Gå til innhold
Arkivverket

Jon Rasmussen Garboe ca 1717-1783 - fra Bergen, Stavanger el Danmark?


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Så ser det ut for at Kåre Olsens sønn, Olai, med Anne Malene Jensdatter, f 1759, blir gift med Jons datter Alida i 1785

Kåre og Olai har benyttet både Olsen og Kåresen, slik at det her har vært noe forvirring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre Olsen døde 1776, 52 år gammel. Annes dødsfall finner jeg ikke.

Nei, hun står sikkert kun som Anne Olsen el.l. Finner det heller ikke.

 

Det jeg selvsagt kan prøve på videre nå er om faktisk hele Garboe-slekten kommer fra Garborg, eller som jeg har tenkt frem til nå, fra Gaardbogård på Nord-Jylland. For, hvorfor skulle Jon forandre navnet fra Garborg til Garboe, om det ikke var fordi han var i slekt med den andre Garboe-familien i Bergen, Eilert Henriksen Garboe med familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på om det står gift eller ugift på Anne i skiftet etter broren, Iver Rasmussen i 1760, hun bor i alle fall i Bergen.

Er det andre som ser bedre?

 

Rogaland fylke, Jæren og Dalane sorenskriveri, Skifteprotokoll BA 12A , 1756-1766, oppb: Statsarkivet i Stavanger.

Hvis hun hadde vært gift, og de kjente mannens navn, vill det trolig stått der. Det står sikker "u-" og så "gift" på neste linje. Det står vel at en Waaland er formynder for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Mit bud på teksten:

 

"7de Den 4de Sóster An-

ne Rasmusdatter 24ve

aar gammel ú-

gift og tienende i Ber-

gen "

 

 

Siden du har en kilde, der viser den vej, skal du nok lægge energien på Jæren, Arnfrid.

 

Du skriver: "hvorfor skulle Jon forandre navnet fra Garborg til Garbo.......".

Man kan også vende det om: hvorfor skulle Jon forandre navnet fra Gaardbo til Garbo ?

 

 

Ikke alene er og var Jon et ret sjældent brugt navn i Danmark, - Gårdbogård er heller ikke en hvilken som helst lille gård. :-)

 

 

Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaare Olsen borgers kone, gravlagt 1775, 38 år gammel.

 

Fint. Jeg kan imidlertid ikke finne datteren Anne Ma(gda)lene igjen. Den Anne Malene Kaaresen som vi finner i 1801, og som gifter seg siden, er datter av Alida Garboe og Olai Kaaresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Mit bud på teksten:

 

"7de Den 4de Sóster An-

ne Rasmusdatter 24ve

aar gammel ú-

gift og tienende i Ber-

gen "

 

 

Siden du har en kilde, der viser den vej, skal du nok lægge energien på Jæren, Arnfrid.

 

Du skriver: "hvorfor skulle Jon forandre navnet fra Garborg til Garbo.......".

Man kan også vende det om: hvorfor skulle Jon forandre navnet fra Gaardbo til Garbo ?

 

 

Ikke alene er og var Jon et ret sjældent brugt navn i Danmark, - Gårdbogård er heller ikke en hvilken som helst lille gård. :-)

 

Berit.

 

Takk for ditt innspill, Berit,

vil bare legge til at Gaardbo på Jylland ble skrevet Garboe på 1700-tallet, iflg dette kartet fra 1762; Videnskabernes Selskabs Kort ^_^

post-133-0-24127800-1358152242_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til navneformer på gamle kart fra 1700-tallet:

 

Tror dessverre _ikke_ du kan ta slike navneformer til inntekt for at stedet/ plassen til inntekt for at det virkelig het akkurat dette, og datidens navneformer kan i enda mindre grad brukes som bevis innen genealogi. Du må nok konsultere andre kilder i tillegg. For når kartet ble utformet, laget og trykket av lærde menn i 'de akademiske cirkler' fra høye samfunnslag i København, så ble det nok neppe tatt mye hensyn til lokal uttale eller tradisjon på Jylland; som helst ble vurdert som 'simpel og bondsk'.

 

Vi behøver for øvrig ikke forlate Norge for å finne mange eksempler på slikt:

Det som er av gamle kart over Norge - produsert av tilsvarende lærde menn i Christiania - er overhodet ingen rettesnor med tanke på korrekt gjengivelse av lokale stedsnavn på eksempelvis Vestlandet, i Trøndelag eller i Nord-Norge. Det er vel gjerne slik at selve oppmålingen - distansene - på kartet stemmer bedre enn stedsnavnene. Og det er forresten først i våre dager at Statens Kartverk i Norge har begynt å implementere lokale navneformer på kartene sine, etter forutgående konsultasjon med lokal ekspertise på slikt, og i samråd med språklig fagkompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu ser jeg, hvad du mener, Arnfrid.

 

Ang. gårdnavne: så er det nok rigtigt i dette tilfælde, når sædegården/herregården Gårdbogård i gamle kilder er kaldt Garbuth og Garbod.

 

Men det bliver vel lidt misvisende at henføre de danske Garboe´er til Gårdbogård, som var ejet af diverse adelige slægter.

Er det ikke mere rimeligt at tro, at de stammer fra én af gårdene på Gårdbogård gods ?

 

 

Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu ser jeg, hvad du mener, Arnfrid.

 

Ang. gårdnavne: så er det nok rigtigt i dette tilfælde, når sædegården/herregården Gårdbogård i gamle kilder er kaldt Garbuth og Garbod.

 

Men det bliver vel lidt misvisende at henføre de danske Garboe´er til Gårdbogård, som var ejet af diverse adelige slægter.

Er det ikke mere rimeligt at tro, at de stammer fra én af gårdene på Gårdbogård gods ?

 

 

Berit.

 

Om vi sammenligner med problematikken rundt den norske Rumohr-slektens herkomst;

 

Det jeg til slutt fant ut, men som dagens Rumohr-slekt ikke vil ta innover seg, er at de slett ikke var av den adelige Rumohr- og Alenfeldt-slekten. De hadde sitt embede ved Rumohrsgård, Als. Da Claus Pedersen så reiste til Bergen som toller, tok han Rumohr-navnet med seg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

På mandag var jeg på BOB og leste i den nyutkommede bygdeboken for Time, Jæren, - den som omfatter gården Garborg. Der står det samme som vi allerede har funnet, - at Jon og Anne var i Bergen i 1760. Har nå gått gjennom det som finnes av aktuelle og tilgjengelige kilder, og ønsker å presentere denne tavlen for Jon Rasmussen Garborg - Garboe og Anne Rasmusdatter Garborg - Garboe;

post-133-0-28220700-1363815343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere fått opplyst at det skal være skifte etter Anne Kierstina Jonsdatter Garboe 07.08.1792. Det skiftet skulle jeg gjerne ha sett, men skiftene for Bergen på Digitalarkivet går til 1782 og starter ikke igjen

før 1796. Når fødselsåret på henne nå er 1747 og ikke 1755 begynner jeg likevel å lure på om hun var mor til min 3 ganger tippoldemor Dorthea Catharina Trofast, selv om om giftermålet mellom Dortheas far og

Anna Katharina skjedde mange år etter at hun skal ha blitt født(ca 1768-1771 og Mats og Anne Catharina ble gift i 1776). Noe som styrker den teorien er at Dorthea Catharina Trofast og ektemannen Ole Olsen

Lie får datteren Anna Kierstina 27.01.1795 som godt kan være oppkalt etter en mormor, og den neste datteren Synnøve døpt 28.07.1797 vet en jo er oppkalt etter farmoren Synnøve Olsdatter Lie. Om Dorthea

ikke nevnes som datter i det skiftet er det også av interesse, så jeg kan se bort fra Anne Kirstine Jonsdatter Garboe som morskandidat.

 

Merker meg også navnet Martine som er på den slektstavlen som du Arnfrid la ut , og Dorthea Catharina og Ole Olsen Lie får en datter Martine i 1801 og en i 1809. Begge døde som små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere fått opplyst at det skal være skifte etter Anne Kierstina Jonsdatter Garboe 07.08.1792. Det skiftet skulle jeg gjerne ha sett, men skiftene for Bergen på Digitalarkivet går til 1782 og starter ikke igjen

før 1796. Når fødselsåret på henne nå er 1747 og ikke 1755 begynner jeg likevel å lure på om hun var mor til min 3 ganger tippoldemor Dorthea Catharina Trofast, selv om om giftermålet mellom Dortheas far og

Anna Katharina skjedde mange år etter at hun skal ha blitt født(ca 1768-1771 og Mats og Anne Catharina ble gift i 1776). Noe som styrker den teorien er at Dorthea Catharina Trofast og ektemannen Ole Olsen

Lie får datteren Anna Kierstina 27.01.1795 som godt kan være oppkalt etter en mormor, og den neste datteren Synnøve døpt 28.07.1797 vet en jo er oppkalt etter farmoren Synnøve Olsdatter Lie. Om Dorthea

ikke nevnes som datter i det skiftet er det også av interesse, så jeg kan se bort fra Anne Kirstine Jonsdatter Garboe som morskandidat.

 

Merker meg også navnet Martine som er på den slektstavlen som du Arnfrid la ut , og Dorthea Catharina og Ole Olsen Lie får en datter Martine i 1801 og en i 1809. Begge døde som små.

 

Hei, hvor har du funnet f.år 1755 på Anne Kristine? Pikebarnet Syneve Lie er nevnt i skiftet etter Martine Garboe i 1813. Også en Gunnilde Olsdatter, som jeg ikke har identifisert, er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Martine dør i 1812 og det skiftes etter henne nevnes innledningsvis disse som arvinger: Broren Rasmus' datter Johanne, søsteren Elisabeth, søsteren Alidas barn: Conrad, Anne Malene og Barbara.

I fordelingen av boet nevnes disse først.

 

Deretter kommer barnene til kusinen Anne Malene, Synneve Serine og Olai Kaare. Til sist; Gunild Olsdatter, som jeg tror var hennes tjenestepike, og helt til slutt piken Syneve Lie. At hun ikke er nevnt blant arvingene innledningsvis betyr at hun ikke er etterkommer etter Anne Kristine Garboe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det svaret. Ja da kan jeg bare avskrive Anne Kirstine som mor til Dorthea Catharina Trofast iallefall. Jeg har notert emnet vi er inne i nå som kilde til fødselåret 1755 på Anne Kirstine, men

det kan hende jeg bare har skrevet feil.

 

Synnøve Lie kan være den Synnøve Olsdatter Lie som ble døpt i Domkirkens sogn 28.07.1797. Hun var datter av Dorthea Catharina Trofast/Ole Olsen Lie, og søster av min to ganger tippoldefar Lars Olsen Lie født 1803

Siden hun ikke er nevnt i innledningen, så var hun vel bare i tjeneste hos Martine hun også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Jeg har ikke funnet når og hvor Dorthea Catharina Trofast ble født, men noe om familien Trofast:

 

Jon Rasmussen Garboe bodde ved Tollboden, i rode 2-4. I nabohuset, rode 2-6, bodde kjøpmann Wilhelm (Willum) Korn (Koren). Korens kone, Dorthea Lund, som han ble gift med i 1755, dør i 1756. Mads Trofasts mor, som var blitt enke med flere småbarn i 1751, giftet seg med Koren i 1765. Wilhelm Koren dør i 1772, og hans andre kone, Mads Trofasts mor, Massi (Maren?) Madsdatter Becher (Borcher mv.v), i 1775. Hennes sønn med Didrik Fredriksen Trofast, Fredrik Didriksen Trofast, har overtatt eiendommen rode 2-6 i 1778. I ekstraskattlisten for 1762-1764 står det at Koren har en sønn som er krøpling. Han har jeg ikke funnet noe ut om. Om Massi Becher, som da bor som enke i rode 2-21, står at hun har tre hjemmeboende barn rundt 12 år. Jeg har kun funnet Fredrik f 1744 og Mads f 1748.

 

Så dermed vet vi fortsatt ikke hvor Mads Trofast befant seg rundt 1769.

 

Alle kildene jeg har benyttet ligger tilgjengelig på arkivverket og på UiB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for disse opplysningene. Det jeg hadde fra før på Massi eller Maren er at hun skal være født i 1712 i Domkirkens sogn i Bergen, men den gangen da jeg prøvde å finne henne som døpt manglet kirkebøker

for Domkirkens sogn på denne tiden på Digitalarkivet. Fant henne ikke døpt i andre sogn i Bergen. Jeg har fra andre at hun het Massi eller Maren Madsdatter Borchers, men Dorcher kan sikkert være riktige. Med

et slikt etternavn skulle det vel være sannsynlig at hun ikke er norsk, men kanskje tysk eller med tysk far??Jeg har at hun ble gift med Willim Koren 05.06.1765, og han var kjøpmann i Bergen. Dette fant jeg vel i

Sollies arkiv, eller har fått fra en annen som leste derfra. Dødsfallet hans hadde jeg ikke, og heller ikke det du skrev om hennes sønn Mads. Jeg har 4 barn på Massi:

1)Friderich Christian(Didriksen)Trofast døpt 21.08.1744 i Nykirkens sogn

2)Mads ((Didriksen) Trofast døpt i Nykirkens sogn 02.08,.1747. Sikkert død som liten

3)Mads (Didriksen) døpt 08.12.1748 i Domkirkens sogn . Han var skipper

4)Didericha Margaretha (Didriksdatter) som var 6 år eller 6 uker ved farens skifte 14.10.1751. Fant ingen som passet som døpt tidligere

 

Er vel strengt tatt kommet utenfor emnet her nå ja. Jeg har visst tatt opp om disse tidligere, men det er i såfall på gammelforumet her på Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøker for Domkirkens sogn i Bergen starter på 1719 ser jeg, men letet likevel etter Maren eller Massi som døpt i Korskirkens sogn 1710-1714 uten å finne. Oppretter eget emne på henne nå, siden jeg er

langt utenfor opprinnelig emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøker for Domkirkens sogn i Bergen starter på 1719 ser jeg, men letet likevel etter Maren eller Massi som døpt i Korskirkens sogn 1710-1714 uten å finne. Oppretter eget emne på henne nå, siden jeg er

langt utenfor opprinnelig emne.

Hei, jeg rettet opp etternavnet fra Decher til Becher. I KB ved vielsen står det at Massi er født i Os prg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.