Gå til innhold
Arkivverket

NT (Inderøy/Stod): Opphavet til Bjørn Sivertsen, f. ca. 1808


Judith P Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har brukt de siste dagene på forsøke å finne informasjon om min tipp-tipp-oldefar Bjørn Sivertsen, født ca. 1808 sannsynligvis i Inderøy, Nord-Trøndelag.

 

Jeg har funnet en god del allerede (konfirmasjon, vielse, begravelse, 1 uektebarn og 7 ektebarn), og jeg har klart å resonnere meg fram til at denne Bjørn må være sønn av Sivert Bjørnaalsen (Bjørnsen/Bjørnarsen/Bjørnaassen) og Marit Johansdatter (vielse i Inderøy her: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-29)

 

I Stod-databasene (som før på på stod.priv.no, men som jeg nå fant bl.a. på http://sorhoy.se/stod) fant jeg Bjørn og hans familie og en del søsken. Jeg var lenge i tvil om dette kunne være riktig (her finnes jo bl.a. ikke kildehenvisninger).

 

I kirkebøkene for Inderøy fant jeg alle de andre barna i denne familien (Ole, Johanna Birgitta (bare kanskje pga. uleselig tekst) og Anna Margaretha), men jeg fant ikke min tipp-tipp Bjørn. Derimot fant jeg en gutt som ble født på riktig tidspunkt – 1808 – men som ble døpt Sivert Sivertsen (http://www.arkivverk...ny&idx_side=-28).

 

Grunnen til at jeg likevel antar at det er riktig familie som er funnet, er at jeg fant Bjørns konfirmasjon i Stod i 1824 (http://www.arkivverk...ny&idx_side=-44) og jeg fant også søsteren Anna Margrethes konfirmasjon i 1828 (http://www.arkivverk...y&idx_side=-107).

 

Og så mange kan det vel ikke være i dette området som kalles Sivert Bjørnaalsen og har barn som heter Bjørn og Anna Margrethe og som er akkurat passe gamle?

 

Men så var det Bjørns dåp, da. Og hva skjedde med barnet Sivert? Lurte på om Sivert hadde blitt til Bjørn, men synes det kanskje er en litt vel lettvindt løsning.

 

I folketellingen 1801 (http://digitalarkive...&merk=2029#ovre) finner jeg Marit i Inderøy med opplysning om at «Kone til gevorbne grenader sivert bjørnaalsen» og «Inderste i gaarden og gaaer i dagleje, manden opholder sig i trondhjem, under ti» og så mangler resten.

Siden Sivert var gevorben grenader, oppholdt han seg sikkert på en eller annen kaserne i byen eller utenfor. Men jeg finner ham ikke i folketellingen 1801 for Trondheim (eller noen steder, for den saks skyld). Jeg har ikke hatt mulighet til å sjekke millitørruller. Finnes noen av disse på nett?

 

Det jeg lurer på er altså:

Har jeg funnet riktig familie? Kjenner noen til Bjørns dåp? Og hva med folkeregistreringen 1801 av far Sivert Bjørnaalsen?

 

Og hvis noen ellers skulle ha andre opplysninger om Bjørn Sivertsen, hans foreldre så setter jeg pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

 

Hvor Sivert Bjørnålsen var i 1801, kan jeg ikke hjelpe deg med - annet enn at han det året var fadder i en barnedåp i Inderøy. Det ser ikke ut til at Sivert ble gift i Inderøy. Kanskje kona var fra Stod. Men i et militært manntall for Inderøy (Inderøy hovedlegds og ungt mannskaps rulle - ført fortløpende fra 1788), er det under gården Røvig (dagens Revika) i Inderøy anført tre brødre;

 

Povel Biørnaalsen 26 Ellev Biørnaalsen 24 Sivert Biørnaalsen 13

 

samtlige var husmannssønner. Sivert hadde følgende tillegg: "anført Frostenske Compagnie". Siden han ikke var i en militær avdeling da han var 13 år, betyr dette selvsagt at han var underlagt kompaniet på Frosta som voksen. Kanskje du finner ham gift eller bosatt der en periode?

 

I året 1800 fikk Sivert og kona Marit, sønnen Ole. Da var de bosatt på (eller under) gården Krogshus i Inderøy.

 

I folketellinga for 1791 (Inderøy) kan jeg se at under Hustad, var det en husmann, Bjørnål (58), som hadde barna Elling (25) og Marit (23) hos seg.

 

I kirkeboka over døde, finner jeg 19. april 1794, en Bjørnål Paulsen Krogshus, død 57 år 3 uker gammel. Dette er vel den samme som var 58 år gammel, 3 år før.

 

Verken Bjørnål, sønnene, eller datteren, ser ut til å være født i Inderøy. De er ikke nevnt i folketellinga fra 1779, og Bjørnål Paulsen er heller ikke nevnt i tidligere manntall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar :)

 

Hvor Sivert Bjørnålsen var i 1801, kan jeg ikke hjelpe deg med - annet enn at han det året var fadder i en barnedåp i Inderøy. Det ser ikke ut til at Sivert ble gift i Inderøy. Kanskje kona var fra Stod.

 

Stod eller Steinkjer er en mulighet. Hun er i alle fall navngitt Marit Steinkjer i papirer jeg har funnet (tror det var i Stod-basen), men jeg kjenner ikke den basens kilde, så her må jeg i så fall se om jeg finner noe i Steinkjer/Stod.

 

Men i et militært manntall for Inderøy (Inderøy hovedlegds og ungt mannskaps rulle - ført fortløpende fra 1788), er det under gården Røvig (dagens Revika) i Inderøy anført tre brødre;

 

Er dette tilgjengelig på nett noe sted? Eller på Statsarkivet i Trondheim?

 

samtlige var husmannssønner. Sivert hadde følgende tillegg: "anført Frostenske Compagnie". Siden han ikke var i en militær avdeling da han var 13 år, betyr dette selvsagt at han var underlagt kompaniet på Frosta som voksen. Kanskje du finner ham gift eller bosatt der en periode?

 

Sivert og Marit giftet seg i Inderøy i 1799 (her). Men jeg skal sjekke Frosta om jeg kan finner noe der.

 

I året 1800 fikk Sivert og kona Marit, sønnen Ole. Da var de bosatt på (eller under) gården Krogshus i Inderøy.

I folketellinga for 1791 (Inderøy) kan jeg se at under Hustad, var det en husmann, Bjørnål (58), som hadde barna Elling (25) og Marit (23) hos seg.

I kirkeboka over døde, finner jeg 19. april 1794, en Bjørnål Paulsen Krogshus, død 57 år 3 uker gammel. Dette er vel den samme som var 58 år gammel, 3 år før.

Verken Bjørnål, sønnene, eller datteren, ser ut til å være født i Inderøy. De er ikke nevnt i folketellinga fra 1779, og Bjørnål Paulsen er heller ikke nevnt i tidligere manntall.

 

Hvor kan jeg bla i Inderøytellingen fra 1791? Er den på Statsarkivet? Ser ikke ut som at den er digitalilsert på digitalarkivet, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

militære ruller for Trøndelag er stort sett oppbevart på Statsarkivet i Trondheim. Jeg har skrevet av kilden der.

 

Det samme med manntallet fra 1791. Men denne inneholder stort sett bare fornavn, men er likevel nyttig, da familier (stort sett) er registrert sammen.

 

Jeg har lagt ut mange militære kilder for Inderøy - gå inn på databasevelgeren til Arkivverket (nest øverst under "kilde") på framsida, klikk deg fram til Nord-Trøndelag - Inderøy - Militære kilder. Men denne militære rullen har jeg ikke sendt inn til Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.