Gå til innhold
Arkivverket

DNA test frå ancestry.com - har denne nokon verdi for oss?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Denne reklamen er komen til meg frå ancestry.com. Kan nokon fortelja meg om dette er noko å satsa på? Skal eg tinga denne, eller finst det betre (og billegare) løysingar?

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Save 50% on AncestryDNA and get FREE shipping

 

NEW AncestryDNA test $199 - now only $99 *

includes FREE shipping

 

OFFER ENDS AT MIDNIGHT (ET)

ON JANUARY 6, 2013

 

See what the new AncestryDNA™ test can do for you.

Discover your genetic ethnicity

AncestryDNA paints a vivid picture of your story that goes beyond the family tree and paper trails. Find out if you're part Scandinavian, European Jewish, or maybe Native American.

 

Find new cousins

AncestryDNA provides access to a continually updated list of members who may be a DNA match with you. Discover relatives you never knew you had or even a new chapter to your family story.

 

Grow your family tree

AncestryDNA is an amazing new service with exciting results, but when combined with your Ancestry.com membership it can help widen your search and deliver incredible results.

Questions? We're here to help.

Give us a call at 1-800-ANCESTRY (1-800-262-3787) 10am-10pm ET daily.

*Includes free shipping. This offer is limited to one AncestryDNA test per Ancestry.com member, can only be redeemed by intended recipient and cannot be shared or forwarded. The AncestryDNA test is not yet available for purchase outside the United States.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Eg ser ancestry.com skil mellom fem hovudgrupper:

 

* Scandinavian

 

* Persian/Turkish/Caucasus

 

* Middle Eastern

 

* British Isles

 

* Southern European

 

Soleis er heile det "sentrale" Europa, frå Frankrike i vest via Tyskland og Aust-Europa til Russland i aust utelete. Heller ikkje Afrika eller Asia aust for Persia er med.

 

Kommentarar takast gjerne imot!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet er FamilyTreeDNA sine autosomale tester best for genealogi (har tatt selv). Noen av de andre er bedre på deep ancestry. Og en del tar Genographic for YDNA-testen deres, som er ganske omfattende.

 

Billigere enn det der tror jeg ikke du finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Family Tree DNA (FTDNA) har den overlegent største basen å matche mot, så bare av den grunn vil FTDNA være å anbefale. http://www.familytreedna.com/Default.aspx?c=1

 

Genographic samarbeider med FTDNA, og resultatene av testene derfra kan overføres til FTDNA.

 

FTDNA har nettopp hatt en periode med reduserte priser (fra november til 3. januar). Akkurat nå er prisene på normalt nivå igjen, men de har perioder med nedsatte priser ellers i året også, så man bør følge med.

 

(For ordens skyld, for de som synes dette ble mye reklame: Jeg har ingen tilknytning til FTDNA på annen måte enn at jeg har testet meg selv og flere slektninger der, og er meget godt fornøyd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Anett og Svein Arnolf for innlegg! Eg fekk vel ikkje svar på spørsmålet mitt, om denne ancestry.com testen har noko for seg. Uansett, før eg tek ein test, ønskjer eg meir kunnskap om kva testen konkret går ut på, korleis data vert analyserte, kva metoder som vert nytta, og ein uavhengig vurdering av korleis resultati er å tolka.

 

Kva er til dømes grunnlaget for at ein kan seia at ein ættar ned frå slik eller slik formor eller forfar i Etiopia eller i Asia? Eller for å seia som Professor Thorolf Rafto brukte seia i historieforelesingane ved handelshøgskulen i Bergen på 70-talet: Alle veit at det er slik, men kvifor er det slik, og korleis vart det slik?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forholdsvis omfattende spørsmål du stiller. Jeg vil anbefale at du til en begynnelse leser det som står på FTDNAs sider, f.eks. under FAQ. Det finnes også lenker til vitenskapelige artikler som er skrevet. I tillegg finnes det bøker. Disse kan være noe utdaterte etter hvert, siden det er en rivende utvikling på DNA-fronten, men aktuelle titler kan f.eks. være:

 

Stephen Oppenheimer: ”The Real Eve. Moderen Man’s Journey Out of Africa”, New York 2003

 

Spencer Wells: ”The Journey of Man”. A Genetic Odyssey”, Princeton University Press 2002

 

Disse kan kjøpes på Amazon.com

 

Når det gjelder Ancestry-testen, kan det godt være at den er helt grei. Jeg har ikke testet der, så jeg vet ikke. Jeg synes ikke det er så lett å tolke hva de egentlig tilbyr, ut fra hva du gjengir i # 1: Er det en autosomal test (tester gener som blander seg fra generasjon til generasjon)? Er det en autosomal test i kombinasjon med en Y-DNA-test eller i kombinasjon med en mtDNA-test? Dette ville jeg ha undersøkt nærmere. Og ikke minst: Jeg ville ha undersøkt om det er mulig å oppgradere testen. Hvis ikke, ville jeg ha styrt unna. Jeg tror også jeg ville ha søkt litt rundt i diskusjonsfora på nettet og sett hvilke erfaringer andre evt. har med Ancestry-testen.

 

Men hvis poenget er å kunne matche resultatet sitt med flest mulig, ville jeg ha valgt FTDNA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk vel ikkje svar på spørsmålet mitt, om denne ancestry.com testen har noko for seg. Uansett, før eg tek ein test, ønskjer eg meir kunnskap om kva testen konkret går ut på, korleis data vert analyserte, kva metoder som vert nytta, og ein uavhengig vurdering av korleis resultati er å tolka.

 

Er det noen spesiell grunn til at du vurderer å velge ancestry før FTDNA? FTDNA har vel den største databasen for å finne slektninger, og også greie FAQ-sider.

 

Kva er til dømes grunnlaget for at ein kan seia at ein ættar ned frå slik eller slik formor eller forfar i Etiopia eller i Asia? Eller for å seia som Professor Thorolf Rafto brukte seia i historieforelesingane ved handelshøgskulen i Bergen på 70-talet: Alle veit at det er slik, men kvifor er det slik, og korleis vart det slik?

 

Der er vel trolig også FTDNAs sider forhåpentligvis informerende? (Disclaimer: Jeg kjenner ikke de andre firmaene som tilbyr DNA-test.) FTDNA har en del informasjon om folkegruppevandring.

 

Når det er sagt, Etiopia og Asia til side, får jeg beskjed om at jeg er 100 % europeisk. Det er av liten nytte for meg som slektsgransker, men har en viss underholdningsverdi. Men jeg har fått avklart at min rene morslinje ikke er norsk, men mellomeuropeisk. Kildene mine renner ut ved ca 1730 (i Norge), så derfra og bakover har jeg ingen ledetråd. Uansett, min formoder fra 1730 er jo bare en liten del av meg.

 

Jeg tror du må bestemme deg for hva du eventuelt ønsker med å ta en DNA-test. De store folkevandringslinjene eller å finne slektninger? Autosomaltesten ("Family Finder") hos FTDNA er den artigste i slektsgranskersammenheng, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis det er "deep ancestry" som interesserer mest er vel Genographics test noe å prøve. Etter det jeg hører er den ikke så brukervennlig, men skal være mulig å overføre til FTDNA. De som har tatt Genographic sier de ikke får beskjed når testene er ferdige etc. Ancestry er visst ganske upålitelig når det gjelder forslag om slektskap. Der har jeg hørt en del rare ting. En jeg "snakket med" sa i alle fall at hun var veldig misfornøyd med Ancestry sammenlignet med FTDNA, men hennes fokus var nære slektninger (ukjent far som mor nektet å fortelle henne om). Så det spørs jo hva man vil ha. Jeg er som de over fornøyd med FTDNA, og når det gjelder kundeservice er de gode. En jeg er i slekt med ringte dem nettopp og fikk god hjelp og informasjon. Hadde ikke tenkt tanken en gang om at man kunne ringe dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.