Gå til innhold
Arkivverket

Kan en gruvearbeider fra Røros fått en sønn på Karmøy i 1872?


Nichlas Fosso Moberg
 Del

Recommended Posts

Nils Andreas Olsen ble døbt 13 oktober 1872 i Skåre i Haugesund.

 

http://www.arkivverk...%00%D3%18%0A%28

 

Han var uektefødt og vokste opp sammen med sin mor, men faren står oppført som "gruvearbeider Ole Olsen". Det står også at faren var 30 år.

 

Jeg fant han ikke i Karmøy-området i 1875-tellingen.

 

Eneste gruvearbeider ved navn Ole Olsen f. rundt 1842 fant jeg ved Røros.

 

http://digitalarkive...&merk=2223#ovre

 

Kan det være at denne gruvearbeideren fra Røros jobbet i kobbergruvene på Vigsnes, Karmøy i 1871/1872??

 

Har jeg funnet faren til Nils Andreas Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke undersøkt kildene nærmere, men i utgangspunktet bør du i alle fall være åpen for andre løsninger. Den Ole Olsen som ble far i 1872 trenger ikke å være nevnt som gruvearbeider i ft 1875. Han kan ha skiftet yrke, og selv om han stadig jobbet i gruven kan yrket være formulert litt annerledes. En annen mulighet er jo også at han kan være død eller utvandret til Amerika. Et annet moment er at såvidt jeg vet foreligger ikke 1875-tellingen i søkbar versjon for hele landet ennå, så derfor kan det finnes en og annen gruvearbeider Ole Olsen rundt omkring uten at du fikk søkt ham opp nå.

 

Som du ser er det mange muligheter for at "din" Ole Olsen kan ha gjemt seg bort et sted. (Det hadde vel kanskje også vært å ønske at han hadde hatt et litt mer uvanlig navn enn Ole Olsen...). Jeg vet ikke om det finnes noen andre kilder som kan kaste lys over arbeidsstokken ved gruvene på Karmøy. Vet du om det finnes lønningsprotokoller for eksempel? Hvis dette finnes tror jeg det vil være et greit sted å begynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall et faktum at gruvearbeidere flyttet mellom ulike gruvesamfunn i Norge. I bygdeboka for Visnes (Avaldsnes I) er det nevnt mange gruvearbeidere. Det er også mulig at gruvemuseet på Visnes har dokumenter med navn på arbeidere.

 

Det er en webside om familien til Nils Andreas som du kanskje kjenner:

 

• Bopel. Notes for Ole Olsen:

Ole worked at Visnes copper mines. He left Karmøy either for New Zealand (2) ship from Kr.sand 1875 with 2-3 passengers Ole Olsen (Lady from Vats visit Kopervik; talked tlf)-or to Australia or USA. I churchbook it reads that Ole Olsen was Nils A.s father and 30 yrs old.Addca 1920 localpaper(Hgsd Avis?) seeking rel.Inherit.? Hgsds.Avis ca 1920 - arv fra USA(?).

Rumors have it he came from Gudbrandsdalen, Faaberg, Nore Fron, Søre Fron,

Kringen ?

En annen mulighet: Ole Olsen Riistvedt(1842), Kongsberg sønn av Ole Olsen Riistvedt gift med (1868) Lina Albertsdtr.(1846) Kristiania. Kanskje oldefar var gift dengang med en ennen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Avaldsnes bygdebok står det en Ole Olson f.ca 1845 fra Urdal og som var ugift gruvearbeider på Visnes ved FT 1865.

Kilde Avaldsnes I, side 74, nr. 40

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Avaldsnes bygdebok står det en Ole Olson f.ca 1845 fra Urdal og som var ugift gruvearbeider på Visnes ved FT 1865.

Kilde Avaldsnes I, side 74, nr. 40

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

... Urdal, er ikkje det det same som dagens Årdal i indre Sogn? Altså Årdal sokn og kommune innerst i Sognefjorden?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken Johan Arthur Hansen!

 

Den websida har jeg ikke lagt merke til nei! Har egentlig nettopp begynt å undersøke denne sida av anene mine. Men når jeg går innpå sida så kjenner jeg hvertfall til navnet på grunnleggeren av websida!

 

Det hadde nok vert lettere om han hadde ett litt sjeldnere navn enn "Ole Olsen"!. Det er ganske mange alternativer til hvem han kan ha vert, men er det noen måte å finne det ut sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.