Gå til innhold
Arkivverket

Gryte, Biri og Biri-Snertingdal bygdebok


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter foreldre til en Ole Andersen død på Hellerud, Gjøvik i 1841. Han skal visstnok i FT1801 #1333 ha sin datter Anne boende hos seg http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10525&gardpostnr=59&personpostnr=1333#nedre

 

1. Er dette den Anne som i 1818 i Biri kirke gifter seg med Johannes Jørgensen fra Kalverudeiet?

2. Er Annes far Ole Andersen Gryte nevnt i Biri-Snertingdal bygdebok: Ættebok. Bind 3., T. Lauvdal (ed.), (Gjøvik: Bygdebokkomiteen, 1954), s. 88?

 

Hvis Annes far er fra Gryte (jeg er ikke kjent geografisk her), finnes det noen skifter som kan gi noen oppklaringer rundt slektskapet bakover?

 

Og en Olse Andersen er funnet gift med Mari Mads 1. nov 1786. Er dette det samme paret som er funnet i FT1801?

 

Denne Mari Madsdtr har jeg en tråd på fra tidligere, men her har jeg ikke kommet i mål ennå. http://forum.arkivverket.no/topic/179420-soeker-foreldre-til-mari-madsdtr-f-1756-paa-biri-strandengen-huskelhuus/page__st__40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen i 1818 var Anne Olsdatter husmannsdatter og bosatt Strandengen. Det fins en dødsfallmelding datert 20.7.1822 etter husmann Hans Madsen under Biri prestegard. Han var barnløs og hans søsken nevnes som arvinger, bl.a. søstera Mari Madsdatter gift med Ole Strandengen. Siden disse var bosatt Strandengen 1822 er de ganske sikkert foreldre til den Anne som giftet seg i 1818 og som da var bosatt samme sted. Strandengen var en plass eller bruk under garden Huskelhus.

 

Ole Andersen var bosatt søndre Gryte 1783 da han og Mari fikk sitt første barn, tre år før de ble gift. Han kalles også Gryte ved vielsen 1786. Ole Andersen som er nevnt i bygdeboka under søndre Gryte var f. ca. 1751 og ble bruker på Bratstien i Biri. Imidlertid hadde Anders Monsen og Marit Olsdatter to sønner som het Ole, den yngste ble døpt 22.7.1764 og konfirmert 1780. Alderen passer bra på den Ole som var gift med Mari Madsdatter. Det er ikke holdt skifte etter Anders Monsen eller kona. Begge levde 1801 som føderådsfolk på Gryte. Slekta kan følges lenger bakover.

 

Når det gjelder Mari Madsdatters opphav så tror jeg det er diskutert tidligere i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.