Gå til innhold
Arkivverket

Anne Hansdatter Frogner, død 1734


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Anne Frogner begraves 3. februar 1734, 80 år: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-190

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061114010102.jpg

Hun var først gift med Jacob Joensen, som døde i 1692, og tre år seinere giftet hun seg med Ole Olsen (Vestre Frogner), opprinnelig fra Åmot i Lommedalen. Såvidt jeg funnet ut, skal Anne Hansdatter være født ca. 1654 (på Tanum?) og giftet seg med Jacob rundt 1680. Jeg har funnet litt opplysninger om dem på Vestre Frogner, men det er også henvisninger til Skui, og jeg er lite kjent i traktene, er jeg redd.... Det skal være et skifte etter henne, og jeg har lett under Aker, men ikke funnet noe. Er det andre som vet hvor jeg evt. kan finne et skifte etter henne, eller som måtte ha flere oppysninger om Anne og Jacob?

 

Datteren deres, Kirsti, er min ane, men nå lurer jeg på om jeg også er etterkommer av Ingeborg, så det skiftet skulle jeg gjerne ha lest......

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett gjennom skifteprotokollen 1690-99 uten å finne skifte etter Jacob Jonsen. Jeg vet ikke hvilken gård Jacob bodde på, men går ut fra at det var Frogner.

Det jeg synes er rart er at det ble brukt en edsvoren lagrettemann, Jacob Frogner, V.Bærum helt opp til 17/4 1698. Jeg vil jo tro at det er samme mann som Jacob Jonsen, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

"min" Jacob Jonsen hadde en navnebror: Jacob Joensen Schøien/Skøyen, som døde i 1710 - det er muligens han du har funnet?

Min Jacob var på Vestre Frogner og døde altså i 1692. Anne Hansdatter ektet Ole i 1695 og hun døde i 1734, og det vises til et skifte etter henne, som jeg ikke finner. Gården Skui er nok inne i bildet, uten at det har hjulpet meg i søket. Hadde vært så fint å få lest det skiftet, for jeg antar opplysninger om barna står der. Min ane, Kirsti, giftet seg rundt 1716 med Knud Olsen Fjulsrud i Hole, og hun ble begravd 6. januar 1730, 49 år gammel.

 

Jeg vet at hun hadde en søster som het Ingeborg, og det er henne jeg lurer sånn på. En av mine aner, Anders Joensen Pilterud på Modum (ca. 1681-1745) var gift med en Ingeborg Jacobsdatter (jeg har ikke funnet vielsen, men sønnen Jacob, en av mine tipper, ble født i 1723). Hun ble trolovet i Heggen kirke med sersjant (og enkemann) Reier Synsterud og gift i samme kirke 7. søndag etter Trin i 1747. Han er identisk med Reier Andersen Lund/Sønsterud (ca. 1683-1760) i Hole, og en av hans døtre fra 1. ekteskap, Kari, er også blant mine tipper. Ingeborg Jacobsdatter Søsterud, enke, begraves 90 år gammel 26. mars 1777 i Hole, noe som skulle tilsi at hun var født på slutten av 1680-tallet. Pilterud i Modum er "nærmeste nabo" til Fuglerud på Øverskogen i Lier, dit sønnen til Anders og Ingeborg kom, og veien til Fjulsrud og Sønsterud i Hole er ikke lang, ei heller til Vestre Bærum, Skui og Lommedalen. Hvis skiftet etter Anne finnes, antar jeg at det inneholder løsningen......

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosh - underenes tid er ennå ikke forbi, dere!

Jeg tok nok en titt i Skifteprotokoll 7 a for Aker Sorenskriveri, og der, med start på side 293 a, dukket skiftet opp!!!!! Kanskje det hjalp med en stor skjerm i tillegg + en forstørrelse på 150? Jeg klarer ikke å legge lenke (er noen behjelpelig?), og jeg er heller ikke verdensmester på tyding av gamle skrifter, men den eldste datteren, Kirsti, som var død, hadde vært gift med Knut Olsen Fjulsrud OG Ingeborg var gift med Anders Joensen Pilterud! Skikkelig moro både å fine ut hvem Ingeborg på Pilterud og Sønsterud var, samt at jeg er etterkommer av begge søstrene....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"min" Jacob Jonsen hadde en navnebror: Jacob Joensen Schøien/Skøyen, som døde i 1710 - det er muligens han du har funnet?

Min Jacob var på Vestre Frogner og døde altså i 1692.

 

Her er en edsvoren lagrettsmann Jacob Frogner i 1695, det er vel samme mann Berit forteller om. Ole og Jacob Frogner er med

på mange skifteforretninger i denne protokollen:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 4 , 1690-1699, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/23691/185/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Skiftet forteller også at Kirsti og Knut på Fjulsrud fikk 3 sønner og 2 døtre, så Helge, som ble døpt 14. april 1726, var gutt. Jeg har mange kvinner som heter Helge i slekta, og dåpen fortalte intet om kjønnet, så da er også han i boks!

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal visstnok ha en linje som går tilbake til Knut Olsen Fjulsrud og hans andre kone Guri Mikkelsdatter, men har enda ikke etterprøvet dette skikkelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du blir inspirert til å finne ut av det nå? Guri var hans 2. kone, og hun kom fra Solberg i Lier,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen slekt har jeg ikke drevet skikkelig med på mange år, har et litt annet prosjekt som tar mesteparten av tiden så det får derfor stå på vent enn så lenge. Jeg hører vel av meg om jeg skulle begynne på dette en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at han kalles Jacob Frogner om han var fra Skøyen gård. Jeg antar da at Skøyen er Skui.

 

Hvor har du alle datoene fra. Det finnes jo ikke kirkebøker fra den tiden.

 

Har du sjekket gårdene i "Bærum" en bygds historie.

 

Frogner vestre:

Ole Olsen fra Aamot gm. Anne Hansdt., enke etter Jacob Jonsen.

Det står ingen ting om hvor Anne Hansdt. kommer fra.

Anne Hansdt. og Jacob Jonsen hadde følgende barn:

1)Svend Jacobs. død på Frogner 1739, gm. Berte Østensdt. Ringi. Et barn Anne Svendsdt.

2) Kirsti gm. Knut Olsen Fjulsrud, Hole. Barn: Ole, Jacob, Helge, Ambjør og Anne.

3) Inger gm. Søren Larsen Skui.

4) Ingeborg

5) Eli

 

Skui, øvre Skui eller øvre Sand.

 

Søren Larsens hustru Inger Jacobsdt. døde 1758.

Hennes søster Ingeborg Jacobsdt. var gift med Reier Amundsen Sønsterud, Ringsaker, søsteren Kirsti gm. Knut Olsen Fjulsrud, Ringerike. Hennes barn var: 1)Jacob, 2)Ambjør gm. Lars Pedersen Rønne i Lier, 3)Anne gm. Haakon Evensen Skui.(6 barn navngitt). 4)Eli (Tysklandsplass) 5. Søren Larsen død 1765.

Her tror jeg det er noe galt med barn 4 og 5.

4. kan vel være søsteren Eli Jacobsdt. og 5 er vel mannen til Inger Jacobsdt.. Jeg ser på nettet at Eli står oppført som Knutsdatter?

 

Siden jeg ikke vet om du har sett i boka skriver jeg av litt til.

 

Aamot:

Ole Andersen 30 år i 1664. Sønn av Anders Isi.

Barn: 1)Peder Olsen Gjettum, hvis sønn, Gulbrand Pedersen, var bygdelensmann i V. Bærum. Den andre sønnen Lars Pedersen gm. Kari Andersdt. Haslum. 2)Svend Olsen på Aamot, gm. Sigrid Gulbrandsdt. Jonsrud. 3)Anders Olsen Gjettum, 4)Ole Olsen Frogner,

5)Kari Olsdt. gm. Helge Syversen Kirkeby, 6) Eli Olsdt. gm. Jørgen Engebretsen.

 

ISI:

Gården var delt i 2 bruk. I første halvdel av 1600-årene het brukerne Erik og Anders.

1661 oppføres Gunder og Daniel. Sistnevnte Daniel Eriksen var gift med Rønnaug Andersdt. og hadde sønne Erik Danielsen, som kom til Furuset. Etter Daniels død giftet Rønnaug seg med Arne Paulsen fra Fossum.

Det er rimelig at Rønnaug var datter av førstnevnte Anders Isi, som i matrikkelen av 1660 oppføres som bruker. Hennes mor het Johanne Eriksdatter.

 

Anders Isi, ca. 1600 gm. Johanne Eriksdt.

Barn: 1)Rønnaug Andersdt. 1gm. Daniel Eriksen, 2gm. Arne Paulsen.

2) Ole Andersen Aamot, 3) Gunder Andersen Isi gm. Marte Jacobsdt., 4) Sigrid Andersdt. Burud, 5) Lars Andersen Berger.

 

 

Skifte etter en Reier Andersen og Ingebor Jacobsdt. Fjulsrud i Hole 21/5 1760 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25552/302/

Om det er din slekt kan jeg ikke lese da skriften er så liten.

 

Skifte etter Knut Olsen, men det har du sikkert fra før http://arkivverket.no/URN:sk_read/25554/87/

 

Huff da. Ser jeg holdt på så lenge at det kom mange andre innlegg i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det feil i Bærumsboka.

 

Jeg ser jeg hadde rett ang. Eli. Hun het Jacobsdt. og ikke Knutsdt. Det står ikke helt klart i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er virkelig en perle, Berit! Jada, det er tjukke slekta mi du har funnet skifter etter. Når jeg ikke er så sliten i "ævva" etter å ha saumfart skiftene i Aker, skal jeg prøve å tyde kråketærne.... Ingeborgs 2. ektemann var Reier Andersen Lund/Sønsterud og han bodde på Hole, og ikke Ringsaker, som det står i Bærumsboka. Kan selvsagt være en sammenblanding med nabokommunen Ringerike. Boka har jeg ikke, så det var strålende med alle opplysningene. En vet ikke hvor Reier var født - noen kilder antyder Røyken.

Det som var ekstra flott, var opplysningene fra Aamot og ISI: sønnen til Ole Andersen (60 i 1664), Svend Olsen Aamot, og hans kone, Sigrid Gulbrandsdatter Jonsrud, er to andre av mine tipper, samt at broren hans, Ole Olsen Frogner, må være den 2. ektemannen til Anne Hansdatter Frogner, som døde i 1734, visstnok på Skui, kanskje hos datteren Ingrid, som du fant for meg.

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fortsetter jeg fra boka med Aamot:

 

Svend Olsen gm. Sigrid Gulbrandsdt. Jonsrud og hadde 6 barn: 1. Gulbrand Svendsen Aamot, 2. Ole Svendsen likeså, 3. Anders Svendsen gm. Anne Olsdt. Bærum VErk. 4. Nils Svendsen gm. Mari Larsdt. Aamot. 5. Ragnhild Svendsdt. gm. Ole Guttormsen, Nes, Ringerike. 6. Berte Svendsdt. gm. Josva Guttormsen, Nes, Ringerike.

Svend Olsen døde 1739, 85 år gammel. Arvesum etter han ca. 100 rdl. Han eide en tid også Langelaar.

 

"3dje påskedag 1729 hændte det i en begravelse paa Guriby at der blev uvenskap mellom Svend Aamot og Ole Evensen. Det oplyses at Ole Evensen var den som først begyndte med overfald paa Svend Aamots sønner, liksom han ogsaa "grep til haardrage" mot Svend Aamot, som derpaa tok til motverge og slog til Ole Evensen med en lysestake over hans høire øie, slik at han senere døde av saaret.

Svend Aamot blev ved dom av 23de januar 1730 dømt til døden, og hans boslod skulde tilfalde kongen.

Saken kom imidlertid ind for overhofretten, hvor han blev fri for livs fortapelse og slap med at bøte 40 lod silver til den dødes arvinger."

 

Så fortsetter det med Gulbrand Svendsen. Om han også er din slektning kan jeg skrive av det også om du ønsker det.

 

 

Jonsrud nedre, Lommedalen:

--- Jørgen Philipsen, lagmand i Kristiania, solgte gården til Gulbrand Kristensen 1693. Den gamle slekt på gården var Reier, som oppføres i 1637. Jørgen Reiersen, født 1614, hans sønn Hans Jørgensen født 1648.

Gulbrand Kristensen kjøpte gården 1693. Ikke noe skifte etter han, så man vet ikke hva kona het.

En av hans døtre, Sigrid, var gift med Svend Olsen Aamot, en anden med Anders Henriksen Guriby. Der nevnes en, Ludvig Gulbrandsen, som i 1710 skjøtet en par i gården til Johannes Sørensen, som var gift med Gulbrands datter, Mari.

 

Johannes Sørensen fra Ringi, f.ca. 1683. Han hadde 9 barn med Mari Gulbrandsdatter: 1)Søren 2)Gulbrand 3)Ivar 4)Katrine gm. Mogens Larsen, sagmester ved Jonsrudsaga 5)Kirsti gm. Kristen Gabrielsen, som i 1763 døde på Guldhaug under øvre Jonsrud og etterlot 5 barn. 6)Anne Maria gm. Ole Gundersen 7)Anne 8)Mari 9)Randi.

Ved skiftet etter Johannes 1732? ble gården taksert for 320 rdl. Arvesum ca. 320 rdl. Enka giftet seg igjen med Karl Ludvigsen, som ble eier av en part i gården. Det fortsetter med Søren og Gulbrand Johannessønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forts. Guriby, Lommedalen.

Anders Henriksen(fra Stein) . Han var sikkert sønn av Henrik Stein. Gift med enka etter Oluf Pedersen (død 1686), Eli Alfsdt. Ende(død 1705). De fikk en datter Sigrid Andersdt..

 

Anders Henriksen(død 1729) ble 2.gift med Else Gulbrandsdatter: 5 døtre 1) Eli A., 2) Katrine A. , 3)Anna A., 4)Mari A. 5)Kirsti A..

Eli Andersdt. ble gm. Johannes Larsen Skui (død 1740), og Eli Adt. ble oppgift med Henrik Paulsen

Else Gulbrandsdt. (død 1742, 62 år) giftet seg igjen med Jens Larsen.

 

Si fra om det er noe du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si - snakk om service! Du er virkelig en knupp, Berit, og det er godt å ha deg her i Forumet!!!

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

fins det flere opplysninger om den gamle slekta Reier på Johnsrud nedre i Lommedalen? Jeg tenker selvsagt på Reier, den andre ektemannen til Ingeborg Jacobsdatter, og vi har jo allerede sett at veien fra Lommedalen til Hole var veldig kort.... Reier Andersen Lund ble leilending på Sønsterud i 1741 og han er født rundt 1683,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Anne Hansdatter døde 3/2 1734 og gravlegges 14/2 1734 (6s.e.epiphan) ved Tanum kirke.

 

I skiftet etter Anne Hansdatter (Joensdatter senere i skiftet) 19/3 1734 opplyses at Eli (Elen senere i skiftet) Jacobsdatter var ugift og 33 år. Da var hun født rundt 1701. Er du sikker på at Jacob Joensen døde i 1692?

 

Det opplyses at det ikke var holdt noe skifte etter hennes 1. ektemann Jacob Joensen. Eli hadde innestående 20 rd i fedrearv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke mere enn det jeg har skrevet i #15.

Jeg kan ikke se at det står noe av interesse under Øvre Johnsrud.

 

Sjekket Rygh, Buskerud: Her finnes det 2 gårder som het Lund, i Røyken og Efteløt i Sandsvær. Og så finnes Lunde i Nes i Ådalen og Lunde N. i Haug i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har det fra før, men her er et skifte på Jonsrud 3/6 1680 etter Oluf Karlsen, enka var Marthe Michelsdt? Mogensdt ? Barn Jacob 14 år, Even 12 og Karen 18. Morbror Michel Vensås (tror jeg det står). Kan dette være den Oluf Olsen du har nevnt før ? Vensås øvre: Oluf Jonsrud ble gift med datter av Mikkel Halvorsen (død 1718) og Barbra Siversdt.

Det stemmer kanskje ikke, men nå er det såpass seint at de små grå allerede har lagt seg, så det er på tide at resten gjør det samme. Uff, nå holdt jeg på å glemme lenka http://arkivverket.no/URN:sk_read/23689/112/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Skiftet 21/3 1752 etter Ole Olsen som boede og døde paa væstre Frogner i væstre Bærum ble holdt paa Dønschie i væstre Bærum. Følgende arvinger nevnes; 2 brødre og 2 søstre.

1. Eldste broder Peder Olsen død og eftterladt sig 2 børn: Gulbrand Pedersen Giettum og Lars Pedersen Frøen. Begge fuldmyndige.

2. anden broder Svend Olsen Død og eftterladt sig 5 børn 3 Sønner og 2 Døttre:
a) Eldste sønn Gulbrand Svendsen ligeledes død og eftterladt sig 2de børn nemlig Svend Gulbrandsen og Siri Gulbrandsdatter værende hos moderen Marthe Guttormsdaatter paa gaarden Aamodt.
B) 2den søn Anders Svendsen boende paa Bærums Jern Værk.
c) Yngste søn Niels Gulbrandsen (Svendsen) boende paa gaarden Aamodt.
d) Eldste daatter Ragnild Gulbrandsdaatter (Svendsdaatter) gift med Ole Guttormsen og boende paa Næss paa Ringerige.
e) Yngste daatter Berthe Svendsdaatter gift med Josva Guttormsen boende paa Næss paa Ringerige.

3. Eldste søster Kari Olsdaatter død og eftterladt sig een søn Syvert Helgesen boende paa gaarden Kirchebye i væstre Bærum.

4. Yngste søster Elie Olsdaatter gift med Jørgen Engebretsen og værrende paa nedre Joensrud i væstre Bærum.

Skiftet ble registrert 24/2 1752 på gården Vestre Frogner. Tilstede var stedatteren Elie Jacobsdatter.

Ole Olsen døde 20/2 1752, 78 år gml.

Bærumsboken bd 1: s. 383 http://www.nb.no/nbsok/nb/7dc4545ced3f07547634a738317301aa.nbdigital;jsessionid=546D69C492BB0E7A073BA7B3F45CEFC4.nbdigital3?lang=en#395

 

Mvh Michael

Endret av Michael Moum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

fint at denne debatten har tatt seg opp igjen, for det hersker tvil om NÅR Annes 1. mann, Jacob, døde og NÅR hun giftet seg igjen med Ole....

MEN jeg stusser likevel over den oppgitte alderen til Eli i 1734-skiftet, 33 år, jfr. innlegg 20.  Veldig synd at det er så dårlig stell med kirkebøker fra den tida.

Får vel finne dødsfallet hennes - kanskje alder er oppgitt...

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.