_id=23&uid=ny&idx_side=-147 Var det drap eller selvmord?

 

Slekt i USA har føtt høre ein interessant versjon av historien, og har etterlysning i Norway Heritage: http://www.norwayheritage.com/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=5577

 

Har noen meir informasjon om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han blitt drept så hadde det nok stått i kirkeboken, så innførselen: Hængte sig. Selvmordet antages at være begaaet paa grund af --- ------ ved drukkenskap' er nok rette dødsårsak. Men kanskje finnes det gamle aviser el lign som kan ha omtalt et evt mord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...det burde jo ha stått det, ikke bare "hengt seg" hvis det var tilfelle.

Bygdeboka (som det imidlertid er enormt masse feil i) sier at han var en dyktig ardbeidsom, hyggelig kar og at han hadde vært på Hamar og solgt en hest og ble funnet død og røvet for sine penger. Enken og de to barna emigrerte senere til Amerika.

Skal sjekke sannheten om dødsfallet etter nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forretningsprotokollen 1902-1906 for lensmannen i Ringsaker fant jeg saken.

 

Det er 7 sider med beskrivelse av funnet av mannen, avhør av mange vitner, og den sannsynlige årsaken til mannens død osv. Detaljert og for så vidt interessant.

Jeg har sendt deg en link til der du kan laste ned saken fra min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Lars Ove! Dette var interessant. Eg trur også etterkommerane i USA ønsker kjennskap til denne dokumentasjonen. Dei vil gjerne vite mest mulig om det som skjedde. Dei har jo planer om besøk til Brummundal i år.

Det er jo også interessant lokalhistorisk å reflektere over korleis slike tragiske hendelser blir takla og omtalt i lokalmiljø og familie.

Eg strever litt med å tolke håndskrifta, men får gjøre et forsøk på å tolke den og lage oversettelse til engelsk -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald.

En tragisk historie som også har skjedd i vår tid. Du står fritt til å legge ut linken her hvis du vi ha hjelp til tyding, men jeg ville ikke gjøre det med hensyn til familien. Materialet er fritt så du bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.