Gå til innhold
Arkivverket

Andreas Olsen (Berg) og Emma Karoline (Nilsdtr.) viet Kristiania 1893


Kjell H Myhre
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger knyttet til ovenstående ekteskapsinngåelse. Paret gjenfinnes i Akebergvegen 4 i ft. 1900, Kristiania, med barna Harald Adolf og Ragnhild, f. hhv. 1893 og '94. Førstnevntes dåp har jeg funnet registrert i kirkeboka for Johannes menighet, 24.06.1893. Ved denne anledning står anført at foreldrene er viet 1893, men jeg gjenfinner ikke opplysninger om denne vielsen i Johannes menighet.

 

I medhold av Ft. 1910, Kristiania, er Emma Karoline Berg enke, og "hotelværtinde" i Tomtegaten 8. Det er videre kjent at Emma Karoline har inngått et ekteskap nummer to i Kristiania; presumptivt kort tid etter 1910. Den nye ektemakens navn er ikke kjent, men opplysninger også om denne ekteskapsinngåelsen er av stor interesse !

 

På forhånd hjertelig takk for mulig bistand !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

groom's name: Andreas Olsen Berg groom's birth date: groom's birthplace: groom's age: bride's name: Emma Karoline Nilsen bride's birth date: bride's birthplace: bride's age: marriage date: 16 Apr 1893 marriage place: Oslo, Oslo, Norway groom's father's name: Ole Olsen groom's mother's name: bride's father's name: Nils Nilsen Chrisimaa bride's mother's name: groom's race: groom's marital status: Single groom's previous wife's name: bride's race: bride's marital status: Single

 

https://familysearch...M9.1.1/N753-JMY

 

Ragnhild Berg birth: 18 Nov 1894 christening: 03 Feb 1895 Oslo,​ Oslo,​ Norway residence: 1894 Oslo,​ Oslo,​ Norway parents: Andreas Bergh,​ Emma Caroline Nilsen

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWJF-V2K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell - I 1900 tellingen Kristiania finner du denne familien i Aakerbergveien 4.

Andreas Olsen Berg,kusk ved politiet født 1864 i Vang (Telemark ?) Hans hustru Emma Karoline Berg

født 1867 i Vadsø,med barna Harald Adolf født 1893 - Ragnhild født 1894 pluss en pleiesønn Dagfin

Dovle født 1893 Vardø.

Emma Carolina født 29 nov 1866 i Vadsø.Foreldre: Står det Kven Nils Cusima? og Caisa Carolina Pat......?

Barnet født i Jacobselv Tanen.

Se side 71 døpte landsoknet Vadsø 1866.

Hva gjelder Andreas,så er det to muligheter på han i 1864 i Vang Telemark.

Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telling 1910.Tomtegaten 8

Kristiania

Emma Karoline Berg hm e Hotelværtinde 30.11.1866 Vadsø

 

 

Harald A. Berg s ug Sjøman 24.06.1893 t

 

Ragnhild Berg d ug 18.11.1894 t

 

Sigrid Adele Berg d ug 02.12.1902 t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen i Trefoldighet

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. III 4 (1891-1900), Ekteviede 1893, side 39.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5437&idx_id=5437&uid=ny&idx_side=-45

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060901020010.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell - Et såkalt uekte barn,noe som estetisk sett er feil,alle barn er vel ekte? Anders Rudolf

født 21 mai,døpt 29 mai 1892.Barnets mor tjenestepike Anna Sofie Andersen/Andersson.

Utlagt til barnets fader : Brandkonstabel Andreas Olsen Berg.Anna Sofie født 1871,adresse

Vaalereng gt 1.Han født 1866? Adresse Løkkeveien 4. Anmeldt av pigens moder Inger Marie Pedersen,

Kilde: Oslo hospital (Min 1889 - 1899 fødte og døpte 1892,side 78,post 79.

Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjell - Tror dette må være konfirmasjonen til Andreas. Konfirmerte 5 okt 1878 Vang Hedemark.

Andreas født 17 sept 1864,med foreldre Ole Olsen og Lisbet Andersdatter.

 

En annen ting, savner tilbakemelding .Du har fått hjelp av flere her på forumet,Om du har disse

opplysningene fra før,så bør du i det minste gi en tilbakemelding om dette.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til samtlige som har bidratt med tilbakemeldinger her !

 

Tilfeldighetene ville at jeg var henvist til å reise utenbygds umiddelbart etter at forespørselen min ble postet, og har vært uten nettilgang inntil i dette øyeblikk ! Takk til hver og en av dere som har bidratt, så langt !

 

Noen kommentarer i det følgende til hvert av innleggene deres, i kronologisk rekkefølge:

 

Erling; dåpsinnførselen til Harald Adolf hadde jeg funnet tidligere, slik dette fremgår av mitt innledende innlegg.

Anne-Mary; tusen takk for linkingene til Familysearch

Karl Johnny; opplysningene knyttet til denne familien i Ft, 1900 og 1910 innehadde jeg, slik også dette er detaljert redegjort for av meg innledningsvis. Det samme var tilfellet med Emma Carlolinas dåp i Vadsø 1866. Jeg har imidlertid ikke tilkjennegitt dette eksplisitt, fordi de to spørsmålene jeg stiller er knyttet til andre forhold. (se gjerne mitt innledende innlegg om igjen.) Forøvrig var jeg innforstått med at kirkebokas anførsel i forb. med Andreas' dåp som tilkjennegir at han var f. i Vang nødvendigvis henviste til enten Vang på Hedmarken eller Vang i Valdres; "Vang i Telemark" er ikke noe geografisk benevnelse hverken på et herred eller en region.

Anne-Mary; 1910-tellingen fra Tomtegaten 8 er altså referert til av meg innledningsvis.

Tore; takk for eksplisitt svar på det ene av de to spørsmålene jeg stilte ! Det er til betydelig hjelp at du har funnet vielsen, eller snarere; funnet at det var i Trefoldighetskirken vielsen mellom Andreas og Emma fant sted i 1893 ! Takk også for permanent sidelenke !

Karl Johnny​; takk for opplysningen om Andreas' særkullsbarn Anders Rudolf f. 1892 ! Dette er like interessant som nyttig å få kjennskap til.

Hjertelig takk også for henvisningen til Andreas antatte konfirmasjon i Vang !

 

Det ene av de to spørsmålene jeg stilte i mitt opprinnelige innlegg er altså besvart, i og med henvisningen til kirkebokens opplysninger om Andreas og Emmas ekteskapsinngåelse ! Dertil har jeg mottatt annen interessant tilleggsinformasjon. Mitt annet spørsmål var altså knyttet til det faktum at Emma Karoline, som i medhold av Ft. 1910 er 44 år gammel enke etter Andreas O. Berg, i medhold av sikre familieopplysninger har inngått nytt ekteskap etter dette tidspunkt. (1910) Mest sannsynlig er hun gjengift i Kristiania. Hennes nye ektemakes navn er foreløpig ukjent, men vil altså komme for en dag under forutsetning av at vielsen kan gjenfinnes i hovedstadens kirkebøker. Det som derimot er på det rene er at dette paret, trolig kort tid etter ekteskapsinngåelsen, flyttet til Sandefjord hvor de skal ha vært bosatt inntil begges bortgang i 1936.

Dersom noen er bedre kjent med hovedstadens ulike menigheter og kirkesokn enn undertegnede, er det kanskje tillatt å knytte forhåpninger til bistand i arbeidet med å finne innført i kirkebøkene den aktuelle vielsen mellom Emma Karoline/Carolina og NN (?)

 

Avslutningsvis skylder jeg kanskje å gjøre oppmerksom på at jeg selv ikke tilhører den slekten som her er satt fokus på, men at den vedkommer en meget god bekjent av meg som jeg i lengre tid har forsøkt å bistå i arbeidet med å kartlegge vedkommendes familiehistorie.

 

Nok en gang hjertelig takk til bidragsyterne over for god hjelp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell - Foreldre og søsken til Andreas Olsen Berg : Oline 21 sept 1854,såkalt uekte barn.Hennes mor

Inderst Pigen Lisbeth Andersdatter Østre .......eie. Utlagt til barnefader ungkar Ole Olsen fra Berg.

Hennes første,hans andre leiersmål.

Vielse 18 feb 1856 i Vang. Ungkar Ole Olsen 25 år og Lisbeth Andersdatter 24 år (27 år ?)

Flere barn : Mathea 2 apr 1858 - Lovise 25 juni 1862 - Andreas 17 sept 1864 og Johanne 5 mars 1867.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell - Angående konfirmasjonen,så er datoen riktig,men jeg kom i farten til å skrive feil årstall.

Det riktige er 1879 !

Vang/Vang 1854 - 1896 klokkerbok,side 762. Hilsen Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Karl Johnny

 

So far so good - takk for ytterligere bistand ! Vedlagt finner du den en komplett oversikt over denne familiens sammensetning pr. folketellingsåret 1865, da de har opphold på husmannsplassen Rysveen i Vang. Som det fremgår, forefinnes i tillegg til de barna du har funnet også Agnete f. ca. 1855 og Ole f. ca. 1858.

Rysveen i Vang 1865.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.