Gå til innhold
Arkivverket

Ringsaker


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Her finnes ingen nr. 4.

Var litt rask der, for du mener jo så klart fjerdemann på lista.

 

Da må jeg få lov til å spørre hvor langt du selv har kommet i saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det. Det var bare jeg som snubla i mine egne bein

 

Jeg har funnet dåpen og vielsen hans, men først vil jeg høre hva Stein svarer på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett etter Hans Olsen i Ringsaker (se under) i over 15 år - av og på. Jeg kommer ikke av flekken Tenkte jeg skulle prøve en anne angrepsvinkel, for jeg regner med at det må være andre der ute som er inne på samme område. Det er Hans Olsen f. ca 1780-1800 jeg ikke er i stand til å finn igjen.

 

Stein

 

Hans Olsen

f. Fra 1780 Til 1800

d. før 1823

& Maria Larsdatter

f. ca Jan 1787

g. 10 Apr 1812, Ringsaker Kirke, Ringsaker, Hedmark, Norge

| Ole Hansen

| f. 27 Sep 1812, Hvalstad-Eie, Ringsaker, Hedmark, Norge

| & Sidsel Jørgensdatter

| f. Feb 1805, Østre Stolpestadeie, Ringsaker, Hedmark, Norge

| | Hans Olsen*

| | f. 17 Jan 1838, Farbergs-Eie, Ringsaker, Hedmark, Norge

| | d. 17 Mar 1925, Hamar, Hedmark, Norge

| | & Agnethe Andersdatter

| | f. 15 Des 1836, Kraakvikeie, Ringsaker, Hedmark, Norge

| | d. 29 Jul 1882, Hamar, Hedmark, Norge

| | g. 11 Apr 1861, Ringsaker Kirke, Ringasaker, Hedmark, Norge

| | Hans Olsen*

| | f. 17 Jan 1838, Farbergs-Eie, Ringsaker, Hedmark, Norge

| | d. 17 Mar 1925, Hamar, Hedmark, Norge

| | & Anne Serine Mortensdatter

| | f. 3 Jun 1855, Elverum, Elverum, Hedmark, Norge

| | d. 12 Nov 1951, Hamar, Hedmark, Norge

| | g. 29 Jan 1885

| | Ole Olsen

| | f. 1840

| | & Maren Christiansdatter

| | f. 1845, Stange, Hedmark, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, denne Hans Olsen gifter seg 2/3-1830 som ungkar. død 15.05.1857.

Utgangspunktete er feil her, dette er ikke samme som ble gift 1812. Denne Hans Olsen er tydeligvis død når Maria Larsdatter gifter seg igjen 1823. Når sønnen Ol Hansen ble konfirmert er det opplyst at Hans Olsen er død.

Problemet er Hans Olsen's alder ved ekteskap og død og hvor han døde. Derfor finnes det ingen mulighet til å identifisere han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke startet med feil utgangspunkt, bare korrigert og svart på spørsmålet. Enka ble gift med Lars Henriksen.

Denne Hans Olsen som giftet seh 1812 bodde på Nyhus men han er ikke født der. Han kan være alt mellom 50 og 20 år i 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav de opplysningene jeg har om denne forfaren min, Hans Olsen. Jeg har en bekjent som har søkbar base for hele Ringsaker, og han har ikke klart å finne "min" Hans Olsen. Jeg klarer rett og slett ikke å finne ledetråder i forb. med ekteskapsinngåelse, dåp av sønnen Ole eller det som står i forb. med konfirmasjonen til Ole, som setter meg i stand til å peke ut rett Hans Olsen og dennes dåp/foreldre. Jeg tror muligens det eneste er å finne alle Hans Olsen som blir født etter et visst årstall og så forfølge disse så langt det lar seg gjøre.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt gjort. Denne Hans Olsen er ikke reg. død i Ringsaker. Dermed finnes det ingen mulighet til å identifisere han det jeg kan se. Noen andre som tror det der mulig så vær så god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette ikke er lett, og jeg har noen "sånn nøtter" selv. Her er iallefall lenke til vielsen mellom enken og Lars Henriksen, nr. 498:

http://www.arkivverk...y&idx_side=-185

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70512960541.jpg

Ser at Hans og Maria bare fikk 1 barn, i 1812. Det kan selvsagt ha flere årsaker, men det VAR litt spesielle tider, tenker selvsagt på 1814, så har noen sjekket om Hans var soldat og døde i kamphandlinger? Hvis han var på omtrent samme alder som Maria, 36 i 1823, så var han i "passende" alder rundt 1814.

Bare en tanke, men....

 

mvh. Astrid. NB: her skjedde det noe rart, så se på den permanente bildelenken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å lete bla blandt de som falt i Kongsvinger trakten. Finner Hans Olsen der men ikke noe som kan plassere han der jeg ønsker - ingen annen sted heller forresten. Blir vel antagelig uløst denne gåten.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe skifte i forbindelse med den andre vielsen til Maria finnes kanskje ikke?

Antar du har prøvd det som prøves kan....

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå forsøkt å plukke alle Hans Olsen fra FT 1801 og så velge de som KAN være min. I 1782 finner jeg noe rart: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9066&idx_id=9066&uid=ny&idx_side=-51

 

Her mangler navnet på den døpte??? Forsøker å finne alle Hans Olsen som er døpt i det "rette" tidsrommet. Stolpestad står sentralt i denne familien og derfor er dette interessant :-)

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktuell som din Hans Olsen er iallefall den gutten som blir født på Nedreaasen eie. Han er en av 6 søsken, 1801 er det bare søsteren Kari som bor hjemme med moren Marthe Enersdtr, som er gift på ny med Nils Larsen. De andre fem barna er Gulbrand f 1786(lægd Kløvstad 1801?) Lars f 1788 (lægd på Vea 1801?) Marthe 1791 (fosterbarn i Kongsund 1801?) Anne 1793 (fattiglægd på Nordre Lunde 1801?) og eldstemann Hans f 1784 som enten er den som er i tjeneste på Lille Ringsak eller Sougstad i 1801.

 

At alle disse voks opp får vi bekreftet i skiftet etter deres farmor Guri Olsdtr sin søster, Anne Olsdtr Nedreaasen i 1817. De overnevnte barna sin far var Ole Larsen dpt 22/1 1758 foreldre Lars Pedersen og Guri Olsdtr Lier. Han ble begravet 20/2 1797 Nedreaasen 39 år 1 mnd.

 

Anne og Guri Olsdtr hadde en søster til Ingeborg Olsdtr, hun var gift med oldingen! Thommes Joensen Løchen.Det står faktisk oldingen i skiftet!Det nevnes at det er farens søskenbarn Joen Thommesen Løchen som er verge for de umyndige jentene i 1817.

 

Lars Olsen f 1788 vet jeg var gift med Mari Arnesdtr og bodde på Ulven eie,det nevnes i skiftet, han bruker ingen av søsknene til faddere for sine to barn. Men søskenforholdet var kanskje ikke så sterkt siden de ble satt på lægd som ganske unge.

Desverre står det ikke hvor Hans Olsen bodde ved skiftet,bare at han er fuldmyndig og tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Myhre :-)

Jeg vet jo at min Hans var gift. Men hvis dette hadde vært "min" Hans som var i live i 1817 så ville jeg vel kunne se bort fra at han evt. falt i krigen mot svenskene. Og da er det jo enda mer merkelig isåfall at han ikke finnes blandt døde i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig merkelig at han ikke finnes blant døde, det er desverre slik at kirkebøker heller ikke er fullkomne. Det finnes mangler der også,og særlig blant døde.

Ellers er jeg enig i at skiftet ikke er noe bevis for at dette er Hans, det var slett ikke meningen heller, det jeg ville var å informere om hvilke av de døpte Hans Olsene som faktisk levde opp.At det ikke står gift på de to eldste behøver ikke bety at de ikke var gift, at den tredje broren nevnes som gift skyldes at det var hans kone som møtte for ham, ganske uvanlig forresten.

 

Ellers er det litt rart at Maria venter så mange år(1823)med å gifte seg igjen, hvis Hans døde allerede i 1814 ?

 

En annen ting er at Hans kan være fra Toten og fulgt med flyttelasset til Thomes Joensen som kjøpte Nyhus ca 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.