Gå til innhold
Arkivverket

Kallsbok for FRON i Oppland 1731 >. 65 sider er fotografert og finnes som pdf-fil


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

De som arbeider med slekter i Fron vet at det er stor mangel på kilder derfra før 1799

 

Jeg har derfor fotografert de 65 første sidene i kallsboken i dag, og de som er interessert kan få dette som en pdf-fil hvis dere tar kontakt med meg direkte via epost eller via en direktemelding via meldingssystemet her i forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært mye i befatning med kallsbøker før, og jeg må si jeg ble gledelig overrasket. Her var det mye interessant og spennende å finne om prester, ornamenter, inventar og kirkegods. Mange takk, Lars Ove :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål litt på siden av temaet, men er det noen som har lest litt rundt i disse kallsbøkene?

Grunnen til at jeg spør er at jeg for en stund siden så en liste over kallsbøker i Danmark hvor presten hadde skrevet inn de konfirmerede. Noen som har vært borti det samme i noen av de norske kallsbøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bladd i noen, men jeg har ikke funnet noe lignende. Jeg tror derimot at kallsbøkene ble brukt på mange forskjellige måter, både som dagbøker, inventarlister osv., og for å notere korrespondanse mellom konge-biskop-prest.

 

I tillegg viser denne kallsboken at en av prestene har skrevet sin egen livshistorie i den. Bare se hva Grete Singstad Paulsen fant: http://forum.arkivverket.no/topic/181620-magister-david-henrichsen-schioeth-f-3-mars-1701-i-trondheim-gift-med-elisabeth-dorothea-bonsach/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir en lykkelig mottaker av en slik pdf, kanskje? Godt jobbet, Lars Ove.

 

For den som er interessert i kirkelige inventarer, kirkegods kan anbefales å bla i kirkestolene også. En del av dem ligger på arkivverkets boksider. De starter rundt 1680 mange av dem og inneholder i vesentlighet kirkens regnskaper, men kan ha godbiter av annet stoff også, som bør interessere slektsforskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange interessante opplysninger i til nå nesten ukjent materiale.

Prestearkivene kan inneholde mye bra, og nyere materiale (1910-???) kan være gøy.

 

Jeg har skannet og publisert noe i det siste som jeg har lagt åpent for alle. Dette fordi jeg da kan se interessen på statistikken.

Jeg skal skanne mye mer av dette, men om det blir publisert av meg eller "min" forening vet jeg ikke ennå.

 

Det jeg i midlertidig vet er at jeg skal forsøke å finne fram til materiale som noen av dere kan bruke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det masse interesante opplysninger i div kilder. Det er ofte jeg titter igjennom kilder som gir rike "detaljer" om enkeltpersoner. Det som ofte er så synd med dette materiale er at det er for få interesserte.

Kilder som derimot har med mange personer vil automatisk ha en større gruppe interesserte. Og hvor lenger tilbake i tid, jo flere potensielle interesserte er det vil jeg tro.

 

Hvis jeg skulle anbefalt noen en lett kilde å finne og legge ut så må det være overformynderrullene i sorenskriverarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend

 

Jeg vet du kjenner til, og har fotografert en mengde interssante kilder, så der er jeg nybegynner.

 

Men jeg kan jo like godt love at jeg skal fotografere overformynderi-rullene på SAH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg viser denne kallsboken at en av prestene har skrevet sin egen livshistorie i den. Bare se hva Grete Singstad Paulsen fant: http://forum.arkivve...rothea-bonsach/

 

Det er flere av prestene det står en god del om. Flere har nok skrevet ned opplysningene om seg selv. Så det er mange spennende opplysninger å finne. I tillegg finnes jo kirkesølv og andre flotte gjenstander, som er gitt av ulike personer, og opplysninger om gårdene som tilhørte kirken.

 

I det hele tatt er det mye interessant å lese i denne kallsboka, her er også Sinclair er nevnt - og jeg har mange sider igjen å se på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alt som kommer for dagen her, burde vel Statsarkivene prioritert å skanne desse Kallsbøkene for alle Prestegjeld de eksisterer?

 

Etter alt som kommer for dagen her, burde vel Statsarkivene prioritert å skanne desse Kallsbøkene for alle Prestegjeld de eksisterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har nå bladd i endel av kallsbøkene for Østfold.

Konklusjonen min så langt er at det kun er de første ca 15 sidene i disse bøkene som kan ha noen særlig stor interesse.

Resten av bøkene er med unntak kun kopier av brev fra høyere instanser med forordninger, lover osv. Kornprisene går igjen.

 

Blir disse bøkene så prioritert skannet i sin helhet så sitter man (med unntakk) da med en haug med eksemplarer av "norges lover".

Men de første sidene gir helt klart mye nyttig info både til slektsforskning og historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg løfter dene opp igjen i tilfelle flere Fron-forskere har kommet til siden 2013 (Rydding på PC foregår)

 

I tillegg fant jeg på min maskin noen avskrifter av diplomer Engebret Hougen gjorde i gårdsarkivet på ODENRUD i 1954.

Materialet fant jeg på Opplandsarkivet i 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.