Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning - ambassade bilskilt fra 1950-årene


Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Jeg drister meg til å stille følgende spørsmål, selv om det ikke har noe med slektsforskning å gjøre.

 

Hvordan så et ambassade bilskilt ut i 1950-årene?

Jeg mener det var ovalt med kjennetegn. Jeg kjenner til at det ble brukt et ovalt skilt merket med CD, men det mener jeg var på et senere tidspunkt.

Kanskje noen har et bilde liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

såvidt jeg vet, var det vanlige skilt, MEN det var et lite, ovalt formet tilleggsskilt der det sto CD (i sjeldne tilfelle kunne det stå CC, for konsulær status, trur eg...).

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skilt å finne her, men ambassadeskilt fra 1950-årene var kanskje ikke der?

 

Gå ned på Norway til venstre i menyen:

 

http://www.worldlicenseplates.com/

 

Men ambassadeskilt fra før 1971 sto visst ikke der, men lurer på om de hadde vanlige Oslo-skilt, men at de i tillegg hadde et eget skilt som var merket CD, men det svever også for meg at skiltet var ovalt?

 

Ellers er forumet gangbart for alle spørsmål, ikke bare om slektsforsking så spørsmålet er helt legitimt -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så på lenken din Reidar så fant jeg denne bilboken med registrering over alle biler i Norge med nr, eier og bilmerke i 1930. Den kan sikkert være interessant for mange.

 

http://da2.uib.no/cg...id=bilboken1930

 

Ja den var interessant Helge!

 

Såg at presten som døpte undertegnede kjørte Citroën, og det "husker han ikke" B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1958 ble min far ansatt på den norske ambassaden i Bryssel, så bl a der bodde jeg som barn. Familien kjøpte bil. Den hadde vanlige belgisk registreringskilt pluss et ovalt skilt med bokstavene CD - Corp Diplomatique (akkurat som på wiki-fotoet av 1962).

 

På den tida var bilreiser en mer omstendelig sak, ikke minst ved grenseovergangene. Men med CD-skilt kom tollernes hender raskt opp til lua til hilsen og vi passerte køene og slapp å få endevendt bilen. Jeg husker godt de magiske CD-skiltene.

 

Det var internasjonal standard, og jeg tror de hadde eksistert ganske lenge allerede da.

 

mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner Belgia, Eric, så mener jeg å huske at man ikke trengte bilsertifikat for å kjøre der i vår barndom og ungdom (1950- og 1960-tallet). Stemmer det? Det er selvsagt uansett annerledes nå, og når kom da i tilfelle bestemmelsen om sertifikat der? Jeg har kjørt bil selv i Belgia noen ganger - med sertifikat (he he) -, men det var så sent som på 1990-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil få takke for alle innlegg og selvsagt har dere rett. Det var nok hukommelsen min som spilte meg et puss.

Hjertelig takk!

 

Mvh

Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.