Gå til innhold
Arkivverket

Etternavnet And


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som vet noe om etternavnet And? Er det norsk? Gårdsnavn?

 

Jeg har kommet over 3 personer blandt mine aner, datter, far og farfar:

 

1. Elmegaard Kirstine Hansdatter And (litt usikker på om hun brukte And, har vært noe varierende hva som er funnet skrevet), f. 5 sep 1802, Giset, Fosnes/Nord-Trøndelag. G. 09 jan 1831, Otterøy, med Johan Pedersen.

2. Hans Christian Nielsen And, f. 1780, konf. 1795, Fosnes, død 07 jan 1873, Giset.G. med Gjertrud Jonsdatter Gjeset, f. 1780, Giset, d. 24 des 1863, Giset.

3. Nils Christensen And, g. med Ermegaard Kierstine Bierch, d. 20 mars 1800, 45 år gammel.

 

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se Lassens notater på fol.14a om personer ved navn And her: Lassens samlinger, Protokoll (RA/PA-0051/F/Fa) .

 

Og her er Delgobes ikke fullt så strukturerte notater om det samme på denne og de nærmest påfølgende sidene: Delgobe, Charles Antoine - samling, Dokumenter 2 (SAO/PAO-0038/D/Da/L0002) .

 

Om du ikke finner personene du spør om her, bekrefter notatene i det minste at And har vært benyttet som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk. Skal se nærmere på alle 3 lenkene. Sidene til Simon Ellefsen har jeg vært borti før, men da på en helt annen sida av slekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Christian And ble døpt 7 feb 1780 i Vår Frue kirke i Trondheim. Faddere: Mad. Birgitha Lucia Wittrup??, Mad. Metthe Sophia Schvartz??, Jom. Golla Birgitha Wulf, Johan Arnoldus Hejde (klarer ikke å tyde det som står foran navnet), ?? Bendix ??, Bertel Andr: ??. Er det Prinsens gate som står som bosted på foreldrene? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16345&idx_id=16345&uid=ny&idx_side=-24

 

Etter den første lenken til ArneS så stammer jeg sannsynligvis fra Talvik/Alta i Finnmark, det var helt nytt for meg, men det skal dobbeltsjekkes :)

 

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått med deg det meste :-):

Mad. Birgitha Lucia Wittrup, Mad. Metthe Sophia Schvartz, Jomfr. Golla Birgitha Wulf, Hr. Procurator Johan Arnoldus Hejde, Msr. Bendix Kruse, Msr. Bertel Andr. Mosling.

Ja, det ser ut som familien bor i Prinsens gate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har såvidt vært borti denne slekta i Trondhjem slutten av 1600 og tidlig på 1700-tallet

Link til skifte etter Christen Pedersen And i 1703: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25081/334/

Anna Danielsdatter døde februar 1722 i Trondhjem like etter datteren Karen som bodde hos henne.

 

Muligens er det underskiften til Christen Pedersen Ahnd her: https://picasaweb.google.com/eemehlum/HeleLandetEkteskapssKnaderUtenForlovelse16891698?feat=directlink#5409203373866226418

Han søker om vielsen i huset uten trolovelse for datteren Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.