Gå til innhold
Arkivverket

Frederick Christiansen i Akers Folketellinger


Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

Her finner jeg Frederick igjen i folketeiing for Aker i 1834. Her har han byttet etternavn, men jeg er ikke sikker på hva det egntlig står. At det er samme mann tror jeg fordi barna stemmer. Kona gjør også det, men hun har begynt å juge på alderen. Hun er to år eldre enn mannen.

 

 

Folketelling 1834 for Aker, Maridalen bilag 16, s 8 Torshougeiet nr 365-370

Maridalen Skoledistrikt

 

Jeg har ikke klart å finne Frederikc og familien i Aker folketellingene for 1840,1841, men finner ham i 1842. Tror det er ham, hans alder stemmer, men kan ikke være sikker for konen er plutselig 9 år yngre. Giftet seg igjen? Ikke navngitt kone eller 3 mindreårige barn.

 

Aker manntallet for 1842, side 2

 

Her står det endel ting som ikke er lett å forstå meningen med, og hvor bor han egentlig?

 

mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1842 bor denne Frederik Christiansen (45 år og "i god Stand") sammen med kone (36 år) og tre ukonfirmerte barn som innerst og smed på Hovedgaarden i Søndre Vestbygden i Aker.

 

Med Hovedgaarden må i dette tilfellet menes Kongsgården på Bygdøy.

 

Bostedet, yrket og konens alder tyder vel på at dette ikke er riktig Fredrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1834 står han skrevet som Frederich Kortmager (- det passer jo bra med at han arbeidet på Kortfabrikken), og han og familien bor på en plass under Åsen.

 

(Gårdene Søndre og Nordre Åsen lå omtrent der hvor dagens Hans Nielsen Hauges gate kommer ut på Ringveien, mellom Grefsen stasjon og Sinsenkrysset. Åsen er et vin-navn, så gårdsnavnet uttales med tostavelses tonelag - altså ikke som i en ås/åsen, men med samme tonem som f.eks. Tåsen, Disen og Sinsen.)

 

Les forøvrig om rode- og distriktsinndelingene i Aker gjennom forskjellige perioder (- herunder de litt pussige grensene for Maridalen skoldistrikt) her:

Grenser i Aker på Oslo byarkivs sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1842 bor denne Frederik Christiansen (45 år og "i god Stand") sammen med kone (36 år) og tre ukonfirmerte barn som innerst og smed på Hovedgaarden i Søndre Vestbygden i Aker.

 

Med Hovedgaarden må i dette tilfellet menes Kongsgården på Bygdøy.

 

Bostedet, yrket og konens alder tyder vel på at dette ikke er riktig Fredrik?

 

Du har nok sikkert rett i at dette er feil Fredrik. Har også lett etter om han giftet seg igjen og det tror jeg ikke. Så dumt på denne folketellingen at kone og barn bare er navnløse vedheng til mannen.

Takk for svar.

Mvh

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1834 står han skrevet som Frederich Kortmager (- det passer jo bra med at han arbeidet på Kortfabrikken), og han og familien bor på en plass under Åsen.

 

(Gårdene Søndre og Nordre Åsen lå omtrent der hvor dagens Hans Nielsen Hauges vei kommer ut på Ringveien, mellom Grefsen stasjon og Sinsenkrysset. Åsen er et vin-navn, så gårdsnavnet uttales med tostavelses tonelag - altså ikke som i en ås/åsen, men med samme tonem som f.eks. Tåsen, Disen og Sinsen.)

 

Les forøvrig om rode- og distriktsinndelingene i Aker gjennom forskjellige perioder (- herunder de litt pussige grensene for Maridalen skoldistrikt) her:

Grenser i Aker på Oslo byarkivs sider.

 

Selvfølgelig, Kortmager som yrkestittel og betegnelse av mannen. Jeg har ikke skjønt helt hva en kortfabrikk var for noe. Det var kanskje en fabrikk som laget julekort, visittkort, innbydelseskort mm da ? Så hva gjorde en kortmager mon tro, laget han pappen eller tegnet og skrev han? Han prøvd å sjekke på nettet, men der sto det ikke noe om kortfabrikken, bare at den fantes.

 

Fint å vite hvor gården lå og det med uttalen er likte jeg å få høre. Skal lese mer om de grensene, kanskje jeg finner dem på de andre tellingene også nå som jeg har en peiling på hvor de var.

Takk for svaret.

Mvh

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.