Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Jens Lassen i Talvik, Finnmark på 1750 tallet.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jens Lassen var gift med Karen Fæster, og jeg regner med at hun var datter av Lorentz Conradus Alexandersen Fæster 1691 til 1725 og Else Sem død 1755 i Bergen.

 

Lorentz døde i Finnmark hvor han trolig drev med en eller annen form for handelsvirksomhet. Når eller hvor datteren Karen giftet seg med Jens Lassen vet jeg ikke, og bortsett fra perioden 1751 til 1760 da de fikk 7 barn i Talvik, vet jeg heller ikke noe om hvor de ble av eller når de døde.

 

Barna var som følger:

 

Lorentz 1751

 

Clemmet Michael 1753

 

Judithe Cathrine 1755

 

Hans Christopher 1756

 

Lorentz 1758

 

Lorentz Conradus 1759

 

Rudolp Friederich 1760

 

 

Dette er som sagt alt jeg har om denne familien, så alle bidrag til å avdekke resten mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at en Mette Lassen og Jomfru Lassen var blant fadderne. Ellers finner jeg både sorenskriver, prest og annet fintfolk på fadderlisten. Det tyder jo kanskje på at han hadde en viktig samfunnsposisjon i Talvik på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein Jens Larsson Reed f.1689 som eg ikkje veit noko om etter 1705, berre for å ha nemnt han - Lassen treng ikkje vere eit slektsnamn, det kan vere eit patronym, men når han gifter seg med ei fin dame må han ha seg slektsnamn han og; dette er sjølvsagt berre ein teori.

 

Systrene Mari og Marte og broren Jakob har eg heller ikkje etter 1705 - det er skiftet etter mora dette året, og dei er foreldrelause sidan faren er død før og mora ikkje attgift.

 

Som sagt, berre så dei er nemnde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet ditt Aase.

 

Det kan utmerket godt være at du har rett. Men jeg vet jo at en slik slekt finnes.

Det som er litt underlig ar jo at far til Karen , Lorentz Conradus A. Fæster døde under en reise i Finnmark 1725. Det kan virke som om familien kanskje drev med handelsvirksomhet der oppe også, som de jo stort sett drev med ellers.

Om det har noen sammenheng at datteren 25 år senere slår seg ned der, vet jeg ikke, men jeg skulle gjerne ha visst litt mer om hva de drev med i Talvik.

En annen ting er jo at der er minst en Lassen blant fadderne, Mette Lassen. I tillegg nevnes en jomfru Lassen, men om hun er identisk med Mette, vet jeg ikke. Så om Jens har forandret etternavnet sitt, hvorfor er der da ved to tilfeller Lassen blant fadderne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg trur nok du har rett, men eg likar alltid å hugse alternativa.

 

Ei Mette Lassen figurerer i kyrkjebøkene i Bergen på eit tidspunkt, ser eg. Der finn du forresten på eit seinare tidspunkt ein Jon Lassen, som opphavleg er Jon Lasseson Hjelle frå Stryn, så det er han som er grunnen til at eg tenkjer som eg gjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved globalt søk for perioden 1700-1800 får jeg 267 treff på etternavnet Lassen. Men Jens finner jeg kun i forbindelse med de 7 barnedåpene i Talvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får opp eit skifte etter Mette Maria Lassen under Geistlige skifte i Troms og Finnmark viss du utvider søket bakover forbi 1700!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, jeg skal se nærmere på det.

Hun var gift med Simon Kildal, prost bl.a i Senja. En Mette Elisabeth Lassen var gift med en annen prest, Johan Fredrick Holst. Men jeg finner ikke noe om opphavet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har snart vore gjennom det - eit uvanleg rikt bu med mykje verdiar; men eg ser ingen ting om slekta hennar, i fyrste omgang i alle fall.

 

Eg finn paret Kildal/Lassen i diverse slektssider, men så langt ingen som har gitt henne foreldre.

 

Redigert:

 

Lokalhistoriewiki har dette:

 

Simon Olsen Kildal (d.e) (1701—1761)

 

er den første presten vi kjenner på Trondenes som kom fra et ekte norsk bondemiljø. Han var gift tre ganger, første gang med Maren Mikkelsdatter Heggelund (1707-1751), datter av den velkjente Karlsøy-presten. Deretter var han gift med Ingeborg Marie Leth (1714-1753). Hun var enke etter Jens Schjelderup, sokneprest i Sand. Han giftet seg for tredje gang med Mette Maria Lassen (1721-1771), datter av borgermesteren i Slagelse på Sjælland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for hjelpen Aase.

Det er jo en mulighet at dene Jens kan ha vært bror til Mette. Det er jo bare en antakelse, men tidsmessig kan det stemme. Det første barnet jeg har funnet ble jo døpt i 1759.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her døper byfogd i Kristiansand, Jens Lassen sin sønn Johan Albrecht 23.10.1736.

 

http://digitalarkive...=1300&merk=1300

 

Det behøver selvsagt ikke ha noen betydning, men uansett et interessant funn.

 

Og en Jens Lassen er å finne blant beboerne i København etter bybrannen 1728. Han var raadmann.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kbh1728&personpostnr=7359&merk=7359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken Grethe.

 

Ja, der var det rett mange av dem. Jeg ser jo også at det blant Tollere i Norge gjennom 300 år finnes flere med etternavnet Lassen. Men så langt har jeg ikke klart å plassere "min" Jens.

 

Jeg ser blant annet en Rudolp Frederik Lassen som var prest i Storvorde i Danmark. Han fikk en datter Karen i 1799 som døde dagen etter fødselen. I 1801 er han 38 år og har bl.a. en sønn Jens

 

Jeg vil bare minne om at Jens og Karen døpte en sønn Rudolph Frederik 14.08.1760 i Talvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils A. Ytrebergs Handelssteder i Finnmark (1942) er ei noko utdatert og tidvis uoversiktleg, men grei innføring i finnmarkshandelen og elitemiljøa i amtet på 1700- og 1800-talet. Her er kjøpmannen Jens Lassen og kona hans omtalt heilt kort.

 

Jens Lassen er også nemnd i Jens Petter Nielsen: Altas historie, band 1 (1990), og så vidt i P. L. Smith: Kautokeino og Kautokeino-lappene (1938). I Altas historie står det at Jens Lassen var københavnar, utan at noko kjelde er oppgjeven.

 

Alle tre bøkene er tilgjengelege på nb.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Lars for nyttig informasjon. Da burde det være klart at han var dansk, men uten farsnavn blir det vel vanskelig å komme vider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som om Jens Lassen kom som kjøpmann til Talvik i 1751 og at han da var gift med Karen. I 1774 overtar enEggert Jacob Klerck handelen. Da må enten Jens være død eller så gammel at han ikke lengre kunne drive handelen.

Men spørsmålet er det samme som jeg begynte med. Hvem var denne Jens Lassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Gretye for en svært interessant link. Her får vi vite at han døde i København ved drukning en gang før 1787 mens Karen døde på Ondløse i 1794.

Han var visstnok ikke særlig godt likt, bl.a. fordi han tok overpris for varene han solgte..

 

Det antydes også at hans far var Rudolf Friederick Lassen som igjen var sønn av Jens Lassen.

Videre ser jeg at Karen beskrives som Karen J. Fæster. Det skulle kunne tyde på at det er Karen Jensdtr. Fæster, datter av Jens Allexandersen Fæster og Berthe Henriksdtr. Farnow.Hun ble født i 1717.

 

Hun var gift med Peter Jansen Lorch og hadde en sønn Jan Mathias med ham, føft 1747. Peter Jansen døde i 1749 og det ble avholdt skifte etter ham i Bergen 01.08.1750.

Karen kan ha rukket å gifte seg på nytt med Jens Lassen. Hun er fadder i Tavik en gang i 1750. Det samme er Jens, og han er også fadder flere ganger i 1751. Det året får de også sitt første barn Lorentz 29.07.1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgangen kjøpmann til Island, Hr Jens Lassens enke, Karen Fæster ble gravlagt i Undløse 15. mai 1794 (Holbæk amt).

Kilde: Undløse – Søndersted 1781-1814, oppslag 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott Grete.

 

Jeg sitter litt å funderer på vilken Karen Fæster dette var. I Danmark ble hun beskrevet som Karen J vilket fikk meg til å tenke på datter av Jens Alexandersen Fæster født i 1717. Men de døper ingen sønner for Jens. Derimot får de en sønn Lorentz i 1751, en ny sønn Lorentz i 1758 før de døper en sønn Lorentz Conradus i 1759. Jeg føler meg mere trygg på at hun var datter av Lorentz Conradus Alexandersen Fæster enn av Jens A. Fæster. Denne Karen ble født i 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funn fra DIS-Danmark: Islandske købmænd. Hvilken begravelseskirke i København i 1700 tallet ?

 

"Fundet på Oeder:

Kilde: OE-1771

Mandens navn: Lassen Mandens erhverv: Ober Kiøbmand paa Island

Mandens alder: 53 Mandens civilstand: Gift

Mandens nr. ægteskab: 1 Mand død (ja/nej): Nej

Hustru død (ja(nej): Nej Hustrus alder: 49

Hustrus civilstand: Gift Hustrus nr. ægteskab: 1

Sogn: Klædebo Kvarter Herred: København (Staden)

Amt: København Stednavn: 245b

Indtastningsnr: C7269 Løbenr.: 625"

 

Hvis dette er vårt par, er Karen født 1722, og det stemmer jo bra med at dette er datteren til Lorentz Conradus Alexandersen Fæster. Hun er også i sitt 1. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er rimelig sikker på at dette er rett familie, og jeg er etter hvert overbevist om at Karen er datter av Lorentz. Jeg ser absolutt ingen grunn til at de døper 3 barn Lorentz og ingen for Jens om hun var en Jensdtr. Da er Jens født i 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Fæster bodde sammen med sønnen og datteren ved FT 1787:

 

Præstø, Tybjerg, Næsby, Næsby, Degneboligen, 2, FT-1787, C0006

  • Clemens Michael Lassen, 31 år, Ugift, Mand, Sognedegn
  • Karen Fæster, 68 år, Enke, Hans Mor, Sal. Larsens. Nyder Pension
  • Judith Cathrine Lassen 29 år, Ugift, Hans Søster
  • Kirsten Hansdatter, 22 år, Ugift, Tjenestepige

Arkivalieronline.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for et flott bidrag.

 

Da begynner brikkene å falle på plass når det gjelder den grenen av Fæster slekten.

 

Det er to Lorentz Conradus jeg ikke finner igjen. Den ene er bror til Karen født i 1725 etter farens død og den andre er sønn til Jens og Karen som ble døpt i 1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.