Gå til innhold
Arkivverket

Knut og Tolleiv Bjørnsen Topnes


Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Disse to karene reiste til Amerika etter 1875 iflg Bygdebok for Tysvær nr 6.

I The Ikdahl Family History kan en lese at de tror de er kommet til Amerika ca 1885.

De skrev aldri hjem eller lot høre fra seg på annet vis

Far til disse skal ha bedt andre slektninger i USA om hjelp til og etterlyse guttene. Han spekulerte også på om de hadde reist til Alska for å grave gull.

De ble etterlyst i "Visergutten" og gjennom Frelsesarmeen i USA ca 1914 uten hell.

Vet ikke om noen har lett etter dem siden.

Søster til disse er min oldemor, derfor har det dukket opp hos meg i forbindelsemed en bok jeg skriver.

Utvandrersenteret i Stavanger har vært behjelpelig og denne uken fant jeg Knute Topness i 1910 folketelling der det står at han bodde i Juneau, Alaksa født 1858 (det stemmer)

De fant og at han døde i mai 1932 i Juneau

Etterpå har jeg funnet på Familysearch at det bodde en Thomas Topness i samme hushold som Knute.

Jeg lurer jo veldig på om dette kan være riktig. Topnes er jo ikke et veldig vanlig navn i USA, men at Tolleiv kan ha blitt til Thomas er forståelig.

 

Det jeg ønsker hjelp til er hvordan få vite mer om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telling 1875.

 

Bjørn Knuds. hf g Gaardbr. Selvejer 1829 Hinderaa Nærstrand Prgj.

 

Karine Tollefsd. Kone g 1838 Tysver S. og Prgj.

 

Guri Bjørnsd. d ug Hjælper Forældrene 1853 Hinderaa Nærstrand Prgj.

 

Berthe Serine Bjørnsd. d ug Hjælper Forældrene 1856 Hinderaa Nærstrand Prgj.

 

Knud Bjørns. s ug Hjælper Forældrene 1858 Hinderaa Nærstrand Prgj.

 

Siri Bjørnsd. d 1867 Hinderaa Nærstrand Prgj.

 

Maren Bjørnsd. d 1869 Hinderaa Nærstrand Prgj.

 

Tollef Bjørns. s 1871 Hinderaa Nærstrand Prgj.

 

Bjørn Bjørns. s 1873 Hinderaa Nærstrand Prgj.

 

Knud Bjørns. hf e Folgemand 1791 Hinderaa Nærstrand Prgj.

 

Kari Gabrielsd. Roalkvam Tjenestepige ug Husholderske og Budeie 1824 Vigedal S. og Prgj.

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1139&kenr=002&bnr=0025&lnr=00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Thomas (eller Tom) sies å være født i Stavanger 8. febr. 1873.

 

Name: Tom Topness Age: 36 Birth Date: 8 Feb 1873 Birth Location: Stavanger, Norway Arrival Year: 1890 Issue Date: 18 Feb 1909 State: Alaska Locality, Court: Juneau, District Court

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolleiv/Thomas/Tom Bjørnsen Topnes er født 8. feb. 1871 påå Topnes i Nedstrand

Folketellingen 1875 har jeg, og det jeg kan finne her i landet er greit.

Knut Bjørnsen Topnes er født 3. des 1858

Jeg beklaget at jeg ikke var tydelig nok på at det er hva de gjorde i Alaska og evt Amerika jeg synes er vanskelig og finne ut av selv. Kan jo se ut som Tom har arbeidet med noe innen fiske

Takk, så langt, dette går stadig framover :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knudt Tofines, "United States Census, 1920"

 

 

name: Knudt Tofines residence: Juneau, First, Alaska estimated birth year: 1859 age: 61 birthplace: Norway relationship to head of household: Self gender: Male race: White marital status: Single father's birthplace: Norway mother's birthplace: Norway film number: 1822030 digital folder number: 4442131 image number: 00722 sheet number: 37

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MLBN-Y6S

 

Knudt Fupneo, "United States Census, 1930"

 

name: Knudt Fupneo event: Census event date: 1930 event place: Juneau, First Judicial District, Alaska gender: Male age: 71 marital status: Single race: White birthplace: Norway estimated birth year: 1859 immigration year: 1889 relationship to head of household: Head father's birthplace: Norway mother's birthplace: Norway enumeration district number: 0021 family number: 65 sheet number and letter: 4B line number: 40 nara publication: T626, roll 2626 film number: 2342360 digital folder number: 4661299 image number: 00699

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XHB2-S3G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil fødselsår?

 

Tom Topnes in household of George Tony, "United States Census, 1920"

 

name: Tom Topnes residence: , King, Washington estimated birth year: 1875 age: 45 birthplace: Norway relationship to head of household: gender: Male race: White marital status: Single father's birthplace: Norway mother's birthplace: Norway

 

Household Gender Age Birthplace self George Tony M 42y Japan Sietya Hoeber M 42y Holland Jes Weatherby M 34y Missouri wife Meada Weatherby F 29y Washington son Cecil Weatherby M 10y Washington dau Evalyn Weatherby F 8y Washington Helge Greenland M 30y Norway E E Richardson M 51y Utah Tom Topnes M 45y Norway Corry Barnhill F 34y Michigan Lenard Barnhill M 34y Tennessee Theodore Larson M 37y Sweden bro Godfred Larson M 34y Sweden Victor Quental M 39y Canada John Miller M 36y Illinois Elie Golongas M 37y Greece Harry Olson M 42y Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://familysearch...-JJK:2085816979

 

 

Jeg kan ikke åpne disse filene. Det kommer opp at de kan være skadet eller at adobe ikke støtter dem.

Er det mulig at du kan sende dem i en annen filtype?

Jeg blir så nysgjerrig :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.