Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding. Bamble kirkebok 1824.


Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Bamble i Bamble, Klokkerbok nr. I 5 (1814-1855), Ekteviede 1824, side 385-386.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7828&idx_id=7828&uid=ny&idx_side=-178

 

 

 

Vielse side 386, nr 14, 3 September1824. Ungkarl Lars Larsen Hofsteen og Pige Magnhild Olsdatter ?(??) hva stpr det der.

 

 

Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Bamble i Bamble, Klokkerbok nr. I 5 (1814-1855), Ekteviede 1824, side 385-386

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-178

 

Vielse side 386, nr 14, 3 September1824. Ungkarl Lars Larsen Hofsteen og Pige Magnhild Olsdatter ?(??) hva stpr det der.

 

 

Mvh. Unni Knudsen

 

Jeg har bare her aktivisert lenken så vi kan komme inn på den (merket blått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare her aktivisert lenken så vi kan komme inn på den (merket blått)

 

Takk.

Merket at det skjedde ett eller annet når jeg la den inn.

 

Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det slik ut:

 

Ung Karl Lars Larsen Hofsteen gammal 24 Aar og Pige Magnhild Ols Datter Schiærche gammal 22 Aar.

Forlovere: Ole Olsen Svindland og Arve Larsen Hofsteen. Vielsesdagen er 3. september. Do (ditto) i spalten bortenfor betyr at de vies i Bamble kirke (ditto betyr "samme som den foregående" - og alle på den siden vies i Bamble kirke). Det neste "Do" (ditto) gjelder bare sidehenvisningen til et register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det slik ut:

 

Ung Karl Lars Larsen Hofsteen gammal 24 Aar og Pige Magnhild Ols Datter Schiærche gammal 22 Aar.

Forlovere: Ole Olsen Svindland og Arve Larsen Hofsteen. Vielsesdagen er 3. september. Do (ditto) i spalten bortenfor betyr at de vies i Bamble kirke (ditto betyr "samme som den foregående" - og alle på den siden vies i Bamble kirke). Det neste "Do" (ditto) gjelder bare sidehenvisningen til et register.

 

 

Det navnet så det ut som for meg å., men om det er et stedsnavn eller et etternavn vet jeg ikke !!

 

Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg oppfattet også Schiærche som stedsnavn. Og det kan ha blitt brukt som etternavn i tillegg til patronymet (Olsdatter).

Jeg valgte å skrive Ung Karl (ungkar) og Ols Datter (Olsdatter) slik det står i kirkeboka fra 1824.

 

De skrev jo ofte slik den gang, med oppdelte ord og stor bokstav på alle navn og substantiver.

 

Brugata ble f.eks. skrevet Bro Gaden ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev av vielser og begravelser fra denne boka for et par måneder siden, og har gjengitt denne vielsen slik:

 

03.09.1824: Ungkarl Lars Larsen Hofsteen 24 aar, og pige Magnild Olsdatter Schiærke 22 aar. Forlovere Ole Olsen Svindland og Arve Larsen Hofsteen.

 

Skjerke er ganske riktig en gård i Bamble, ikke så langt fra Stathelle.

 

Jeg har skrevet av ganske mange kirkebøker og andre kilder fra Grenland, og her er ei liste over de avskriftene jeg har publisert så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev av vielser og begravelser fra denne boka for et par måneder siden, og har gjengitt denne vielsen slik:

 

03.09.1824: Ungkarl Lars Larsen Hofsteen 24 aar, og pige Magnild Olsdatter Schiærke 22 aar. Forlovere Ole Olsen Svindland og Arve Larsen Hofsteen.

 

Skjerke er ganske riktig en gård i Bamble, ikke så langt fra Stathelle.

 

Jeg har skrevet av ganske mange kirkebøker og andre kilder fra Grenland, og her er ei liste over de avskriftene jeg har publisert så langt.

 

 

Takk til deg.

 

Fant også denne vielsen i Bamble kirkebok,

 

Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Takk til deg.

 

Fant også denne vielsen i Bamble kirkebok,

 

Mvh. Unni Knudsen.

 

Det går fram av det første innlegget i denne tråden at du har funnet vielsen i kirkeboka.

 

Det er selvfølgelig absolutt å anbefale å finne ting selv i kirkeboka. Men hvis du ønsker å finne fram litt raskere, eller står fast på tydninger, er det ikke så dumt å se på hva andre har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fram av det første innlegget i denne tråden at du har funnet vielsen i kirkeboka.

 

Det er selvfølgelig absolutt å anbefale å finne ting selv i kirkeboka. Men hvis du ønsker å finne fram litt raskere, eller står fast på tydninger, er det ikke så dumt å se på hva andre har gjort.

 

 

 

Nå bare svarer jeg vist, uten å tenke over hva som ligger i etterlysningen min.

 

Finner for det meste ting selv, både i folketellinger og i kirkebøker, men spør om hjelp når jeg trenger det.

 

Mvh Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.