Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde kirkebok


ingridheimstad
 Del

Recommended Posts

Hei Ingrid!

 

1857 den 7 Octbr. i Overvær af Vidnerne Skrædder Bernhard B[....] og Smed Christian Pedersen, begge her i Byen boende erklærede Tønnes Tønnesen at ville hæve den her tillyste Ægteskabsforbindelse med Enken Anne Torgersdtr. Birkeland ligesom Vidnerne ogsaa erklærede paa Enkens Vegne at vide at ogsaa hun ønskede Forbindelsen hævet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk! Imponerende... Jeg er freidig nok til å spørre etter mer hjelp:

 

Disse har tydeligvis fått et barn sammen (min tippoldefar) - og jeg lurer på om jeg tolker rett hvis jeg tror at det står under "foreldrenes fulle navn og stilling": "Enke Anna Torgersdtr. efter Klaus Birkeland og nu gift mand (?) Barnefar (?) Tønnes Tønnessen" i innførsel 45 ministerialboken her:

URN:NBN:no-a1450-kb20050923030084.jpg

 

Samme fødsel er registrert i klokkerboken, men en også for meg ikke helt leselig forklaring på barnets "uægtehet" (øverst på siden):

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070105310070.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først. Bruk sidelenke ikke bildelenk. Sidelenken kan forstørres bedre.

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 16 (1855-1867), Fødte og døpte 1858, side 82.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-84

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Klokkerbok nr. B 10 (1855-1860), Fødte og døpte 1858, side 140.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6328&idx_id=6328&uid=ny&idx_side=-147

 

Tekst i kllokkerboken

Anna Torgersdatter, Enke efter Smed Hans Birkeland og Smed

Tönnes Tönnesen, Efter at her var lyst til(?) Ægteskap for disse ægtede siste nevnte(?)

en anden Kvinde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: etter setningen fra klokkerboken Leif Mathiesen tydet over her henvises det til " nr 832". Jeg antar at dette er en henvisning til dette andre ekteskapet, men jeg finner ikke kirkebøker med så høye nr. foran innførslene - kan dette henvise til noe annet?

På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.