Gå til innhold
Arkivverket

Norsk Immigrasjon og finsk folketelling?


Marie Leir
 Del

Recommended Posts

Hei!

Vet dere om:

- Finnes det en internett-side over de som immigrerte til Norge, slik som http://www.ellisisland.org om de som kom til Amerika?

- Finnes det tilgjengelige finske folketellinger på nett?

 

På forhånd takk :)

 

Hilsen Marie

 

Hei !

 

For min del er det omtrent umulig å finne de som Emigrerte fra Norge og senere kom tilbake hit, om noen vet hvordan de kan finnes som registrert her og når de kom tilbake fra Amerika og Canada så ta det gjerne med her ?

 

Fra Finnland vet jeg desverre ingenting om.

 

Lykke til videre.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvilket tidsrom det dreier seg om. I 1686 ble det foretatt en registrering av finner bosatt i Norge. Dette er samlet og utgitt i boka "Finnemanntallet 1686" av Erik Opsahl og Harald Winge, utgitt av Norsk historisk kjeldeskrift-institutt i 1990. Dette omfatter hovedsaklig Østlands-området, men også noe fra Trøndelag, Telemark og Sørlandet. Registreringen omfatter hvor de enkelte er bosatt, hva de arbeidet med, hvor de er født, når de kom til Norge, hvor mange barn de har (av og til er disse også navngitt). Boka er absolutt å anbefale for alle som har aner blant finske innvandrere på 1600-tallet.

 

Ellers kan jeg også anbefale boka "Skogfinner og finnskoger" av Trygve Christensen fra 2002. Den inneholder ikke så mye personopplysninger, men mye interesant bakgrunnsstoff om finneinnvandringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er innvandringen til Finmark i siste del av 1800-tallet jeg er interessert i. To av mine tippoldemødre kom fra Finland, men jeg vet ikke når de kom, og har vansker med å finne slekten deres i Finland.

 

mvh

Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka "Vår røtter" står det at "fra 1901 skulle utlendinger som kom til landet utstyres med en oppholdsbok hos politiet, og det skulle føres fremmedprotokoll. Protokollen gir opplysning om den enkelte utlendings navn, yrke, medbragte familiemedlemmer, nasjonalitet og formålet med oppholdet. Slike fremmedprotokoller finner vi i politi- og lensmannsakriv i statsarkivene". Men 1901 er vel litt for sent for dine tilfeller.

 

Ellers står det i samme bok: "En annen kilde til immigrasjonshistorie er Justisdepartementets serie med statsborgersaker. Dette er saker vedrørende utlendinger som har søkt norsk statsborgerskap. Serien løper fra 1880-årene og oppbevares i Riksarkivet". Kanskje det kan være noe å finne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.