Gå til innhold
Arkivverket

Vielse av metodister i Østfold


Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Leter etter vielsen til Leonard Andersen og Ingeborg Frederikke Selvèn. De var metodister , bodde i Sarpsborg/Fredrikstad.Etter oppl. fra fam. skal de ha giftet seg ca.1930. Begge skal være begravet i Sarpsborg, men kan ikke finne dem.Leonard ca.1968 og Ingeborg ca.1978. Har funnet Ingeborg m. fam. i FT 1910. Leonard har fam. ingen oppl. om. er derfor intr. i i finne vielsen som ant. kan gi meg oppl. om når og hvor han er født.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg, ville jeg ta kontakt med metodistmenigheten i Sarpsborg evt Fredrikstad og spørre. Jeg vil tro at du vil kunne få svar slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg, ville jeg ta kontakt med metodistmenigheten i Sarpsborg evt Fredrikstad og spørre. Jeg vil tro at du vil kunne få svar slik.

 

Takk for svar Erling. Jeg regnet nesten med at det var det jeg måtte gjøre, men hadde et lite håp om at noen her inne kanskje kunne hjelpe.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette

 

Jeg har nylig brukt listene for å finne personer. Du finner alle listene over dissentersamfunn i Digitalarkivet, under skannede kirkebøker, velg så 'Dissenterprotokoll' i menyen under' Velg kirkeboktype'.

 

Du kan også gå direkte til dem her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=0&idx_kilde=DISS&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j

 

 

Her er også en link til Sarpsborg historielag som har lagt ut mange kirkebøker: http://sarpsborghistorielag.wordpress.com/kirkeboker-2/.

 

 

Du bør bla litt fram og tilbake i kopiene av originalene, de gir (kanskje feilaktig) inntrykk av at de kanskje ikke alltid ført med samme nøyaktighet som vanlige kirkebøker, men til gjengjeld innholder de ofte flere opplysninger.

 

 

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olaf.

Takk for svaret ditt, lenken til Sarpsborgs historielag var ny for meg. Jeg har allerde gått igjenom alle dissenter listene. Paret giftet seg rundt 1930 og de listene ligger ikke ute desverre. Begynner å lure på om de ble viet i Fredrikstad.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette - Dissentersamfunn/Sarpsborg Methodist kirke:1892-1923,Dissenterprotokoll.

Fant Olaf Leonard Andersen født 30 april, konfirmert samme sted 8 april 1923.

Hans foreldre: Maskinist Karl Andersen og hans hustru Emma.Adr.Borregårdsløkken Tune.

 

I 1900 tellingen St.Maries gate Sarpsborg : Maskinist Karl Andersen født i Skjeberg 1864 og

hans hustru Emma født i Grimstad 1873,med fire barn.

 

I 1910 tellingen Tune (Adr.Ny England) Finner du disse igjen.Maskinist Karl Ludvig Andersen og

Emma Andersen,med flere barn.Olaf Leonard (1909) er kun nevnt som Olaf.

Du får se på dette. Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl Johnny.

Takk for ditt bidrag, men den Olaf Leonard du fant er desverre ikke "min" Fant Olaf L. inngår giftemål i 1936 i metodist kirken med Kristine Edvardsen Gryte. Hadde jeg hatt fødsel/dåps dato på Leonard hadde saken vært grei. Fam. jeg hjelper har ikke samtykket (foreløplig, håper jeg)at jeg kont. metodist kirken i Sarpsborg og Fredrikstad.

mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette, da jeg fant mine personer, riktignok før forrige århundreskifte, så sto følgende notat: Begge er dissentere og have framlagt for menighetens prost omhandlende dissiment underskrevet av J.M.Biering notarius publicus.

 

Jeg vet ikke hva som behøvdes av ev. dokumentasjon for å melde seg inn i andre kirkesamfunn på 'dine' folks tid, men du kan vel finne omveier uten å ta kontakt med metodistkirken, kanskje de du søker finnes blant utmeldte fra statskirken?

 

Mvh Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg takkar Olaf Larsen for lenka du la ut til Sarpsborg historielag!

 

Har nokre spørsmål ang. metodistar der, som eg ikkje har funne svar på.

 

Tusen takk! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olaf og Karl Johnny

Jeg har lett i inn og utmedte uten hell, vet ikke om han har flere fornavn. Får nok bare vente på hva fam. bestemmer seg for ang. Metodist kirke.

Tusen takk for egasjementet deres.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at du kan henvende deg til Metodistkirken og uten problemer få ut såpass gamle opplysninger, uten å måtte oppgi referanse til familiemedlemmene som søker svar. Jeg kan meget godt forstå at familien kan finne dette vanskelig, da jeg har en tilsvarende bakgrunn selv. Men på den andre siden pleier dissentermenigheter å svare på slike forespørsler om datoer og navn, fra hvem det måtte være, når det ikke kolliderer med lovverket mht klausuler av ulik art. Det er i alle fall min erfaring, også fra egen tidligere menighet.

 

Jeg skulle ønske veldig at du fikk lov av familien til å ta en henvendelse dit, uten å nevne hvem du spør på vegne av! Det ville være så godt for familien å få svar, men det er jo ironisk nok dem det står på. Det virker dumt å lete febrilsk andre steder, når man jo vet hvor svaret antagelig ligger.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at du kan henvende deg til Metodistkirken og uten problemer få ut såpass gamle opplysninger, uten å måtte oppgi referanse til familiemedlemmene som søker svar. Jeg kan meget godt forstå at familien kan finne dette vanskelig, da jeg har en tilsvarende bakgrunn selv. Men på den andre siden pleier dissentermenigheter å svare på slike forespørsler om datoer og navn, fra hvem det måtte være, når det ikke kolliderer med lovverket mht klausuler av ulik art. Det er i alle fall min erfaring, også fra egen tidligere menighet.

 

Jeg skulle ønske veldig at du fikk lov av familien til å ta en henvendelse dit, uten å nevne hvem du spør på vegne av! Det ville være så godt for familien å få svar, men det er jo ironisk nok dem det står på. Det virker dumt å lete febrilsk andre steder, når man jo vet hvor svaret antagelig ligger.

 

Lykke til!

 

Problemet Leonard er løst via søskenbarn i fam. Han var født 1902 på Kråkerøy.

Takk for all hjelp.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.