Gå til innhold
Arkivverket
Ole Arild Vesthagen

Sogneprest Mads Gram i Land - når døde han?

Recommended Posts

Ole Arild Vesthagen

En av mine aner i Land i Oppland, Ragnhild Gulbrandsdtr. Vilberg, vitnet i en rettsak i 1722 og fortalte blant annet at hun var født det året som sogneprest Mads Gram døde. Er det noen som vet om noen kilder som kan bekrefte hvilket år han døde?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Ifølge NSFs Register over prester i Hadeland prosti ble Mads Nielsen Gram avløst som kapellan i 1678 av Christoffer Hansen Tanche. Muligens døde han dette året, men en primærkilde hadde vært kjekt.

Tar med at faren, Niels Lauritsen Gram, sogneprest til Land døde året etter sønnen - i 1679.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Har heller ingen primærkilde, men det oppgis på en slektsoversikt (totenslekt), at Mads Nielsen Gram var født i 1636 og døde i 1676, noen år før sin far, som det var meningen at han skulle ha etterfulgt som sogneprest.

mvh. Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

I prestekortene for Land http://old.genealogi.no/Prestehistorie/kort/prestearkivet_2_3/index.html er Niels Gram fra 1635 til 1658, men ny sogneprest Christopher Hanssen i 1680.

Kapellanen Mads Nielsen Gram sees konkret her http://old.genealogi.no/Prestehistorie/kort/prestearkivet_1_2/index.html , men jeg er litt usikker på hvilke datoer som gjelder han eller faren.

Jeg nevner også sognepresten i Eidsvoll, Mads Lauritzen Gram c1600-1663. Kan det være han det gjelder ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Kanskje ble Ragnhild Gulbrandsdatter født det året sogneprest Niels Gram døde? Etter 55 års virke var nok dette en hendelse som ble husket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen

Takk for svar. 1676 høres sannsynlig ut. Ragnhild Gulbrandsdtr. sa selv at hun var 45 år da hun vitnet i denne saken 18.6.1722. Det vil si tidlig 1677 eller sent 1676. Saken dreide seg om plassen Haga (også skrevet Hauge eller Hage) som var utskilt fra Vilberg og de som hadde bodd der tidligere. Mads Gram hadde bodd på Haga. Ragnhild sa at hun var "føed det aar som Presten hr: Madz gram døede her paa Hauge." Det var forøvrig Ragnhilds farfar Fredrik Danielsen Vilberg som hadde ryddet opp plassen Haga.

Det er denne slekten på Vilberg som jeg holder på å nøste opp. Jeg har ingen forbindelser til Gram-slekten. Det var dette årstallet som Ragnhild ble født som det skulle vært artig å få bekreftet eksakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Feilpostert innlegg her er slettet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive