Gå til innhold
Arkivverket

Angående gårder i Skibvig / Saltrød.


John-Erik Aslaksen
 Del

Recommended Posts

Mitt barndomshjem ligger i Nedre Skibvig på Saltrød. I gamle dager (1900-1950???) gikk alle eiendommene ut fra Friisø? Eller var det en gård som hette Wibe / Vibe?? Håper det er noen som er godt inne i historiske fakta og som kan hjelpe meg litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På eiendommen som min far bygde huset sitt i Nedre Skibvig i 1969 lå det tidligere et hus..... Dette må ha vært før 1935, for da min bestefar kom til sitt hus i 1935 var ikke dette huset der. Men mannen til min fars søster husker dette huset, da han var endel eldre enn far min. Denne plassen må ha gått ut fra Øster Mørfjær, og muligens ligge under gården Gallevik(??). Håper det er noen som kan noe mer om dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gnr/bnr kan du nok finne noe i panteregisterne som ligger her på DA.

 

Ellers kan man se i bokverket "Norges bebyggelse", utgitt på 1950-tallet. Du finner vel denne bygda i "Aust-Agder østre del". Sjekk på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Mitt barndomshjem ligger i Nedre Skibvig på Saltrød. I gamle dager (1900-1950???) gikk alle eiendommene ut fra Friisø? Eller var det en gård som hette Wibe / Vibe?? Håper det er noen som er godt inne i historiske fakta og som kan hjelpe meg litt....

 

Hei.

 

Gården Vibe ligger i nedre Skibvik (den ligger ved svingen midt i bakken til nedre Skibvik) og familien Vibe flyttet derfra rundt 1960. Jeg er selv født i 1951 og husker dem så vidt.

 

Det ble overtatt av en familie som startet hønseri med 2000 høner og det ble også bygd 2 nye hønsehus på eiendommen. Hønseriet er i dag nedlagt.

 

Gården har også en ganske stor eiendom i øvre Skibvik som grenser til det nye stadionanlegget der oppe.

 

Jeg tror nå du vil kjenne deg igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Gården Vibe ligger i nedre Skibvik (den ligger ved svingen midt i bakken til nedre Skibvik) og familien Vibe flyttet derfra rundt 1960. Jeg er selv født i 1951 og husker dem så vidt.

 

Det ble overtatt av en familie som startet hønseri med 2000 høner og det ble også bygd 2 nye hønsehus på eiendommen. Hønseriet er i dag nedlagt.

 

Gården har også en ganske stor eiendom i øvre Skibvik som grenser til det nye stadionanlegget der oppe.

 

Jeg tror nå du vil kjenne deg igjen

 

Alle Skibvik-gårdene er (så vidt jeg vet) gått ut fra Østre Mørfjær. Jeg greier ikke helt å plassere Vibe. Har du noe bruksnummer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenke til matrikkelutkastet fra 1950 - med oversikt over alle brukene som er utgått fra Østre Mørfjær. Ingen av brukene heter Vibe, men det er en familie Wibe som eier bruksnr. 32 (rett og slett kalt Østre Mørfjær). I Norges bebyggelse (som utkom ca. 1954/55) er imidlertid ikke dette bruket med, og jeg finner heller ikke familien Wibe. Det kan muligens tyde på at det ikke var bygd hus på tomta før senere på 1950-tallet, og at bruket så ble "oppkalt" etter eierne (altså Wibe).

 

http://www.dokpro.ui...bin/stad/matr50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.