Gå til innhold
Arkivverket

Thomas Hammond og kona Ingeborg Lyng


Glenn Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg har lyst til å ta opp dette emne igjen, som har vært tidligere diskutert på det gammle forumet:

http://forum.arkivve...-ingeborg-lyng/

 

I Følge "Genealogiske Optegnelser om de Personer, der har været optagne i "Thomas AngelIs Hus" i Trondhjem. Av Karl Dons" er Ingeborg Marie Lyng født 2. Novbr. 1732

 

Jeg finner en Ingeborg (Stavet Ingerborrir i kirkeboken) døpt 4 November 1732 i Molde Kirke, hvor far er Morten Lyn: men Moren stemmer ikke helt med hva som er skrevet i tidligere forum.

Jeg mener det står Cathrina Botholdsdatter.

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1732, side 130-131.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-67

Øverst på Høyre side.

 

Jeg er ikke 100% sikker på om dette er riktig person, men jeg ville tro at det er Morten Lyng det er snakk om som fader.

Kan Morten Lyng hatt en 4 kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant funn. Det merkelige er at man på venstre side kan se ei Cathrina Botholdsdatter som ble trolovet med soldat Anders Bentzen. To med samme navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå ser jeg.... Anders Bentzen og Cathrina Botholdsdatter gifter seg og dette står helt øverst på høyre side. Morten Lyn(g)s kones navn er dermed ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på Høyre side helt øverst, står det vel på Føste linje at de gifter seg, altså er ikke Cathrina Botholdsdatter moren til Ingeborg som jeg først trodde, men at hennes navn tilhører dette copulerte parret

Edit: Ja jeg så også dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Grete.

Jeg hadde ikke kommet så langt, da jeg ville få stafestet at Ingeborg var Morten Lyngs datter

 

21 Juli 1735 blir datteren Malene Christine døpt. Her står det klart Morten Lyng, så det er ikke noe tvil om at der er Morten Lyng som er faren til Ingeborg.

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1735, side 154-155.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-79

Midt på, høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Hammond, f.29/91727, dpt. i DK 25/9, død 11/10 1811 på Honningdal i Borgund.

Gift 20/7 1753 med Ingeborg Marie Lyng, f. 2/11 1732 (foreldre kjøpmann i Molde Morten Lyng, død 24/4 1752 på Molde, Hospitalforstander og Johanna Knudsdt. Cimber, Johanna var datter av Knud Bondvixen, Molde).

Thomas og INgeborg M. fikk 7 barn. Det ser ut som om det kun er 2 døtre som blir gift og får barn:

Birgitte Martha Hammond 4 barn med Arnt Nicolai Heyde og Christophora Lucie Hammond fikk 10 barn med Peter Nicolai Randulff.

(K. Hornemann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.