Gå til innhold
Arkivverket

Sogneprest Mads Gram i Land - når døde han?


Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

En av mine aner i Land i Oppland, Ragnhild Gulbrandsdtr. Vilberg, vitnet i en rettsak i 1722 og fortalte blant annet at hun var født det året som sogneprest Mads Gram døde. Er det noen som vet om noen kilder som kan bekrefte hvilket år han døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ingen primærkilde, men det oppgis på en slektsoversikt (totenslekt), at Mads Nielsen Gram var født i 1636 og døde i 1676, noen år før sin far, som det var meningen at han skulle ha etterfulgt som sogneprest.

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prestekortene for Land http://old.genealogi.no/Prestehistorie/kort/prestearkivet_2_3/index.html er Niels Gram fra 1635 til 1658, men ny sogneprest Christopher Hanssen i 1680.

 

Kapellanen Mads Nielsen Gram sees konkret her http://old.genealogi.no/Prestehistorie/kort/prestearkivet_1_2/index.html , men jeg er litt usikker på hvilke datoer som gjelder han eller faren.

 

Jeg nevner også sognepresten i Eidsvoll, Mads Lauritzen Gram c1600-1663. Kan det være han det gjelder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 1676 høres sannsynlig ut. Ragnhild Gulbrandsdtr. sa selv at hun var 45 år da hun vitnet i denne saken 18.6.1722. Det vil si tidlig 1677 eller sent 1676. Saken dreide seg om plassen Haga (også skrevet Hauge eller Hage) som var utskilt fra Vilberg og de som hadde bodd der tidligere. Mads Gram hadde bodd på Haga. Ragnhild sa at hun var "føed det aar som Presten hr: Madz gram døede her paa Hauge." Det var forøvrig Ragnhilds farfar Fredrik Danielsen Vilberg som hadde ryddet opp plassen Haga.

 

Det er denne slekten på Vilberg som jeg holder på å nøste opp. Jeg har ingen forbindelser til Gram-slekten. Det var dette årstallet som Ragnhild ble født som det skulle vært artig å få bekreftet eksakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.