Gå til innhold
Arkivverket

Snart 2 år siden Digitalarkivet opprettet forum i ny drakt!


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Er vel litt tidlig ute (bare 24-25 dager nær) siden det ble opprettet forum i ny drakt for brukerne av Digitalarkivets forum.

 

For egen del vil jeg si at forumene har gått seg til, og for min egen del er brukervennligheten nå til å leve med, men syns det er mye systemsvikt i forhold til det forventede, sikter da til f.eks. tregheten i programmet som ofte oppleves og er litt irriterende og sikter da til mye unødvendig dobbeltposting, (savner f.eks. en prompte tilbakemelding til brukeren for å si det sånn om at svarknappen har reagert og at brukeren får en øyeblikkelig tilbakemelding på at innlegget/opprettelsen av nytt tema er registrert).

 

Men systemutviklerne klarer vel kanskje ikke helt å følge med i svingene i den digitilaserte verden? (Ser forøvrig at det er mange fora som bruker samme programmet men vet ikke om de har samme tregheten?).

 

Etter to år liker jeg selv forsåvidt bedre og bedre det nye forumet, men savner fortsatt litt enkelheten i det gamle forumet, og savner fortsatt brukere av det gamle forumet som antagelig ikke har kommet seg over i det nye forumet etter 2 år, men slik er nå antagelig èngang verden.

 

Så bare for å stille et enkelt spørsmål når det nærmer seg to-årsdagen for nytt forum, hvordan opplever andre brukere forumet og hvordan føles det i dag 2 år etter?

 

Nå er ordet fritt for andre kommentarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar.

 

Fint tema du tar opp.

 

De fleste av oss leter etter forfedre/mødre i jakten på aner. Vi blir oppglødde når vi etter mange års leting finner en ny ane og henge på greina.

 

Innimellom oppdager vi historier om mennesker vi alldri var oppmerksomme på.

 

Det kan være små ting vi alldri har tenkt mye om.

 

Derfor er jeg glad for at det finnes mennesker som deg som tar opp temaer som vi andre bifaller og føler nostalgisk med på.

 

Takk Reidar for at du har minnet oss på vår nære fortid som vi alle må ta vare på.

 

Mange av de temaene du har tatt opp har minnet oss på barndommen og vår første bil elle motorsykkel.

 

Min far hadde sin første bil i 1962 og det var en Plymouth 1957 deluxe. Sofa foran og bak. Den gikk under navnet storblåmann. Skiene stikkende ut fra bakluka da vi for på påsketur.

 

Formannen i mitt hjemlige historielag sier stadig vekk til meg at jeg må skrive ned historier fra 60 og 70 tallet da jeg var ung.

 

Og det er jo ikke veldig lenge siden.

 

Så for min del vil jeg si og mene at dette forum kan være åpent for mange forskjellige tema, også ting som berører oss gæmliser vi minnes gammeldagan på 60/70 og 80 årene, til og med 50 årene.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel bare si meg enig med deg Reidar, i at forumet har gått seg til etterhvert. Tror nok at årsaken til at mange av de fra gammelforumet ikke har kommet seg over her er problemene med å registrere seg. Passordet

som skulle skrives inn var så snirklete at iallefall jeg hadde store problemer med å få det jeg skrev inn godtatt. Når det endelig var godtatt hadde jeg glemt hva jeg skrev inn. Dermed var jeg registrert, men kom meg ikke inn

likevel. Etterhvert ga jeg opp, og gikk over til mye mer bruk av Slektsforum og "Slektshjørnet" på Facebook. Er fremdeles aktiv på disse, og særlig på Slektsforum. Er medlem av både DIS-Norge, og Norsk Slektshistorisk

Forening. Jeg kunne lese her likevel da, og etterhvert ble det ganske frustrerende å lese her inne uten å kunne svare. Så jeg fikk hjelp til å komme meg inn her.

 

Dette med dobbeltpostinger irriterer meg også, og jeg håper det er mulig å få bukt med det problemet. Jeg har dobbeltpostet flere ganger, bare så det er sagt. Syns det er spesielt bra med det nye forumet, at man kan

stille spørsmål til det enkelte Statsarkiv. Jeg har fått noen svar på mine spørsmål der, men ser at de fra Statsarkivene godt kan bli flinkere til å svare. Er enig med deg Odd Annar i at det er fint at Reidar minner oss på

vår nære fortid her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre foreldre hadde sine hemmeligheter, vi har våre. Men etterhvert kan vi dele disse hemmelighetene med hverandre.

 

Min far døde i 2003 med uviten om sin far. Grunnen var at det ikke skulle snakkes om det.

 

Jeg vet, men han visste ikke.

 

Min mor døde ifjor, 89 år gammel.

 

Hun hadde samiske og kvænske forfedre og skulle absolutt ikke ha noe prat om slekt.

 

Jeg vet mye om deres forfedre de ikke ville vite noe om, men er glad for at jeg kan dele det med dere.

 

Fint at du har blitt sjøddaling igjen Anne Lise.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar!

Du vet jeg var og er kritisk. På lik linje med de fleste sosiale medier, tar det mere og mere tid og så ogå med det nye forumet. På det gamle kunne jeg gå inn og med en gang se om det var ting ang Hedmark eller Oppland. Når noen her indikerer at noen brukere på det gamle forumet ikke har greid overgangen, så må vel det i beste fall være tull?? Det er rett at mange er blitt borte. Årsaken må søkes utenfor det datatekniske. Mange av de slektshistoriske debattene vi hadde på det gamle, er en saga blott. Det er blitt mere prat og dermed mindre interessant. Jeg gidder ikke å gå inn hver dag, det blir kanskje en gang i uken.

Så er det flere av våre beste granskere som er blitt utestengt ved hjelp av stasiknappen. Mange ønsket ikke å bli søkbare på Google. Der kunne arkivverket ha lagt det bedre til rette og like vel oppnådd det samme - at en skal vite hvem en kommuniserer med. Mange som ikke har jobbet med datasikkerhet synes dette er sludder, men har man opplevd eget eller sett nære venner som har opplevd identitetstyveri, så har man reservasjoner mot å googles.

 

Så er det slik Reidar at jeg er medlem i Hedmark slektshistorielag og får mye der. Etter et kjapt overslag er det kanskje slik at vi som frekventerer våre arbeidsmøter har databaser som inneholder kanskje så mye som 400 000 navn. Det betyr at vi berører utrolig mange slekter. Også husmannsslekter. Vi har skrevet av (digitalisert) kirkebøker for mange sogn. Disse avskrevne kirkebøkene gjør det lett å navigere i slekta. og vi har en unik samling av egenproduserte hefter med mange spennende slekter. Når folk med røtter på Hedemarken med medlemskap i andre slektshistorielag kommer på våre møter, sier de - "Å nå ser vi at vi har meldt oss inn i feil lag. Det er her jeg får hjelp!" Vi har i den siste tiden hatt god rekruttering og dermed får jeg mindre bruk for dette forumet.

 

Men så er det jobben Arkivverket gjør med å gi oss kilder som vi kan se fra sofakroken. Den jobben er uvurderlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jf. innlegg # 1. Nobiliana Forums bruker også den samme programdatavaren, men jeg har ikke opplevd tilsvarende problemer med dobbelpostinger. Generelt så synes jeg fortsatt at herværende forum er langt mer brukervennlig enn det forrige. Med unntak av middelalderdiskusjonene synes jeg ikke temaene i det nye forumet er så veldig forskjellig fra det gamle. Folk stiller spørsmål og mange er mer enn villige til å hjelpe til. De fleste er hyggelige og saklige, mens andre er mest glad i å krangle. Slik var det også i det gamle forumet...Noen diskusjoner er kanskje ikke så slektsfaglige, men slik var det også i det gamle forumet. Jeg har deltatt i mange diskusjonsfora opp gjennom årene, og felles for dem alle er at noen faller fra av ulike årsaker og andre kommer til. Det har nok lite med det nye forumets "tekniske utfordringer" å gjøre. Forumet blir til hva deltagerne gjør det til.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jf. innlegg # 1. Nobiliana Forums bruker også den samme programdatavaren, men jeg har ikke opplevd tilsvarende problemer med dobbelpostinger. Generelt så synes jeg fortsatt at herværende forum er langt mer brukervennlig enn det forrige. Med unntak av middelalderdiskusjonene synes jeg ikke temaene i det nye forumet er så veldig forskjellig fra det gamle. Folk stiller spørsmål og mange er mer enn villige til å hjelpe til. De fleste er hyggelige og saklige, mens andre er mest glad i å krangle. Slik var det også i det gamle forumet...Noen diskusjoner er kanskje ikke så slektsfaglige, men slik var det også i det gamle forumet. Jeg har deltatt i mange diskusjonsfora opp gjennom årene, og felles for dem alle er at noen faller fra av ulike årsaker og andre kommer til. Det har nok lite med det nye forumets "tekniske utfordringer" å gjøre. Forumet blir til hva deltagerne gjør det til.

 

DTH

 

Dette var et godt innlegg Dag, og som sier det meste (litt folldøl i deg ;) ), og hvis en vil studere middelalder-diskusjonene så er det ikke noe problem å følge med på dem her:

http://www.genealogi...9610f76043f5e38

 

Det er vel rett og slett slik at flere gode middelalder-forskere ikke ble med over til nytt forum for et par år siden? Og noen forlot vel dette nye forumet litt etter hvert av forskjellige grunner.

 

Og kjempegode innlegg fra de andre som har hengt seg på temaet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er fint jeg har blitt Stjørdaling Odd Annar. Jeg behøver ikke å gå så veldig langt tilbake i tid jeg heller for å finne noen som ikke skulle

snakke om.. Min mor har en halvsøster født 1933 som vi ikke vet navn på, som mammas far var far til(altså utenomekteskapelig). Er jo håp om å få

innsyn angående barnebidrag nå i år da, siden det er 80-årsgrense. Til Thor i det neste innlegget: Ja du har sikkert rett i at noen av de "gamle"

debattanter kom bort fordi de ikke ville bli søkbare på google. Jeg forstår ikke helt problemet, for man skriver da ikke på noe sted på internett

noe man ikke vil andre skal lese. Selv om du mener det er tull, så tror jeg ikke jeg var alene om å ha problemer med å komme meg inn her fra

begynnelsen, og når passord osv ikke blir godtatt så gir iallefall jeg opp etter en stund. Derfor skulle det gå over 15 måneder før jeg kom meg inn her.

Selv om det ikke gjelder så mange, så kan jeg ikke tro jeg er alene om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bare for å stille et enkelt spørsmål når det nærmer seg to-årsdagen for nytt forum, hvordan opplever andre brukere forumet og hvordan føles det i dag 2 år etter?

 

I begynnelsen ergret jeg meg over "det nye", men ikke nå lenger. Hvis man vil delta på et forum som dette, så må man jo ta det slik det nå engang er blitt. Uansett er det brukerne og deres måte å bruke forumet på som gjør det interessant - eller det motsatte!

Når det er sagt, så forblir nok dette forum et "besøksforum" for meg personlig. "Hjemme" - det er DIS' brukerforum for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til en del tekniske problem så mener jeg brukerforumet har et par store mangler.

1. Mange uoversiktlige overskrifter som ingen retter. Har helt sluttet å åpne postinger som heter "hjelp jeg finner ikke oldemor".

2. Så burde vi kunne legge innlegg i den rette hylla. Nå blir de kasta i en haug, og spesielt når det er en tjeneste fra et arkiv så mener jeg det ikke burde være slik.

Det er nå engang slik at lokal kunnskap kan være nyttig for å oppklare en slektsnøtt. Selv om det er utrolig mange som er flink å lete i kirkebøker og andre tilgjengelige kilder på nett så hjelper ikke det når løsninga ligger i en skuff eller hylle hos en privatperson. Og er denne personen innom bare tilfeldig så er innlegget så langt nede i haugen når han først er her at det aldri blir funnet.

I gamleforumet kunne jo dette ordnes fylkesvis, så dette var et skritt tilbake. Så for egen del poster jeg derfor ikke rene slektsetterlysninger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte vel at gammelforumet på Digitalarkivet var "hjemme" for meg før det gikk over i det nye, men når jeg ikke kom meg inn her på 15 måneder ble DIS-forumet hjemme for meg. Jeg bruker vel forumene ut fra hva

jeg spør etter, og det ser ut for meg som om de som har greie på slekt på visse steder på Helgeland befinner seg her, og da spør jeg oftest her og blander meg inn i debatter her. Når det gjelder trønderanene mine

og spørsmål om tydehjelp bruker jeg som regel DIS-Forum. Jeg har vel heller ikke utforsket riktig alle muligheter jeg har her inne, og når man følger med på flere Forum er det et spørsmål om tid. Er også på Slektshjørnet på Facebook, men siden de fleste som er der forsker langt mer sør i Norge enn det jeg gjør blir det mest for å hjelpe andre de få gangene jeg svarer der inne. Ellers syns jeg det er minst like artig å gi hjelp som å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det nye forumet er blitt bra for de som kan forstå at dette ikke er et rent genealogisk forum.

At det ikke er det synes jeg er synd, men jeg aksepterer det.

 

Det at mange av de dyktige slektsekspertene som var aktive i det gamle forumet er fraværende i det nye er synd men forståelig. Det nye forumet er helt umulig å følge med i hvis du ikke daglig er inne å leser, og det er ikke alle som har muligheten til det.

 

Noe annet jeg registrerer er at forumet får mange nye brukere som har spørsmål, og det er jo positivt. Det som etter min mening ikke er positivt er at disse nye får svar direkte uten å måtte gjøre noe selv. Jeg mener at det beste for alle er å få veiledning om hvordan man kan finne svaret på spørsmålet. I stedet for å legge lenke til en innførsel i en kirkebok så ville det etter min mening vært bedre å for eksempel svare med: " du finner svaret i klokkerbok for Vang 1877-1899, og året er 1881".

Jeg mener at læring er nødvendig, og det er ikke galt å la spørreren jobbe litt mer aktivt.

 

Så jeg er ikke så opptatt av de tekniske funksjonene, men at forumet kan bidra med en fornuftig og god bistand til de som står bom fast, eller til de som vil lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det være et rent genealogisk forum?

Arkivverket i Norge tilbyr arkivbrukere / publikum et forum hvor brukerne kan få hjelp av hverandre og siden det finnes arkiver over alt 'fra himmel til jord', er vel forumet åpent for alle typer spørsmål - ikke bare om genealogi?

 

Lenke til Arkivportalen: http://www.arkivportalen.no/side/forside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det være et rent genealogisk forum?

Arkivverket i Norge tilbyr arkivbrukere / publikum et forum hvor brukerne kan få hjelp av hverandre og siden det finnes arkiver over alt 'fra himmel til jord', er vel forumet åpent for alle typer spørsmål - ikke bare om genealogi?

 

Lenke til Arkivportalen: http://www.arkivportalen.no/side/forside

 

Jeg har ikke sagt at dette er et rent genealogisk forum, men jeg sier det er synd det ikke er det.

Jeg vet utmerket godt hva Arkivverket står for og tilbyr, men jeg har litt vanskelig for å se hva annet enn genealogi som er innholdet i Digitalarkivets meny. Er det noe jeg oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg Brukernes eget forum.

 

Ellers går det vel an å legge inn spørsmål om skannet materiale som ikke dreier seg om genealogi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det være et rent genealogisk forum?

Arkivverket i Norge tilbyr arkivbrukere / publikum et forum hvor brukerne kan få hjelp av hverandre og siden det finnes arkiver over alt 'fra himmel til jord', er vel forumet åpent for alle typer spørsmål - ikke bare om genealogi?

 

Lenke til Arkivportalen: http://www.arkivport...no/side/forside

 

 

Just presis Anne-Lise :)

 

Pluss alt som finnes på denne siden:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet

 

Bare et eksempel som Bokhylla har ca. 600 titler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke akkurat være Einstein for å skjønne at Arkivverket omfavner mer enn slektsforsking, og at slektsforskere er den største brukergruppen av arkivmaterialet Arkivverket har tatt vare på. Ei heller at det finnes mange andre brukergrupper som benytter arkivene. Allikevel er det like naturlig at slektsforskere fremstår her på forumet som den største brukergruppen.

Arkivverket har som mål å ivareta originale kilder på best mulig måte og vi får bare prise oss lykkelige over at vi er en stor "pressgruppe" mht slitasje på disse kildene, slik at Digitalarkivet ser det nyttig å "fore" oss med kilder. Og på den måten sparer de gamle dokumenter, brev og protokoller o.lign. Senere kommer nok advokater, forskere og historikere til - når bare alt er scannet og indeksert. Nok om det.

Om forumet er bra? Ja, selvfølgelig er det det. Forumet er som forumer flest, det er de som skriver i det som sørger for kvalitet og innhold. Jeg har imidlertid én ting å utsette på forumet; det at det ikke har geografisk inndeling, så som Dis' forum. Mulig det er selve plattformen "IP Board" som ikke gjør geografisk inndeling mulig.

 

Når det er sagt vil jeg si meg veldig glad for at en kapasitet som Else Rustad finner DIS' forum som en "hjemmearena". Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke akkurat være Einstein for å skjønne at Arkivverket omfavner mer enn slektsforsking, og at slektsforskere er den største brukergruppen av arkivmaterialet Arkivverket har tatt vare på. Ei heller at det finnes mange andre brukergrupper som benytter arkivene. Allikevel er det like naturlig at slektsforskere fremstår her på forumet som den største brukergruppen.

Arkivverket har som mål å ivareta originale kilder på best mulig måte og vi får bare prise oss lykkelige over at vi er en stor "pressgruppe" mht slitasje på disse kildene, slik at Digitalverket ser det nyttig å "fore" oss med kilder. Og på den måten sparer de gamle dokumenter, brev og protokoller o.lign. Senere kommer nok advokater, forskere og historikere til - når bare alt er scannet og indeksert. Nok om det.

Om forumet er bra? Ja, selvfølgelig er det det. Forumet er som forumer flest, det er de som skriver i det som sørger for kvalitet og innhold. Jeg har imidlertid én ting å utsette på forumet; det at det ikke har geografisk inndeling, så som Dis' forum. Mulig det er selve plattformen "IP Board" som ikke gjør geografisk inndeling mulig.

 

Når det er sagt vil jeg si meg veldig glad for at en kapasitet som Else Rustad finner DIS' forum som en "hjemmearena". Takk! :)

 

Og jeg er mer enn glad for at Else har funnet sitt forum. Noen av oss er mer interessert i mer enn hva en forening som som bevisst tilbyr nybegynnere, og det er bra.

NSF tilbyr alle alt, og det er jo bra. At de bare har et middelalderforum nå er kanskje et tegn på andre forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet er ok.

 

Jeg har ikke sagt at dette er et rent genealogisk forum, men jeg sier det er synd det ikke er det.

 

Historie er så mye mer enn genealogi. Jeg synes det er fint, jeg, at dette ikke er et rent genealogisk forum. Så kan man om ønskelig også diskutere andre ting som berøres av kilder i Arkivverkets rikholdige magasiner. For eksempel bygningshistorie, sosialhistorie, medisinsk historie, fotohistorie, militærhistorie, kvinnehistorie, eiendomshistorie, økonomisk historie, demografisk historie, rettspleie i eldre tid og så videre og så videre. Om bare genealogi eller slektshistorie hadde vært greit å diskutere her, ville det blitt et fattigere forum.

 

... jeg har litt vanskelig for å se hva annet enn genealogi som er innholdet i Digitalarkivets meny. Er det noe jeg oversett?

 

Tøyser du? Du vet vel at det er mye annet enn genealogi som er innholdet i Digitalarkivets meny. Ingen av kildene i Digitalarkivet er opprettet med tanke på at du og jeg skal sitte her i dag og drive genealogisk forskning. Selv ikke kirkeboka, selv om den er svært nyttig for slektsgranskere. Og ta for eksempel tingboka. Selv om den også er nyttig for slektsforskere, er den minst like nyttig for andre typer historisk forskning, jf. emnene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli rimelig lei av dine forsøk på å rakke ned på norges største forening for slektsforskere, Lars. Du klarer det bare ikke, uten selv å legge hodet på hoggestabben. Du vet ikke hva brøkdelen av DIS' medlemsmasse står for av kvalitet.

Som en tjeneste for de som skulle finne det interessant hva du mener har jeg sakset noe fra din egen hjemmeside:

 

"Mange har spurt meg hvorfor jeg samarbeider med NSF og ikke DIS sentralt.

Årsaken er enkel. For 4 år siden henvendte jeg meg til DIS og et spørsmål om samarbeid. Jeg sendte 3 brev, og ingen ble besvart.

Da bestemte jeg meg for at jeg overhode IKKE ville samarbeide med en forening som tydeligvis hadde en så arrogant ledelse.

De fire siste årene har det blitt konflikter, og det har faktisk medført at jeg har fått mer energi !

De som kjenner meg vet utmerket godt at jeg ikke liker urettferdighet . Nå har jeg Norges største private samling av digitalisert og publisert slektshistorisk materiale, og mitt samarbeid med NSF er utmerket.

Lars Ove"

 

Du viser selv med all tydelighet at DIS trolig gjorde lurt i ikke å samarbeide.

 

En Passant skal nevnes at utnevningen av deg som NSF's kontaktperson i Hedmark fikk fortgang i min utmeldelse av nevnte forening. Da ikke pga din kompetanse, men snarere oppførsel - eller mangel på den.

 

Jeg ber om tilgivelse for å la meg rive med i en utsklidning av temaet - men nok for være nok, også for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historie er så mye mer enn genealogi. Jeg synes det er fint, jeg, at dette ikke er et rent genealogisk forum. Så kan man om ønskelig også diskutere andre ting som berøres av kilder i Arkivverkets rikholdige magasiner. For eksempel bygningshistorie, sosialhistorie, medisinsk historie, fotohistorie, militærhistorie, kvinnehistorie, eiendomshistorie, økonomisk historie, demografisk historie, rettspleie i eldre tid og så videre og så videre. Om bare genealogi eller slektshistorie hadde vært greit å diskutere her, ville det blitt et fattigere forum.

 

Helt enig. Historiske tilleggsopplysninger er som oftest interessante i det genealogiske arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Historiske tilleggsopplysninger er som oftest interessante i det genealogiske arbeidet.

Ja enig, og kan man egentlig ha noen historie uten at det dreier seg en god del om personer og vice versa? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en relativt flittig bruker av Digitalarkivets ulike tilbud, ikke minst gjennom Bruker-forumet fra tidlig på 1990 tallet..

Jeg har fått utrolig mye god hjelp av andre, også til ting jeg sikker kunne ha funnet ut av selv ved å bruke lengre tid. At gjennom disse 20 årene har skjedd store forandringer er sikkert og visst. Men det er nå en gang slik livet er også. Dersom man prisippielt er mot at ting endrer seg, så kan jeg godt forstå at brukere faller fra, enten det nå er genealoger eller andre "vanlge" mennesker på jakt etter røtter.

Men endringer opplever man jo overalt ellers i samfunnet også, og alt går lettere om man ikke stritter med piggene hver gang noen snakker om å endre på ting.

 

Innholdet i brukerforumet er det vi brukere som har ansvaret for, Arkivverket legger bare forholdene til rette for at vi skal ha en tumleplass å boltre oss på.

Geografisk inndeling er vel det eneste jeg på stående fot kan si jeg savner fra tidligere, men om brukerne hadde blitt flinkere til å skrive fylke i overskriften ville jo det langt på vei ha løst det problemet. Da kunne man bare skrive inn fylkesnavnet oppe i søkefeltet og på den måten fått opp alle emner som berørte det aktuelle fylket.

Ellers benytter jeg søkemuligheten ofte, både for å finne egne innlegg/debatter men også ved å søke på stedsnavn, slektsnavn o.l. Jeg synes det fungerer ganske greit.

 

Det er ellesr helt opp til den enkelte vilke debatter man vil følge eller hvem man vil hjelpe. Jeg bruker lite energi på å irritere meg over manglende overskrifter eller om spørsmålet man stiller er feilt formulert, eller om spørsmålsstilleren burde ha funnet ut av problemet selv.

Jeg hjelper når jeg føler jeg har noe å bidra med, ellers holder jeg meg borte fra debatter/temaer som ikke interesserer meg eller som omhandler emner jeg ikke kan noe om.

 

Jeg kaster sjelden stein, fordi jeg vet at jeg i likhet med de aller fleste andre sitter i glasshus. Jeg prøver å unngå å støte noen og jeg gjør aldri narr av andre menneskers skriveferdigheter eller evne til å uttrykke seg. Til det har jeg altfor stor respekt for andre menneskers liv. Dessverre synes det altfor ofte at mennesker har problemer med å respektere hverandre og å akseptere det faktum at vi er forskjellige, har forskjellige synspunkter og oppfatninger av ting. Jeg diskuterer gjerne sak men ikke person.

Jeg ønsker Digitalarkivet og brukerne av det mange gode år sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.