Gå til innhold
Arkivverket

Utlegging av baser på DA - når kan man regne med å være à jour?


Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

I august 2012 sendte jeg inn flere lister fra kirkebok for Kongsberg. Når kan jeg regne med at disse blir lagt ut på DA?

For ordens skyld: Jeg har mottatt e-poster med kvittering for disse listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke komme med noe eksakt estimat for når vi regner med å være ajour. Det vil ta lang tid med dagens bemanning, men får vi hjelp i en periode, kan dette løse seg i løpet av 4-6 uker. Dette gjelder da kirkeboksdata. Akkurat dine Kongsbergfiler håper jeg kommer med på oppdateringen vi har planlagt i neste uke.

 

Andre filer vi har mottatt, som ikke er kirkeboksdata, vil ta enda lenger tid å få publisert for der har vi ikke teknisk løsning ferdig enda, og til det arbeidet vil vi også trenge ekstrahjelp for å få unna den store bolken av filer som ligger på vent samtidig som vi skal flytte alle filene fra de gamle nettsidene over til de nye.

 

Jeg må bare beklage at ting tar tid. Vi har fått forlengelse på programvaren til de gamle nettsidene fram til sommeren, så innen da, må vi være i havn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Akkurat dine Kongsbergfiler håper jeg kommer med på oppdateringen vi har planlagt i neste uke.

 

Den gikk ikke, nei....

Jeg skal ikke mase mer om dette. Jeg gir opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst gjør de det! (Noen av dem, i hvert fall)

Da jeg sjekket, så jeg selvfølgelig etter om de var kommet med i "mitt" rom i Digitalpensjonatet, men jeg ser nå at det ikke er blitt gjort. Dessuten mangler basen med viede.

Jeg tok det for gitt at dette skulle vært lagt i pensjonatrommet.... :mellow:

 

Vil også de innsendte lister over viede i Oslo domkirke bli lagt under "Statsarkivet i Bergen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet det sånn at du registrerte disse som en jobb for Statsarkivet i Bergen. Hvis dette er feil så skal jeg selvsagt publisere dem i rommet ditt i Digitalpensjonatet. Hvis du leverer noen data fra deg som privatperson og andre på oppdrag, så vil kun de du gjør privat komme med i rommet ditt. Det har med eierrettigheter å gjøre. Data i Digitalpensjonatet eier du, mens det i Digitalarkivet eier Arkivverket/Statsarkiv-institusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Takk for svar!

Ja, registreringen er foretatt på oppfordring fra Bergen (DNF 1814-prosjektet), både av kirkeboka for Kongsberg og de viede i Oslo Domkirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten listene ligger her eller der, så er jo det viktigste at dataene kommer ut til bruk for alle på DA. :)

Derfor er jeg også interessert i når listen over viede fra Kongsberg kan bli lagt ut? Før denne listen er ute, er ikke kirkeboka komplett, og det er litt upraktisk.

 

Mht registrering av kirkebøker for DNF 1814, står det slik på infosiden (sitat):

 

Det er på sin plass å nevne i denne sammenheng at den enkelte registrator og registreringsgrupper beholder eiendomsretten til datamaterialet i 10 år etter ferdigstillelsen. Arkivverket får i første omgang kun bruksretten til dataene, som gir oss enerett til å tilgjengeliggjøre dem på et nasjonalt nettsted, som Digitalarkivet, og den nye wikien...

 

Jeg får ikke dette til å stemme helt med det du sier i innlegg nr. 7?

Må jeg da oppfatte dette slik at alle som registrerer kirkebøker for dette prosjektet, avstår - vederlagsfritt! - sine rettigheter til dataene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Løfter opp denne litt, da jeg har enda et spørsmål i forbindelse med disse basene:

Når jeg går inn (fra forsiden) på Databasevelger, velger fylke Buskerud og så kommune Kongsberg, så kommer ikke disse siste listene fra kirkebøkene for Kongsberg opp. Er det noe jeg gjør galt mht. søkingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager du ikke har fått svar før.

 

Jeg var dessverre feilinformert mht om du gjorde dette som et lønnet oppdrag eller ei. Nå har jeg forsøkt å rydde opp i feilen. I rommet ditt i Digitalpensjonatet skal du nå finne bidragene dine. Hvis det er noen data som er publisert og ikke ligger der, må du gi beskjed så skal det komme på plass: http://digitalarkivet.arkivverket.no/digitalpensjonatet/aktor/vis/88

 

Når du ser å dokumentasjonen for kirkeboken fra Kongsberg http://digitalarkivet.arkivverket.no/kilde/8574 mangler fremdeles korrekt tilknytning på de transkiberte listene. Det er kun konfirmerte som er korrekt. Dette er også rettet, men på en intern server. Til uken vil de interne rettingene bli synlig på den åpne serveren og da vil alle listene se ut slik konfirmasjonslisten ser ut i dokumentasjonen.

 

DNF1814 og Digitalpensjonatet har ikke de samme rettighetene mht hvor lenge en bidragsyter beholder eierrettighetene. I DNF1814 overtar Arkivverket materialet etter 10 år, mens i Digitalpensjonatet overtar aldri Arkivverket materialet. Dette vil det nok bli en endring på, dvs. at vi nok vil innføre en regel om at Arkivverket skal overta materialet etter x antall år også for data i Digitapensjonatet, men der er ikke noe avtale på plass enda. Det blir enklere for alle å forholde seg til ett regelsett, særlig når mye av materialet i DNF1814 publiseres i Digitalpensjonatrom.

 

Så du beholder dataene dine i ti år og dermed går de over til Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At digitalarkivet overtar rettane til materiale i digitalpensjonatet, er forsåvidt greit slik eg ser det. Men eg personlig vil knytta ein betingelse til dette, at det fortsatt skal vera gratis for brukarane. Ellers bør det kanskje diskuterast om overtaking ogso skal skje på den måten at digitalarkivet arver materialet ved eigarens bortgang.

 

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.