Gå til innhold
Arkivverket

Har jeg funnet riktig Berta Martinussen?


Brita
 Del

Recommended Posts

Det er likevel ingen dårlig kandidat du har funnet der, for av erfaring så vet vi att 20/6-1896 kan lett bli til 20/10-1896, så det gjelder og se hva som er denne damens videre skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg tviler på at ugifte mødre fra Bergen og Hordaland fødte på mødrehjem i Stavanger el Rogaland. Jeg har festet meg ved en kvinne fra Skjæveland i Høyland/Sandnes. Hun er født 3.2.1896 og døpt Bertha Theoline. Far er Martin Torkelsen f 1833 og Edvardine Enoksdatter f 1863. Martin Torkelsen får tilsammen 15 barn i to ekteskap. Han skal, iflg Mydlland i en debatt om reisende folk, være av omstreiferfamilie. Her er familien i 1900. Her er familien i 1910, men Bertha er nå i tjeneste på Malmheim. I aug 1917 dør far Martin og da oppgis det at Bertha bor på Nærbø, men om fødselen i juli 1917 skulle holdes skjult, kan det godt være at det er blitt oppgitt feil bosted. Uansett, linken til Bergenskanten kan være at Bertha Theoline gifter seg i Hetland frue 13.12.1917 med Gustav Nilsen fra Bergen. Etterhvert har de nok flyttet tilbake til Sandnes for de er begge gravlagt på Gand i Sandnes, men på 1920-tallet synes de å ha bodd i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Brita jeg fant døpt i Manger kan være den rette. Esters mor er oppgitt til Bertha/Berta.

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på biblioteket og sjekket gards- og ættesoge for Skjæveland, Høyland. Det står ikke annet enn at Bertha Theoline ble gift med Gustav Nilsen fra Bergen, og at hun døde på Stangeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radøy gjennom tidende bind 1 som blant annet omhandler gården Haugland på Radøy i Manger prestegjeld har dette om Brita Martinusen. (Brita Berntsdtr.)

 

"a. Brita f. 1896, til Oslo, gm. Arne Werner"

 

Det står ingenting om når hun flyttet eller giftet seg. Brita var eldst av 8 søsken, og hennes far døde i 1909. Da satt mora igjen med 7 barn, hun giftet seg ikke opp igjen før i 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For en overveldende respons! Jeg hadde håpet at i hvert fall et par stk. ville gi meg noen små tips, men dere har jo hjulpet meg løse hele mysteriet! Tusen takk for all hjelp.

 

Det stemmer at hun het Ester Viktoria, så informasjonen fra klokkerboka ser ut til å stemme perfekt.

Nå skal jeg lese gjennom alt her litt nøyere og sjekke ut alle linkene over, for å se hva annet som kan stemme. Spennede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ester var født 29 juli 1917. Det står som merknad at adopsjonsbevilling ble gitt til Fridtjov og Hanna 10/11 1925. Betyr det at hun var 8 år da hun kom til dem, eller at det formelle hadde tatt så lang tid?

 

 

Jeg har sjekket dette og det stemmer at papirene ikke var i orden før mormor var på den alderen, men at hun kom til F og H på Jelsa da hun var rundt 3 år gammel. Så det kan stemme godt.

 

Så utrolig mye du har klart å finne ut - jeg er imponert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei Brita.

Det er utrolig at jeg kom over dine søken; Brita Berntsdatter, oppvokst på Løbakken - Hordabø. Hun giftet seg med Arne Werner og bodde i Ockarsgaten Oslo.

Jeg har truffet denne fantastisk flotte damen noen år før hun døde.

Brita var min mors tante  og min mormors søster-  og vi har lett etter hennes datter som hun adopterte bort før hun giftet seg. Brita var en kunsthandverker.

Tenk om jeg kunne fortelle mor at Britas datter og familie er funnet. Mor Edel Margot Veidung er 92 år og har søkt hele sitt voksne liv etter henne.

Britas barn heter altså: Ester Viktoria og er født 29.juli 1917. Er du virkelig barnebarnet til Ester Viktoria? :-) Mor Edel kan fortelle mange flotte historier om Brita- og også jeg.

Hører svært gjerne fra deg...

Vedlegger bilde av Britas foreldre.

Hilsen Tove Veidung

Henrikka og Bernt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.