Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er Marte Andersdatter Gjølstad?


Frank-Henning Johnson
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg lurer på hvor Marte Andersdatter Gjølstad som gifter seg i Rakkestad den 31.12.1818 kommer fra og hvem som er hennes foreldre.

Hun gifter seg med Ole Knudsen Filtved f. 19.6.1796 i Rakkestad og opplyses å være 26 år vilket tilsier at hun er født ca. 1792. Begge av bondestand

 

Forlovere er leutenant Brüernech og Anders Aslaksen Gjerberg (om jeg har lest det rett)

http://www.arkivverk...61020020343.jpg

 

De får sitt første barn Christen 1. mai 1819 som døpes i Rakkestad Kirke

http://www.arkivverk...61020020246.jpg

 

Jeg finner ingen Marte eller noen som kan være hennes foreldre under Gjølstad i folketellingen av 1801, så det er vel trolig at hun har flyttet rundt med eller uten sin familie.

Jeg lurer på hvordan jeg kan finne ut av dette.

 

vh

Frank-Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at dette emne egner seg bedre i brukernes eget forum, så vi har flyttet det dit. Statsarkivet i Oslo har dessverre ikke kilder som på en enkel måte kan besvare ditt spørsmål.

 

Mvh Odd Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Marte Anderstr. på 11 år i 1801-tellingen på garden Gjølstad

69997 * Anders Steffensen Mand 40 Den første i 2det og den sidste i 1ste ægteskab Huusmand med jord pladsen perren, morch nordre øde M fglass.gif 69998 Maria Christophersdtr Hans kone 34 Den første i 2det og den sidste i 1ste ægteskab K fglass.gif 69999 Marthe Andersdtr Hans børn 11 Ugift K fglass.gif 70000 Johanne Andersdtr Hans børn 9 K fglass.gif 70001 Christian Anderssen Deres børn 3 M fglass.gif 70002 Samuel Anderssen Deres børn 2 M fglass.gif 70003 Johannes Christensen Pleye barn 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp, her gikk jeg meg nok litt blind. Sliter litt med det gotiske.

 

I dåpsprotokollen til første barnet her jeg følgende faddere som bekrefter at dette må være rett familie:

 

Gunder Knudsen Hougspl, (bror til far)

Anders Giølstadpl, (morfar)

Anne Rasmusd Hougs Plads (trolig kona til Gunder?)

Gunild ............... paa Giølstad, (datter på Giølstad gård, nabo)

Ingebor Eliasd. Giølstad (?)

 

Jeg klarer ikke å tyde hva det står i dåpsprotokollen etter fadder Gunild........

Jeg klarer heller ikke å tyde hvilken plass foreldrene til barnet bor på.

Opplysningen om at far til barnet skulle komme fra Giølstad er da feil siden det i vigselsprotokollen står at han er fra Filtved.

 

Kan man lese noe ut av forlovernes navn og stilling? Stusser litt på dette med en leutnant som forlover?

 

Ellers blir vel det neste å forsøke å finne ut hvem moren var. :-)

 

Vennlig hilsen

 

Frank-Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å lete etter barn og ekteskap i kirkeboken for Vestby, men der tror jeg ikke at det er spor etter dem.

Kan det tenkes at Gjølstad ligger nærmere en annen kirke slik at man velger å benytte denne?

 

Jeg har forsøkt å lete etter barn og ekteskap i kirkeboken for Vestby, men der tror jeg ikke at det er spor etter dem.

Kan det tenkes at Gjølstad ligger nærmere en annen kirke slik at man velger å benytte denne?

 

Frank-Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemann Anders Stephensen (Pennen? ... Morch?) gifter seg med Maria Christophersdatter 21. juni 1795 (3. p. Trin):

 

Akershus fylke, Vestby, Ministerialbok nr. 3 (1779-1796), Kronologisk liste 1795, side 355-356.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-178 (h. side)

 

Jeg tror du kanskje må legge inn spørsmål i Tydeforumet for å få tydet gårdsnavnet etter Anders Stephensens navn, om ikke noen her greier det.

 

EDIT: Nå ser jeg at det er tydet i 1801-tellingen, som Kurt Østbye har lagt inn i innlegg #3: 'pladsen perren, morch nordre øde*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kanskje Anders Stephensens første ekteskap?

https://familysearch...M9.1.1/N7YW-MX2

 

Ungkarl og Dragon Anders Stephensen fra Outhen med Pigen Dorthe Maria Mathisdatter fra Pænnem(?)

Akershus fylke, Vestby, Ministerialbok nr. 3 (1779-1796), Kronologisk liste 1785, side 119-120.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-61 (siste vielse v. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp, her gikk jeg meg nok litt blind. Sliter litt med det gotiske.

 

I dåpsprotokollen til første barnet her jeg følgende faddere som bekrefter at dette må være rett familie:

 

Gunder Knudsen Hougspl, (bror til far)

Anders Giølstadpl, (morfar)

Anne Rasmusd Hougs Plads (trolig kona til Gunder?)

Gunild ............... paa Giølstad, (datter på Giølstad gård, nabo)

Ingebor Eliasd. Giølstad (?)

 

Jeg klarer ikke å tyde hva det står i dåpsprotokollen etter fadder Gunild........

Jeg klarer heller ikke å tyde hvilken plass foreldrene til barnet bor på.

(...)

 

 

Christens dåp i 1819:

Ægtefolk Ole Knudsen Giølstad Plads og Marthe Andersd - Husmandsfolk af Bondestand

Fadderne: Gunder Knudsen Hougs Pl., Anders Giølstad Pl., Gunild tienede paa Giølstad, Anne Rasmusd Hougs Plads, Ingebor Eliasd Giølstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp.

Her falt mange brikker på plass.

Jeg lurer fortsatt veldig på dette med vigselsprotokollen til Marte Andersdatter Gjølstad og Ole Knudsen Filtved Begge av bondestand

 

Forlovere er leutenant Bruenech og Anders Aslaksen Gjerberg

http://www.arkivverk...61020020343.jpg

 

Denne leutnanten er så vidt jeg leser meg til en av de rikeste personene i Rakkestad

Ifølge Rakkestad bygdebok var han gift med Elisabeth født Bassøe og var eier av Gjølstad med underbruk. En av sognets 5 rikeste i følge møte på Nordre Fladstad 6. Sept.1816. om fordeling av sølvskatten. Dorthea Bassøe på nordre Krauerud antagelig i slekt med hans kone var også med i denne gruppen.

Anders Aslaksen har trolig overtatt driften av Gjerstad etter sin far ref 1801 folketellingen. Jeg har ikke lykkes å finne ut om dette nå var blitt et selveier bruk eller om det fortsatt lå under Gjølstad.

Det jeg da lurer på er hvordan det har seg at Ole Knudsen av Filtved gifter seg med datter etter en husmann i Vestby og får Leutenant Bruenech til å være forlover. Var dette skikken? Eller kan de ha andre forbindelser som understøtter dette som man bør søke etter?

 

Vennlig hilsen

Frank-Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.