Gå til innhold
Arkivverket

Albert Crantz kone


Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Noe av denne slekten er diskutert noe i det gamle forumet: http://forum.arkivve...eyer-trondheim/

Albert Crantz ca 1640-1706 Trondheim.

 

Ser på div nettsider at Albert Crantz kones navn oppgis til Ingeborg Carstensdatter Dreyer.

Er det noen flere som har stusset litt på hvorfor det står Cathrine i et skjøte http://www.arkivverk...y&idx_side=-253

samt at det i Undløse, Holbæk er et par Albert Crantz og Cathrine Carstensdatter som blir gifte 24 april 1667...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til kommentaren til Lars. Jeg har tidligere notert FS som kilde til ekteskap i 1668 mellom Ingeborg Carstensdatter Dreyer og Albert Crantz. Tidspunktet er så sammenfaldende med et giftermål med Cathrine Carstensdatter 24.apr. 1667 at det neppe kan dreie seg om to ektefeller, men samme og da mest trolig Cathrine.

 

Skal vi tro at Cathrine Carstensdatter også heter Dreyer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Delgobe har Ingeborg Dreyer, men han har som kjent ikke alltid rett. Er det dokumentert at Carsten var far til Peder og Ingeborg ? Det er oppkalling av både Ingeborg og Cathrine i neste slektsledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser ut som at Delgobe har skrevet Ingeborg, søster til lagmann Peder Dreyer. Kanskje det er dette som er kilden til den mulige feilen?

Står ikke Dreyer som etternavn til Cathrine Carstensdatter i kirkeboka, men det jo stor mulighet dersom det ikke er snakk om to stk Cathrine som er gift med Albert Crantz.

 

Lurer på hva som er kilden på at Peter og "Ingeborg" er søsken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønn av Albert Crantz, Johan, ble prest og Erlandsen skriver i sin prestehistorie for Trondhjems stift s. 96: "Moderen Ingeborg Dreyer var søster til Laugmand Peder Dreyer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Dreyer i Wikipedia http://no.wikipedia....rstensen_Dreyer

 

En gammel tråd fra 2000 om Dreyer https://groups.googl.../2000-05?fwc=1

 

Her finnes trolig referanse til kilden til at Ingeborg var søster av Peder Dreyer http://www.tuxen.inf...0_rettelser.PDF søk på Dreyer eller ref. side 325. Se GEISTLIGHETEN I NORD-NORGE OG MIDT-NORGE I TIDEN 1536-1700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for referanser.

 

Tittet litt i kirkebøkene for Undløse sogn (http://www.sa.dk/ao/...irkeboeger.aspx) s. 38 finner jeg Ingeborg Carsten Drejers som fadder (bar banet). På side 42 er Katrin Carstensdatter fadder (bar barnet). Kan det ha vært sammenblanding av navn mellom mor og datter ?

 

Jeg ser at i de aktuelle postene er Ingeborg Carstensdatter Dreijers og Katrin Carstensdatter understreket. Det betyr vanligvis at dette er betydningsfulle personer. Videre fester jeg meg ved at det står Drejers og ikke Drejer. Vanligvis betyr dette hustru til Dreijer, men da giftermålet til Katrin og Albert er senere, rimer dette ikke.

 

I samme kirkebok, opslag 54 (jan 1669 bærer Ingeborg Carstensdatter igjen et barn. I oppslag 18 er Katrin fadder, dvs. i 1661. Jeg ser ikke Katrin før dette år og da hun vel måtte være konfirmert (hvis det var slik i 1661) før hun ble fadder, må hun være født før 1646 (hvor kb ikke finnes for Undløse, hvis hun da er født der). Jeg ser for øvrig ingen Carsten / Carstensdatter i de nærmeste årene etter 1645 så enten er hun yngst eller en av de yngste barn eller så kommer hun fra et annet sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg!

 

Nå har jeg gått igjennom kirkeboka for Undløse helt til 1688 og Ingeborg Casten Drejers er fadder (mest bar barnet) en rekke ganger. Jeg tror ikke det står Carstensdatter noen av stedene på Ingeborg. På side 93 er det slutt. Den 12 mars 1683 begraves Casten Drejers hustru Ingeborg Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort en flott jobb, Erlend. Konklusjonen synes ganske klar; Albert Crantz var gift med Katrine/Cathrine Carstensdatter Drejer som var datter av Carsten Drejer og Ingeborg Pedersdatter -1683. Kb for Undløse viser at det ikke kan være samme Ingeborg som er fadder/bar barn der som bor og får barn i Trondheim som gift med Albert Crantz. Når både ekteskap (i Undløse) og skjøte (i Trondheim) bruker Cathrine , er jeg ikke lenger i tvil.

 

Nesteldste (?) sønn til Albert Crantz, Peder er nok oppkalt etter Ingeborgs far.

 

Står det "sal." Carsten Drejers hustru i kb for begravelsen til Ingeborg i 1683 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort en flott jobb, Erlend. Konklusjonen synes ganske klar; Albert Crantz var gift med Katrine/Cathrine Carstensdatter Drejer som var datter av Carsten Drejer og Ingeborg Pedersdatter -1683. Kb for Undløse viser at det ikke kan være samme Ingeborg som er fadder/bar barn der som bor og får barn i Trondheim som gift med Albert Crantz. Når både ekteskap (i Undløse) og skjøte (i Trondheim) bruker Cathrine , er jeg ikke lenger i tvil.

 

Nesteldste (?) sønn til Albert Crantz, Peder er nok oppkalt etter Ingeborgs far.

 

Står det "sal." Carsten Drejers hustru i kb for begravelsen til Ingeborg i 1683 ?

 

Jeg ser ikke at det står sal Carsten Drejer. Leser det som 12 Martii begraffuit Casten Drejers hustru i Uendløse (så noe krusset over) Ingeborg Peders datter.

 

Ser at prosten, magister Fredrich Drejer er nevnt i kirkeboka noen ganger, samt at kona Johanne er mye nevnt som fadder og bar barnet. Også noen døttre bla. Margrethe Fredrichsdatter Drejer er nevnt fra slutten av 1670-tallet. Fredrich Drejer er på en side om kirkehistorie i Danmark nevnt som Frederich Carstens Drejer.

 

En Marcus Carstensen Drejer finner jeg også i kirkeboka, gift i 1675 (s.69).

 

Flott at flere nå tror at riktig navn på Albert Crantz kone er Katrine/Cathrine. Det gjenstår bare å dokumentere foreldrene litt nærmere, men Carsten Drejer og Ingeborg Pedersdatter er ihvertfall helt klart gode kandidater. Synd men svaret ligger vel kanskje i Danmark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppdatering for de som er interessert.

I kirkeboken for Undløse fra 1688- finner jeg følgende opplysninger som er interessant:

Oppslag 3: her står det noe om prestene i Undløse. Bland annet hvor Fredrich Drejer er født, men det klarer jeg ikke å tyde.

Oppslag 5: Carsten Drejer er fadder for sønnedatterens barn. Han blir oppgitt å være 102 år (dette har jeg fått konstatert her: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=112295)

Oppslag 7: Peter Crantz er fadder (Albert Crantz sønn?)

Oppslag 21: Anne Catrine Crantz er fadder (ganske sikkert Albert Crantz datter)

Oppslag 38: Her står det når Fredrich Drejer og kona er død, samt datteren som er gift med den neste presten.

 

Desverre ser det ikke ut til at dødsfall er innskrevet i den neste kirkeboka, så vi får nok ikke konstatert når Carsten Drejer dør, men antagelig tidlig på 1690-tallet hvis alderen oppgitt når han var fadder er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt enkelt å lese disse gamle kb. På oppslag 38 - nederst til venstre ser det ut som om Friderich Drejer har fått ny hustru. Er det riktig ? Jeg klarer ellrs ikke å se hvor informasjonen om at Fredrich Drejer og kona er død står. Er det i samme post ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppslag 38 er dåpen til Fredrich Drejers sønnesønn Fredrich. Det gir faktisk litt info i denne dåpen også. En søster av Fredrich Carstensen Drejer er fadder. Anne ?? fra København. Hun har jeg funnet (via familysearch)gift 10/3-1678. Ikke mye info i denne vielsen utenom at hun da var enke.

 

Oppslag 41 gir info om Fredrich Drejer og kona samt datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Erlend.

 

Det er enda et godt bevis på at Albert var gift med Cathrine/Catharina. Jeg ser for øvrig også Johan Crantz svigerfars begravelse på samme side.

 

Hadde Carsten en datter Ingeborg, eller er det bare hustruen Ingeborg Pedersdatter som blir forvekslet av mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bl.a. på Stromsnes genealogi at det kan være flere sønner av Carsten Dreyer i Norge, men tviler. http://stromsnes.info/PhpGedView/individual.php?pid=I9797&ged=slekten.ged

 

I rettelser til embetsmenn i Norge, http://www.tuxen.inf...0_rettelser.pdf ser jeg at det var en fogd i Stjørdal og Verdal som het Carsten Jacobsen. Noe senere har Stømsnes fogd, visesorenskriver i Stjørdal og Verdal, Sten Carstensen Dreyer og litt senere fogd, sorenskriver i Stjørdal og Verdal, Henrik Carstensen Dreyer. De to siste som brødre til Peder.

 

Samme sted nevnes for øvrig Ingeborg Carstensdatter Dreyer.

 

Det lyder mere logisk at disse to er sønner av Carsten Jacobsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, det er vel nærmere å tro at disse to var sønner av Carsten Jacobsen...

 

På bokhylla her på digitalarkivet ligger det en bok; Sofus Wilhelm Wiberg: Personalhistoriske, statistiske og genealogiske Bidrag til en almindelig dansk Præstehistorie

I tredje bind: http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=wiberg2&sideid=270&innhaldid=1&storleik=

står fødestedet til Fredrik Carstensen Dreyer som jeg leser som Restved.

 

 

Forøveri har jeg prøvd å finne ut hvor Albert Crants sønn Peter befant seg i tiden 1691 (student i Kjøbenhavn)-1698 (prest i Buksnes). Men dette ser ut til å være vanskelig. Tenker kanskje det å finne ut dette kan være en pekepinne for å finne foreldrene til kona, noe som også viser seg å være vanskelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.