Gå til innhold
Arkivverket

Forsvunnen Eurenius-familie II


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Viser til debattnr. 43537 i det "gamle" Forumet. Jeg har ikke funnet ut noe mer etter det siste sporet, konfirmasjonen til Aksel Henry, nr. 50, i 1880: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6229&idx_id=6229&uid=ny&idx_side=-193

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060929010193.jpg

 

For å gjøre en lang historie kort: i 1860 gifter Christiane Hansen seg i Christiania med Wilhelm Jacob Carlsen Eurenius (han er født i Norge, men tilhører den svenske Eurenius-familien). Christiane ble født i 1827 og er datter av Hans Kristoffersen og Boel Halvorsdatter, som flyttet fra Norderhov til Christiania rundt 1850. Hans og Boel bor sammen med to av døtrene, Christiane og Maren Mathea, og deres familier på Vålerenga i 1865.

Christiane og Wilhelm får følgende barn:

Emma Valborg Marie Wilhelmsdatter Eurenius, født 16.02.1861 og konfirmert i oktober 1876.

Tvillingene Mathilde og Honora i 1863, konfirmert i 1878, og begge reiser til Amerika, hhv. 1880 og 1881, der de gifter seg i 1884/85.

Axel Henry Wilhelmsen, jfr. lenken til konfirmasjonen over.

Carl Victor, født 29.01.1867 og døpt 15.09.1867 (Grønland, en av fadderne er ektemannen til morens søster, Anders Pedersen).

 

Bortsett fra tvillingjentene, som emigrerer, blir alle, inkl. søster Maren Mathea og Anders Pedersen og deres to døtre, skverr borte etter 1880-konfirmasjonen. Jeg har nesten flydd på veggen over disse folkene, og gjør nå et nytt forsøk på å finne ut av hvor det ble av to av min tippoldemors søstre - alle tips mottas med stor takk,

 

hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathilde Kathricka Eurenius

New York, Marriages, 1686-1980 marriage 15 Aug 1884 Manhattan, New York, New York

  • parentWilhelm Eurenius, Christiana Hansen
  • spouseGunder Talloksen

Honora Balette Eurenius

New York, Marriages, 1686-1980 birth 21 Feb 1863 Kristiania, Norway marriage 25 Jul 1885 Manhattan, New York, New York

  • parentWilhelm Jacob Eurenius, Kirstiana Hansen
  • spouseJohan Gissing Hansen

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/F6QN-N3K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

Karl som døde i 1884, var 17 år gammel, og det stemmer jo bra med Carl Victor, som var født i januar 1867...

Jeg har hatt en følelse av at alle emigrerte til Amerika, og ikke bare tvillingene, men har ikke funnet noe spor, så kanskje klarer du å finne ennå mer over there?

 

Astrid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder på at det er Carl Victor Eurenius som dør i 1884, jfr. innlegg 2. Han har adresse 55 Morris Street, New Jersey. Søsteren Honora Bolette, som giftet seg med Johan Hansen, bor i 52 Morris Street da da døper sønnen William Cornelius i 1887. MEN jeg synes det er rart at det ikke skal være mulig å finne andre enn de to søstrene blant emigrantene....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende!!

Jeg HAR lett i 1885-tellingen, men kan ikke ha sett skauen for bare trær....., så tusen takk!

Klarer du å spore opp Eureniusene, også?

Kan de ha reist til Sverige/evt. via Sverige??

 

håpefull hilsen fra en smule forkjøla Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant vielsen til den yngste datteren i 1885-tellingen, jfr. innlegg 6, nr. 49: http://www.arkivverk...y&idx_side=-242

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60922010209.jpg

Jenny Mathilde Pedersen gifter seg med svenskfødte Karl Albinius Sjøstrand i Oslo Hospital/Gamlebyen, og adressen hennes er fortsatt Smaalensgt. 8.

Er trolig henne jeg finner som Jenny Sjøstrand i 1910-tellingen i Oslo (Smedgangen 1), sammen med sønnen Oskar og datteren Viva

(født i Jønkøping i 1902). Hun er oppført som gift, men noen ektemann finner jeg ikke (i Sverige?)

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig! Den "saken" var het ukjent for meg - skikkelig spennende, og vi får håpe at Lars Oltegen leser dette....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Lars Oltegen på Facebook,Astrid.Kanskje samme mann som har laget temaet "Min morfars brors familj i Kristiania"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei Astrid k.Natvig.

Mitt navn er Liv Brannstorph og Jenny Mathilde var min oldemor, hennes datter Viva-min mormor og hennes datter Ellinor f.22/7-22 var min mor.

Hvis du er interessert er jeg på Facebook og det er morsomt hvis jeg kan hjelpe til med noen opplysninger:-)

Mvh.Liv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

det var en hyggelig melding - og velkommen som deltaker på Forumet!

Kan legge til at jeg har vært i kontakt med Lars Oltegen, jfr. tidligere innlegg, og separat sender jeg deg en privat melding,

 

mvh. din slektning Astrid (din tippoldemor og min tippoldemor var jo søstre!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid.

Jeg har forsøkt å svare deg via linken på mld.jeg fikk igår,men siden jeg er helt ny her, vet jeg ikke om du har mottatt den:-0

 

Festlig å høre om vår felles slekt- jeg vet ikke stort,men kan selvfølgelig svare på endel i forb. Med Viva,hennes tvillingsøster(som døde som spedbarn-de var svært premature)og Oscar og min mor Ellinor, som var enebarn.

 

Jeg tar imot ALL informasjon med stor takk,og takker samtidig for henvendelsen .

 

Håper Lars Oltegen ønsker kontakt-takk for at du har kontaktet han.

 

Mvh.Liv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

joda, jeg har mottatt svaret ditt (privat melding) og sendt deg en ny melding. Lars Oltegren skal ha tatt kontakt med deg allerede (Facebook), så du vil nok få endel informasjon om slekten din, også den svenske grenen - vær du trygg!! Våre felles aner er Hans Christophersen/Kristoffersen og Boel Halvorsdatter fra Ringerike, som flyttet til Oslo rundt 1850. Jeg har endel om dem og deres aner (ikke minst takket være god hjelp fra andre på dette Forumet, samt i det "gamle" Brukerforumet), som jeg skal sende til deg separat,

 

mvh. Astrid :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.