Gå til innhold
Arkivverket

Utvandring til Canada via Bergen/England


Recommended Posts

Hei.

Jeg håper dere kan hjelpe meg å finne svar på hvilken båt og dato disse 5 karene reiste med fra Bergen til England på deres ferd til Canada.

Jeg har funnet ut at de reiste fra Liverpool 21 mai 1926 med S/S "Montcalm" og kom til Quebeck Canada 28 mai 1926.

De hadde planlagt å reise fra Oslo, men båten derfra rakk de ikke - turen derfra til Bergen gikk med tog.

Jeg er spesielt interessert i nr. 1 på listen under her. Dette er bor til min bestefar, min fars onkel.

 

Jeg imøteser Deres svar med stor glede :-)

 

Mede vennlig hilsen

Venche Reiersgård

 

 

 

 

 

 

Emigranter fra Oslo 1867-1930 gammel

 

 

173745 Oslo 7789 1926 Mai 19 Engebret Helgesen Reiersgård m u Skogsarb. 16061904 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40 fglass.gif

 

173746 Oslo 7790 1926 Mai 19 Bernt Knudsen Reiersgård m u Skogsarb. 14061902 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40 fglass.gif

 

173747 Oslo 7791 1926 Mai 19 Olav Olsen Reiersgård m u Jordbr.arb. 16121905 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40 fglass.gif

 

173748 Oslo 7792 1926 Mai 19 Olav Knutsen Reiersgård m u Skogsarb. 21011905 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40 fglass.gif

 

173749 Oslo 7793 1926 Mai 19 Gunnar Torgeirsen Grøslandsbråte m u Skogsarb. 26071905 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke emigrantprotokoller for reiser Bergen-England. Det gikk fast forbindelse Bergen-Hull med dampskip, og man kan i Bergensavisene finne opplysninger om hvilke skip som kom og gikk. Jeg antar at de må ha reist fra Bergen helst 19. mai (og seinest 20. mai) om de skulle rekke fram til Liverpool til 21. mai. Derfor er det rart at de står med avgang fra Oslo 19. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke emigrantprotokoller for reiser Bergen-England. Det gikk fast forbindelse Bergen-Hull med dampskip, og man kan i Bergensavisene finne opplysninger om hvilke skip som kom og gikk. Jeg antar at de må ha reist fra Bergen helst 19. mai (og seinest 20. mai) om de skulle rekke fram til Liverpool til 21. mai. Derfor er det rart at de står med avgang fra Oslo 19. mai.

 

 

Tusen takk for svar. Dette er ikke lett å finne ut av.

Jeg synes også det er pussig...men de skulle reist fra Olso, rakk ikke båten der og tok tog til Bergen og båt videre til England.. Hvilken havn de kom til i England vet jeg ikke...Men de reiste videre til Canada fra Liverpool med SS Montcalm. De skal ha reist med "Gripsholm" fra Bergen, jeg vet heller ikke den eksakte dato de skal ha reist fra Bergen, men som du sier må det ha vært event. 19 el 20 mai. Jeg finner at "Gripsholm" reiser ut fra Bergen, men det er en mnd senere. Vet ikke hvor jeg skal finne riktige data. Er interessert i all informasjon jeg kan få...Muligheten er kanskje statsarkivene i Oslo...

Mvh Venche R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.