Gå til innhold
Arkivverket

Skifte 1715 Stockfleth


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Isabylla (Isabella) Margrethe Meeclenburg (Stockflet) enke etter salige Christian Stockflet ble gravlagt 12.9.1715 i Ager kirke.

Jeg trenger litt hjelp til å finne hennes skifte i 1715.

Christian Stockfleth var født 1640 og døde 31.3.1704 i Aker/Ager (ved Christiania) og var eier av Tøyen og Kjølberg gård, samt antakelig Braattum (en liten plass).

Kona Isabylla Margrethe Meeclenburg født 1650 arvet han.

Og en datter Isabella Margaretha Stockflet født 1682 arver sin mor med denne plassen Braattum / Braatten.

Så skifte til moren er interessant for å se om hvilke eiendommer som var i boet.

Eiendommen Braatten selges i 1729, så fra den tid har jeg alle opplysninger. Den selges da av Major Vossgrav som var gift med Isabella Margaretha Stockflet født 1682.

Jeg har lett en del uten noe resultat og er takknemmelig all mulig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig arveskifte ble innført i Norge på 1600-tallet. Som følge av Christian Vs Norske lov fra 1687 skulle offentlig skifte holdes etter dem som etterlot seg umyndige, fraværende eller utelandske arvinger, eller ikke hadde arvinger i det hele tatt. Dette påbudet gjaldt imidlertid ikke nødvendigvis alle - velstående personer hadde adgang til å foreta privat arveoppgjør.

 

Ut fra dine opplysninger, virker det som Aker sorenskriveris skifteprotokoll nr. 6 (1710-1727) er kilden du bør undersøke. Men hvis avdøde ikke etterlot seg umyndige arvinger, er det lite sannsynlig at det ble holdt offentlig skifte etter henne.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info.

Alle barna var godt voksne (over 25 år) så da er nok ikke skifte noen kilde i 1915.

 

Jeg skal prøve tinglysning for å se om det er noen eiendom Braatten / Braattum som dukker opp i tinglysning fra slutten av 1715.

Jeg har sett på panteregister, men denne eiendommen som fra og med 1723 benevnes Jomfrubraaten, finnes ikke i panteregisteret før den selges i 1729.

Denne eiendommen må i likhet med Ekeberg ha vært i Kongens eie som bymark. På et tidspunkt må Stockflet ha blitt eier. Mest sannsynlig Christian Stockflet (som døde i 1704) Kona Isabylla har nok arvet og senere, hennes yngste datter Isabella.

Så spørsmålet mitt er nå, er det noe sted hvor eiendomsoverdragelser fra Kongen (Staten) til private kan søkes på begynnelsen av 1700 tall?

 

Med vennlig hilsen

Dag Jarnøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til tinglysingsmaterialet kan du gjerne undersøke kopibøker over kongeskjøter i Rentakammerets arkiv. Norske deler av Rentakammerets arkiv bevares i Riksarkivet.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.