Gå til innhold
Arkivverket

Jon Rasmussen Garboe ca 1717-1783 - fra Bergen, Stavanger el Danmark?


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Jeg tar opp igjen det gamle spørsmålet om hvem foreldrene til Jon Rasmussen Garboe i Bergen var? Jeg har nå fått utmerket hjelp i Genealogisk forum med å kartlegge Prost Rasmus Garboe i Tikøb, Fredriksborg Amt. Men dessverre kan vi ikke finne at han var Jons far. Selve skiftet etter Hr Rasmus har vi imidlertid enda ikke funnet.

 

I Borgerboken for Bergen står det imidlertid at Jon Rasmussen Garbo var fra Stavanger-kanten. Jeg har leitet i alle tilgjengelige KB for å finne han der, men har ikke fått napp. Er det noen som har opplysninger om dette, eller som sitter på kilder som kan være interessante i den sammenheng? Altså Stavanger-området, som vel innbefatter mer enn dagens Rogaland.

 

Vi vet heller ikke hvem foreldrene til Jon Rasmussen Garbos kone, Barbara Troelsdatter (også nevnt Hauen) var!

 

Med vennlig hilsen

Arnfrid Dommersnæs Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at han ikke står nevnt i "Tollere gjennom 300 år, 1563-1886".

Sjekket J. Rasmusen og J. Garboe. Det er kun Rasmus Garboe som så vidt er nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Ja det er rart at han ikke er nevnt blant tollere, men i borgerboken står det HØKKER. Så jeg vet ikke helt. Men han kom nok trolig til Bergen som tollrorskarl, kanskje til Peder Severin Garboe, som var i Bergen på den tiden. Jeg hadde håpet å finne at Peder Severin var hans onkel, men dette har vi altså ikke klart å verifisere. Nå er imidlertid skiftet i Danmark etter Hr Rasmus i Tikøb (Peder Severins eldste bror) funnet, og medlemmer av Genealogisk forum vil oppsøke Rigsarkivet for å lese det for meg. De har vært utrolig hjelpsomme. Forøvrig er Jon Rasmussen Garbos liv og levned i Bergen godt kjent B) Det vi trenger er altså å gå bakover i tid, finne hans foreldre, finne konen, Barbaras foreldre. Ingen opplysninger om dette da de giftet seg. Heller ikke barnenes fadre gir noen sikker pekepinn. Og hvor kommer det fra at han skal være fra Stavanger-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Martine døpes er ei Ane Rasmusdatter fadder.Søster av Jon Rasmussen Garbo?

67159 Barn Martine

 

67160 Far Jon Rasmussen

 

67161 Mor Barbra Troelsdtr

 

67162 Fadder Mad sal Michel Grams

 

67163 Fadder Benthe Giævers

 

67164 Fadder Ane Rasmusdat

 

67165 Fadder Jacob de Lange

 

67166 Fadder C J Kastrup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet heller ikke hvem foreldrene til Jon Rasmussen Garbos kone, Barbara Troelsdatter (også nevnt Hauen) var!

 

Dette blir kun et skudd i blinde. 16. juni 1672 ble Poul Mogensøn og Barabra Troelsdatter gift i Bergen. De fikk sønnen, Mogens døpt 13. aug. s.å, de bodde da "udj Strangehauge". Etter dette finner jeg ikke flere spor etter dem. Muligheten for at de fikk en sønn, Troels (Truls), som igjen fikk en datter Barbara er jo tilstede, men det gjenstår å bevise.

 

Ser at Barbara Troelsdatter (den yngre) var fadder for Ane Kiestine i 1755. Hennes eldste datter het også dette - kan det være en forbindelse til en av foreldrene?

Barbara var også fadder i 1756, og sammen med henne finner vi Birthe Trolsdatter. Kanskje en søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete,

 

Her får Poul datteren Maritte i 1674. Poul er fløtmann. Grunnboken for 1686 viser at de bor i rode 5-104, som tilsvarer Nedre Strangehagen 10. Strangehagen ble også kalt "Hauen". Der bor det også en Pavel Monsen (altså samme navn) i 1753. Om dette er et barnebarn..... -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er deGolbes Garboe-tavler, som iimidlertid ikke forteller noe om Jon Rasmussen Garbos herkomst B)

post-133-0-30162300-1357998383_thumb.jpg

post-133-0-03059100-1357998568_thumb.jpg

post-133-0-70379000-1357999220_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Hr. Rasmus i Tikøb er den samme som Rasmus Henriksen Garboe f. 14/6-1698, Vejrum, Hjerm, Ringkøbing (oppslag 29), må han ha vært veldig ung dersom han fikk en sønn Jon i 1717?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tilbake til Anna Kierstine Garboe født 1755 her. Er dette den samme som ble gift med Mads Trofast 08.05.1776 i Nykirkens sogn i Bergen? Det var skifte på henne 07.08.1792, men jeg mangler tidspunkt for når

hun ble født og døpt. Mads var jo en av mine aner gjennom Dorthea Catharina som jeg mangler mor på, men jeg tror ikke det kan vøre Anna Kierstine Garboe som er moren da(blir noe for ung til å bli mor ca 1768-71).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Hr. Rasmus i Tikøb er den samme som Rasmus Henriksen Garboe f. 14/6-1698, Vejrum, Hjerm, Ringkøbing (oppslag 29), må han ha vært veldig ung dersom han fikk en sønn Jon i 1717?

Ja, han var 19 år i 1717 og student i København :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tilbake til Anna Kierstine Garboe født 1755 her. Er dette den samme som ble gift med Mads Trofast 08.05.1776 i Nykirkens sogn i Bergen? Det var skifte på henne 07.08.1792, men jeg mangler tidspunkt for når

hun ble født og døpt. Mads var jo en av mine aner gjennom Dorthea Catharina som jeg mangler mor på, men jeg tror ikke det kan vøre Anna Kierstine Garboe som er moren da(blir noe for ung til å bli mor ca 1768-71).

her er skiftekortene vedr Jon og Barbara. De viser at deres datter var gift med Mads Trofast, om jeg forstår deg slik at det er det som er spørsmålet :)

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/39937/297/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...10329610297.jpg

Hun er døpt 20-9-1747 i NK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det svaret. Da har Anna Kirstina Garboe fått foreldre og søsken iallefall. Ser jo ikke ut som om hun er min direkte ane, så derfor stopper jeg foreløbig der. Hadde ektemannen til Elisabet navnet Per Røsler??

Litt usikker på tydingen der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det svaret. Da har Anna Kirstina Garboe fått foreldre og søsken iallefall. Ser jo ikke ut som om hun er min direkte ane, så derfor stopper jeg foreløbig der. Hadde ektemannen til Elisabet navnet Per Røsler??

Litt usikker på tydingen der ja.

Peder Røsler, skrives også Rysler. De var en stund gjestgivere på Kyrkjebø i Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Time på Jæren finnes gården Garborg og jeg tenkte jeg ville sjekke hva som kunne finnes her.

 

I 1742 skiftes det etter Rasmus Iversen på Garborg – og han har en sønn Jon Rasmussen, som befinner seg utenlands. Kanskje er dette din Jon?

 

Rogaland fylke, Jæren og Dalane sorenskriveri, Skifteprotokoll BA 8B , 1741-1744, oppb: Statsarkivet i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Grete;

 

Da jeg leitet etter Jon Rasmussen og hans far Rasmus i kildene fra Rogaland var det flg fra manntallet 1701 som gjorde at jeg ikke kom videre. Her står det Rasmus og Ifver på Mouland, ikke Garborg, men ser jo nå at det er nabogården. Jeg fant eldste bror Johannes med familie her i sjeleregisteret 1758 og skifte etter Johannes. Skal prøve å finne det igjen. I sjeleregisteret mener jeg det står at Johannes mor på 70 år og søsteren Astri bor med dem, men har ikke funnet skiftet etter mor Anna Johannesdatter. Har du klart å tyde de andre ordene vedr Jon i skiftet etter Ivar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å tyde alt, med tror siste ordet er fraværende (ikke tilstede ved skiftet). Har du funnet søsteren, Anne i Bergen?

 

Ja, en Ane Rasmusdatter er fadder til et av barnene hans, men det kunne jo være "hvem som helst" -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter ugifte Astrid Rasmusdatter kunne vært interessant å finne - hvis det ble skiftet etter henne da.

 

I 2006 ser jeg du spurte om skifte etter Gesche Garboe og at Yngve Nedrebø i sitt svar dro fram Anna Rasmusdatter Garboe, gift Olsen.

 

Bergen: Skifte Garboe

 

Kan dette være søsteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter ugifte Astrid Rasmusdatter kunne vært interessant å finne - hvis det ble skiftet etter henne da.

 

I 2006 ser jeg du spurte om skifte etter Gesche Garboe og at Yngve Nedrebø i sitt svar dro fram Anna Rasmusdatter Garboe, gift Olsen.

 

Bergen: Skifte Garboe

 

Kan dette være søsteren?

Her er skiftet etter Anne Rasmusdatter Garbo 1775.

 

Annes vielse med enkemann Kåre Olsen i 1764

 

Datteren Anne Malenes dåp i 1768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.