Gå til innhold
Arkivverket

Hva slags ungkar er Ole Christensen?


Kristen Rekdal
 Del

Recommended Posts

Det er flere steder det står For foran navnet til de trolovede og deretter står det caverer og navnene til forloverne. Jeg forstår det sånn at de caverer for (garanterer) at det ikke noe til hinder for at paret kan gifte seg. Ved de andre parene står det Caut. (Cautionister) foran forlovernes navn. Jeg er usikker på forskjellen, siden jeg har oppfattet caveringsmenn og cautionister som det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise har helt rett i at ordet foran ungkar er for, og hun gjør også den gode observasjonen at der i kirkeboka hvor ordet for brukes, så er det alminnelige caut byttet ut med caver eller caverer. Caut er kausjonist eller forlover. Deres oppgave er å gå god for at det ikke er rettslige hindre til stede for en ekteskapsinngåelse. I dagens språkbruk vil det heller ikke være annet enn en mulig gradsforskjell mellom en kausjonist og en kaveringsmann, men det er mulig at denne gradsforskjellen er vesentlig akkurat her.

 

I økonomisk forstand trår kausjonistens ansvar først inn når hovedpersonen ikke lenger klarer sine forpliktelser. En kaveringsmann går også god for at forpliktelsene vil bli oppfylt. Men denne kan også være mer direkte engasjert i forholdet enn hva kausjonisten er, altså med et direkte; automatisk ansvar. Kan det være så enkelt at det i begge de tilfellene hvor for brukes på denne ki8rkesiden, så er mannen rett og slett fraværende slik at kaveringsmennene lover "for" altså i steden for den vordende brudgommen? I så fall går de ikke bare god for at ekteskapsvilkårene er til stede, de går også god for at den mannlige parten vil vedstå seg ekteskapsløftet, altså et mer direkte ansvar enn hva kausjonistene ved de øvrige trolovelsene har.

 

Dette er bare synsing fra min side, skal du dypere i dette, må du bruke gamle ordbøker for å se om det var en reell forskjell i meningsinnhold mellom kausjonist og kaveringsmann. For de slektshistoriske sammenhengene har bruken av ordet for ingen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.