Gå til innhold
Arkivverket

Er alle kirkebøker for Kristiania skannet?


Kristine Dohn
 Del

Recommended Posts

Hei dere

 

Håper jeg poster dette på riktig sted.

Flere har lett etter Sven Petersen Thunberg, født i Kristiania 24/4-1798, og vi finner han absolutt ikke.

Har også prøvd fylkene rundt Oslo.

I dokumentene som er skaffet, står det vitterlig at han er født i Kristiania.

Derfor må jeg spørre om alle kirkebøkene er skannet, bare for å være sikker.

 

 

Hilsen fra Kristine Dohn

 

 

 

Dersom navnet virker kjent så er det er en del tråder om denne saken blandt annet i DIS (Norge og Danmark) og en er postet her:

http://forum.arkivve...rg#entry1509514

http://www.disnorge....hlight=thunberg

http://www.disnorge....hlight=thunberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har lett etter Sven Petersen Thunberg, født i Kristiania 24/4-1798, og vi finner han absolutt ikke.

Har også prøvd fylkene rundt Oslo.

I dokumentene som er skaffet, står det vitterlig at han er født i Kristiania.

Derfor må jeg spørre om alle kirkebøkene er skannet, bare for å være sikker.

 

Ja, alle kirkebøker fra denne tidsperioden skal være skanna og tilgjengelige i Digitalarkivet. (Med få unntak er det kun nylig avleverte kirkebøker som vi ikke har rukket å skanne ennå.)

 

For enkelte prestegjeld er imidlertid kirkebøkene tapt. Dersom fødestedet Christiania er upresist (at det er ment et prestegjeld i Christianias omland), vil dette gjelde for eksempel Skedsmo og Eidsvoll.

 

Det er kanskje ikke så sannsynlig, men en kan ikke helt utelukke at Sven var født i Kristiania, men at dåpen skjedde et annet sted - foreldrene kan ha vært på reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme, jeg kan nemlig ikke finne bøker fra Lovisenberg kirke (Diakonhjemmet). Leter etter dødsfallet til John Albert Johansen Molstad, d. ant i perioden 1915-18. Lurer også på hvor jeg kan finne hvor han ligger begravet. Hvordan går jeg fram for å finne det materialet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme, jeg kan nemlig ikke finne bøker fra Lovisenberg kirke (Diakonhjemmet). Leter etter dødsfallet til John Albert Johansen Molstad, d. ant i perioden 1915-18. Lurer også på hvor jeg kan finne hvor han ligger begravet. Hvordan går jeg fram for å finne det materialet?

 

Lovisenberg kirke er fra 1912, og så vidt jeg kan se har ikke Statsarkivet i Oslo fått avlevert noen kirkebøker derfra ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan jeg henvende meg for å få bekreftet/avkreftet info fra 1915-18 derfra? Kan jeg kontakte selve kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan jeg henvende meg for å få bekreftet/avkreftet info fra 1915-18 derfra? Kan jeg kontakte selve kirken?

 

Det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen,

 

Nå har jeg spurt på Diakonhjemmet ang. kirkebøkene fra Lovisenberg. Bl.a. dette fikk jeg som svar;

"Diakonisseanstalten var på den tiden en institusjonsmenighet. Kirkebøkene som ble skrevet omhandlet de som hadde bostedsadresse hit."

"Kirkebøkene som ble skrevet her ble levert til Gamle Aker menighet."

 

Så da spør jeg igjen, er kirkebøkene for Lovisenberg levert inn og skannet?

De burde jo være levert inn fra Gamle Aker kirke, men jeg kan ikke finne at noen der er merket som om de kommer fra Lovisenberg.

 

Blir veldig glad for svar, slik at jeg kan finne ut hva som skjedde med oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg spurt på Diakonhjemmet ang. kirkebøkene fra Lovisenberg. Bl.a. dette fikk jeg som svar;

"Diakonisseanstalten var på den tiden en institusjonsmenighet. Kirkebøkene som ble skrevet omhandlet de som hadde bostedsadresse hit."

"Kirkebøkene som ble skrevet her ble levert til Gamle Aker menighet."

 

Så da spør jeg igjen, er kirkebøkene for Lovisenberg levert inn og skannet?

De burde jo være levert inn fra Gamle Aker kirke, men jeg kan ikke finne at noen der er merket som om de kommer fra Lovisenberg.

 

Jeg kan ikke se at noen slike kirkebøker er skanna, og slik jeg leser Arkivportalen, kan jeg heller ikke se at arkivet Gamle Aker prestekontor kirkebøker inneholder kirkebøker fra Lovisenberg. Det kan bety at Lovisenberg-kirkebøkene ikke er avlevert, og at de fremdeles ligger i Gamle Aker.

 

Hvis du har flere spørsmål, anbefaler jeg at du retter dem til Statsarkivet i Oslo, som er depotinstitusjon for kirkebøkene fra Oslo, Akershus og Østfold. Vi i Riksarkivets digitaliseringsenhet kommer fort til kort, når spørsmålene dreier seg om kirkebøker som ikke er skanna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at noen slike kirkebøker er skanna, og slik jeg leser Arkivportalen, kan jeg heller ikke se at arkivet Gamle Aker prestekontor kirkebøker inneholder kirkebøker fra Lovisenberg. Det kan bety at Lovisenberg-kirkebøkene ikke er avlevert, og at de fremdeles ligger i Gamle Aker.

 

Hvis du har flere spørsmål, anbefaler jeg at du retter dem til Statsarkivet i Oslo, som er depotinstitusjon for kirkebøkene fra Oslo, Akershus og Østfold. Vi i Riksarkivets digitaliseringsenhet kommer fort til kort, når spørsmålene dreier seg om kirkebøker som ikke er skanna!

 

 

Takk for svar. Da skal jeg prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.