Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i bygdebøker for Meland og Hamre/ Alenfit


Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Martha Amundsd. (Omundsd.) fra Erstad ble døpt 10.02.1759, sogn/kirke Mæland. Far er Amund med bustad Erstad - og det er vel han (fra Bærås- hvor nå det er…) som 24.06.1754 ble gift med Martha Haaversd./ Erstad. Men hvem var foreldrene til Martha Haaversd.?

 

 

Så skulle jeg gjerne ha visst hvem som var foreldre til Elsebe Hansdatter fra Fjeldsende, f. ca. 1753 (ved FT 1801 er hun notert med alder 48 år). Jeg finner henne ikke under døpte i Hamre 1750-1815.

 

Elsebe Hansd. ble gift 24.06.1781 med Lars Ellingsen, Ytre Fosse.

Lars Ellingsen ble døpt 25.09.1751 i Hamre, sogn/kirke "Sundet". Faren er Elling med bustad Hillands. Ved Lars' konfirmasjon er foreldre ikke notert.

 

Er hans far kanskje Elling Johannis. som dør på Fosse i 1800, 81 år gammel?

 

Håper noen kan sjekke i bygdebøkene for meg.

 

Mvh Britt Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigde i Hamre 1677-1815 Amund Amundsen Bæraas Ungkar Martha Haaversdtr. Erstad Pige Jun 24 Fer. 2 Pasch. 1754 Vigd: Fest.Joh.Bapt.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=HAMREVIG&gardpostnr=2718&merk=2718#ovre

 

Døde i Hamre 1750-1826 11 Mar Martha Haaversd. Erstad 77 Aar 1804

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=HAMR1750&gardpostnr=3307&merk=3307#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg sitter her med bygdebøkene, tar jeg meg den frihet og svarer (i all enkelthet):

 

Fra Meland BB:

 

Åmund Åmundssen f 1733 på Bergås i Lindås, d 1791, g med Marta Håvardsdatter Erstad f 1729 d 1804. De fikk 7 barn, Marta Åmundsdatter var nr 3.

 

Marta Håvardsdatter var datter av forrige bruker på Erstad: Håvard Johannessen f ca 1699 (sannsynligvis på Meland b nr 3) g med Synneva Tørrisdatter f 1688 på Bjørnestad d 1767. Synneva var først enke etter Knut Bastesson Meland.

 

Fra Alenfit BB bd 1:

 

Elsebe Hansdatter f 1753 på Fjellsenda g 1781 med enkemann Lars Ellingson Ytre Fosse b nr 3

Elsebe sine foreldre var Hans Håvarsen 1719-1770 (sønn av Håvar Olsen Erstad) g ca 1745 med enken Kari Monsdatter

 

Lars Ellingson Ytre Fosse f 1751 d 1805 sønn av Elling Johannesson 1719-1800 var på Hilland fram til 1755. Konens navn finner jeg ikke.

 

Lars og Elsebe fikk 6 barn.

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.