Gå til innhold
Arkivverket

"Hvem tror du at du er?" 2013


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Legger inn, for ordens skyld, de neste i programserien:

 

Mesterkokk Eyvind Hellstrøm

Musiker Jan Eggum

Skihelt Vegard Ulvang

Skuespiller Kari Simonsen

Ballettsjef Ingrid Lorentzen

Artist Hanne Krogh

Eks-politiker Thorvald Stoltenberg.

 

 

Da kommer vi nok innom Nord-Østerdalen ved minst 2 av de gjenstående kandidatene kanskje:-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Slektshistorisk Forening vil gjerne hjelpe til med å finne ut av hvem dere tror dere er.

 

Det kommer alltid mange nye interesserte på banen når slike tv-programmer går på luften og derfor har NSF satt opp tilbud med gratis kurskveld for nye medlemmer. Siden vi har kurslokaler i Oslo satser vi også på at lokale slektshistorielag kjenner sin besøkelsestid og tilbyr kurs og oppstartshjelp til nye medlemmer. NSFs tilbud kan dere lese om på våre hjemmesider www.genealogi.no. Dere er også hjertelig velkomne til vårt bibliotek i Øvre Slottsgate for å få hjelp til å komme igang sammen med våre flinke biblioteksvakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIS-Norge, Slekt og Data kan også anbefales på det varmeste for nybegynnere og andre som blir interessert av egen og andres slekt når en ser "Hvem tror du at du er" og lignende program. http://www.disnorge.no/cms/nybegynner.html

Her finnes det mange lokalforeninger spredt over hele landet hvor en kan få hjelp og treffe andre slektsinteresserte på alle nivå.

Her arrangeres det kurs og gis personlig opplæring for nybegynnere.

http://www.disnorge.no/cms/distriktslag

 

Med vennlig hilsen godt fornøyd medlem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIS-Norge, Slekt og Data kan også anbefales på det varmeste for nybegynnere og andre som blir interessert av egen og andres slekt når en ser "Hvem tror du at du er" og lignende program. http://www.disnorge....nybegynner.html

Her finnes det mange lokalforeninger spredt over hele landet hvor en kan få hjelp og treffe andre slektsinteresserte på alle nivå.

Her arrangeres det kurs og gis personlig opplæring for nybegynnere.

http://www.disnorge....ms/distriktslag

 

Med vennlig hilsen godt fornøyd medlem :)

 

Litt mere distriktsvennlige opplegg dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ord om dette med annan far: Eg trur nok det kan variere etter tid og stad, men ein medisin-professor fortalde meg for ein del år tilbake om ei undersøking som skulle ta føre seg ei gruppe nyfødde over tid - kvifor og korleis har eg gløymt - men prosjektet måtte leggast til sides av vikarierande årsaker då det viste seg at godt over 10 % av borna umuleg kunne ha far til far.

 

Og to ord om det å vite men ikkje vite: Dette ser vi då stadig døme på. Den indre, sjølvpålagde justisen i familien er ofte utruleg sterk. Utan å tenkje meg lenge om kan eg dra fram fleire døme på dette - som familien der "alle", også bygda, visste at mor faktisk ikkje var mor, men der yngste son i familien ikkje fekk vite om dette før han var over 50. Til og med namnet på rette mor (som hadde fått barn med far) var kjent for "alle", men det blei aldri snakka om. Og utallige "tilfeldige" adoptivbarn er eigentleg fødde av slektningar av den adopterande - mange veit, men få snakkar. Så historien til Linn held absolutt vatn.

 

Også den handskrivne lappen har eg parallellar til - ein har alt ein treng men ikkje motet, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette var et interessant program. Takk til Linn Skåber.

Det kunne vært moro å få vite fasiten: Hvor mye visste de to greinene av Benterud om hverandre på forhånd? Like lite som det kom fram på lapp som lå bevart i storblokka på Tveita.

 

Til Frode

Ja, jeg burde ha tatt DNA-testen. jeg behøver ikkie gå mer enn to generasjoner bakover før ryktene begynner å florere. Men kvier meg litt for å gjøre det av hensyn til gjenlevende tanter og onkler (bare 2 igjen nå). det er sikkert flere enn meg som kvier meg litt.

 

Juridisk er det ikke tvil om bestefars farsskap. Kirkeboka er klinkende klar, og da vel jussen i orden?

 

mvh Per O.

 

Ja, det er ikkje noko grunn til å vente med det her Per Otto. Tanter og onkler lever heller ikkje i all æve.

 

Ingen seriøse slektsgranskar kjem utanom DNA-testing frå no av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se hva slags vinklinger de har lagt inn på de kommende programmene. Thorvald Stoltenbergs slekt bør jo være grei skuring, men det ser sikkert noen ufortalte historier der også - eller om de kanskje velger noe som ligger langt tilbake i tid, f.eks. å spore opp den første Stoltenberger?

 

Har Hellstrøm noen kokker i familien, tro?

 

Og Hanne Krogh, hvilken Krogh-slekt hører hun egentlig til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alt for liten grad interessert meg i DNA i tilknytning til slektsgransking. Når vi nå i ettertid har mulighet til å finne (i alle fall delvis for noen) fasit om biologiske forhold er jo det interessant. Men jeg klarer ikke å like at vi nærmest "utviser" fedre som i sin samtid uomstridt tok juridisk og sosialt farskap. I tilfeller der dette var omstridt/usikkert i sin samtid kan det kanskje ha noe mer for seg. Men slike diskusjoner er det nok hundrevis av andre tråder og debatter om...

 

Uansett krever vel dette fenomenet med avklaring av fedre (og mødre?) etter døden til at vi må forholde oss til to ganske klare roller, og der denne "ikke-biologiske" må anses å ha stor verdi. (For øvrig er det vel helst mormonerne som i ettertid kan tenke seg å påvirke liv og forhold....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se hva slags vinklinger de har lagt inn på de kommende programmene. Thorvald Stoltenbergs slekt bør jo være grei skuring, men det ser sikkert noen ufortalte historier der også - eller om de kanskje velger noe som ligger langt tilbake i tid, f.eks. å spore opp den første Stoltenberger?

 

Har Hellstrøm noen kokker i familien, tro?

 

Og Hanne Krogh, hvilken Krogh-slekt hører hun egentlig til?

 

Her er eit tema om Hanne Krogh sine aner:

 

http://da2.uib.no/cg...=&spraak=#anker

 

 

Mvh

Marie Skålnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se hva slags vinklinger de har lagt inn på de kommende programmene. Thorvald Stoltenbergs slekt bør jo være grei skuring, men det ser sikkert noen ufortalte historier der også - eller om de kanskje velger noe som ligger langt tilbake i tid, f.eks. å spore opp den første Stoltenberger?

 

[...]

 

 

Det kan jo tenkes at programmet om Thorvald Stoltenberg vil fokusere på morsslekten hans? Vi får se ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kan jo tenkes at programmet om Thorvald Stoltenberg vil fokusere på morsslekten hans? Vi får se ...

 

DTH

 

Det er vel kanskje mer ukjent, ja :) Mener jeg leste et sted at operasanger Ivar F. Andersen var hans onkel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Hanne Krogh, hvilken Krogh-slekt hører hun egentlig til?

 

I dette tilfellet stammer Krogh-navnet fra plassen KROKEN i Våler (H), og med en anvendelsestid på under 150 år, defineres ikke KROKEN-Kroghene som egen Krogh-slekt.

(Med-mindre det var en eller annen kondisjonert KROGH som kom flytende ned Glomma og som ga navn til KROKEN på 1700-tallet, men det var det vel neppe.)

 

Slektsnavn er jo ment som mulig tilhørighets-markør med andre bærere av samme slektsnavn. Framtida gir oss kanskje et eller annet utsnitt av en DNA-kode som erstattende tilhørighets-markør.

Og da kan vi glemme Duer, Falker, Høegher, Svaner, Krogher, Bielker, Skåbere og Muncher? Men det gjør vi jo selvsagt ikke ?

 

Biologi vil fortsatt være biologi. Genealogi vil fortsatt være genealogi. Og begge deler vil fortsette å ha kritiske blikk på seg, om man vil komme vider.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Hanne Krogh, hvilken Krogh-slekt hører hun egentlig til?

I dette tilfellet stammer Krogh-navnet fra plassen KROKEN i Våler (H), og med en anvendelsestid på under 150 år, defineres ikke KROKEN-Kroghene som egen Krogh-slekt.

(Med-mindre det var en eller annen kondisjonert KROGH som ga navn til KROKEN på 1700-tallet, men det var det vel neppe.)

 

Slektsnavn er jo ment som mulig tilhørighets-markør med andre bærere av samme slektsnavn.

Framtida gir oss kanskje et eller annet utsnitt av en DNA-kode som erstattende tilhørighete-markør, og som en del av personnummeret vårt.

Og da kan vi glemme Duer, Falker, Høegher, Svaner, Krogher, Bielker, Skåbere og Muncher? Men det gjør vi jo selvsagt ikke.

Biologi vil fortsatt være biologi. Genealogi vil fortsatt være genealogi. men begge deler vil fortsette å ha kritiske blikk på seg.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer info fra NRK om Ragnas etterkommere http://www.nrk.no/ny...land/1.10860189

 

I tillegg sitter jeg på opplysninger om at Ragnas far hadde 13 barn med fem forskjellige mødre, men det synes jeg ikke bør utdypes i denne tråden

 

Hei Lars

 

Som Linn Skåber uttalte i programmet : slekt er artig . Disse opplysninger du har om Ragnas far og hans virile " utskeielser " tror jeg nok Linn Skåber ville hatt kloa i . Antar med sikkerhet at hun ville syntes det var riktig så morsomt og fargerikt for slektshistorien hennes .

 

Det har i etterkant av alle disse programmer her på forumet dukket opp mye ytterligere slektsinformasjon om personene programmene omhandler , og hva som kommer frem i serien på TV . Da sitter jeg og funderer på i etterkant hvordan kan man få gjort hovedpersonene i serien oppmerksom på all tilleggsinformasjon som kommer frem her på forumet ?

 

Kunne man kanalisert denne muligheten til deltagerne via NRK ? .... God PR for forumet ........

 

Ellers gleder jeg meg til fortsettelsen , og er litt spent på han Vegard Ullvang og selvfølgelig han Hellstrøm , det hadde vært litt morsomt å fått noen linjer til Østerdalen .

 

Sist men ikke minst vil jeg berømme Grethe Flood for den gode figuren hun gjorde i det første programmet , flott representant for både Riksarkivet og for slektsgransknings miljøet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eit tema om Hanne Krogh sine aner:

 

http://da2.uib.no/cg...=&spraak=#anker

 

 

Mvh

Marie Skålnes

 

Jeg ser frem til å se programmet om Hanne Krogh. Min tipptippoldefar var født i 1817 på Ranum i Våler, HD og døde i Hemne, ST i 1901. Ifølge opplysningene som kommer frem i denne tråden http://da2.uib.no/cg...=&spraak=#anker er Hanne Krogh og jeg syvmenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser frem til å se programmet om Hanne Krogh. Min tipptippoldefar var født i 1817 på Ranum i Våler, HD og døde i Hemne, ST i 1901. Ifølge opplysningene som kommer frem i denne tråden http://da2.uib.no/cg...=&spraak=#anker er Hanne Krogh og jeg syvmenninger.

 

 

Borna til tre av mine søskenborn er seksmenninger til hanne Krogh, og eg er vel bittelitt i slekt med henne eg og. Men eg trur ikkje dei følgjer slekta hennes til mi barndomsbygd i Åkrafjorden (nå Etne kommune, før Skånevik, Hordaland). Tippar dei følgjer Kroghslekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers gleder jeg meg til fortsettelsen , og er litt spent på han Vegard Ullvang og selvfølgelig han Hellstrøm , det hadde vært litt morsomt å fått noen linjer til Østerdalen .

 

Sist men ikke minst vil jeg berømme Grethe Flood for den gode figuren hun gjorde i det første programmet , flott representant for både Riksarkivet og for slektsgransknings miljøet .

 

Enig Bjørn, det blir spennende med flere av de gjenværende kandidatene, og ser ikke bort fra at du kan "snåve" borti Ulvang :-)! Spørs hvilken linje de favoriserer?

For du vet det utvandret folk fra mitt nabolag for å si det sånn til Pasvik, og jeg mener å ha hørt nevnt en forbindelse til Ulvang etter denne utvandringen.

 

Men vi får bare vente å sjå :-)!

 

(Ble det punker av deg i jula Bjørn ;-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Linn Skåber uttalte i programmet : slekt er artig . Disse opplysninger du har om Ragnas far og hans virile " utskeielser " tror jeg nok Linn Skåber ville hatt kloa i . Antar med sikkerhet at hun ville syntes det var riktig så morsomt og fargerikt for slektshistorien hennes .

 

Det har i etterkant av alle disse programmer her på forumet dukket opp mye ytterligere slektsinformasjon om personene programmene omhandler , og hva som kommer frem i serien på TV . Da sitter jeg og funderer på i etterkant hvordan kan man få gjort hovedpersonene i serien oppmerksom på all tilleggsinformasjon som kommer frem her på forumet ?

 

Kunne man kanalisert denne muligheten til deltagerne via NRK ? .... God PR for forumet ........

 

 

Super ide, som jeg syns noen skriveføre burde gripe fatt i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi må ikke glemme at det er mange måneder siden episodene ble produsert, og det er nok mange berørte familier som er godt informerte og oppdaterte nå.

Dette er også et underholdningsprogram og balansegangen mellom det og et genealogisk program er vanskelig. Jeg hadde noe med en episode i første årgang sammen med Tore Vigerust, så dette vet jeg litt om.

 

Så det nok ganske sikkert at både hovedperson og familen vet mer enn det som kommer fram i TV, men hva? Og hva mer vil de vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skrivende stund kaster jeg blikket over skrivebordet og betrakter Mathias Stoltenbergs portrettmaleri fra slutten av 1840-årene av da avdøde landhandler Hans Forseths sønner Nicolai, Christian og Laurits (født på Fluberg i Søndre Land i 1838, 1840 og 1842). Den yngste var en av mine oldefedre, men også en av tippoldefedrene til en av de kommende kandidatene i "Hvem tror du at du er?". Den sistnevnte relasjonen ble det derimot ikke snakket om utenfor familiekretsen og jeg velger derfor å opprettholde familietradisjonen. Men jeg undrer meg på om kanskje NRK i beste sendetid vil koble en av våre "kjendiser" til et amorøst sidesprang i 1884.

 

Så hva har da en dyktig genealog og Sherlock Holmes til felles i hverdagen? SPENNING!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelde Vegar Ulvang, så har jeg hørt at han skal ha hatt en forfeder (en oldefar??,men vet ikkesikkert hvor langt tilbake) som kom fra gården Ulvang i Leirfjord(2-3 mil utenfor Sandnessjøen) på Helgeland. Er jo ikke sikkert det er

den grena det forskes på programmet om slekta hans.Jeg har slekt i dette området og er kanskje ekstra spent på han og Jan Eggum. Jeg har også noen Bergensaner, og en 2 ganger tippoldefar dro fra Bergen til Meløy på Helgeland i

1827. Er jo ikke sikkert at anene til Jan Eggum var fra Bergen heller

 

Når det gjelde Vegar Ulvang, så har jeg hørt at han skal ha hatt en forfeder (en oldefar??,men vet ikkesikkert hvor langt tilbake) som kom fra gården Ulvang i Leirfjord(2-3 mil utenfor Sandnessjøen) på Helgeland. Er jo ikke sikkert det er

den grena det forskes på programmet om slekta hans.Jeg har slekt i dette området og er kanskje ekstra spent på han og Jan Eggum. Jeg har også noen Bergensaner, og en 2 ganger tippoldefar dro fra Bergen til Meløy på Helgeland i

1827. Er jo ikke sikkert at anene til Jan Eggum var fra Bergen heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.