Gå til innhold
Arkivverket

Danmark , København Trenger tips om søk i kirkebøker, folketellinger osv


Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg søker informasjon om: Bent Emil Fulton Jacobs som skal være født i København 16/8-1931.

 

Han gifter seg i Norge, det er nok for nytt til å legge ut lenke til lysningsprotokollen her. F.dato og sted er oppgitt i lysningsprotokollen. Der er også hans foreldre oppgitt til:

 

Glassliber Gunnar Robert Fulton Jacobs og Gerda Marie f. Olsen.

 

Jeg er ukjent med å lete i Danmark. Er det noen som kan hjelpe meg på vei her ? Er det mulig for meg å finne noe her ?

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Ja jeg har prøvd å orientere meg mange ganger i Danmark, men der sliter jeg. Hadde det enda vært i Norge eller Sverige. Jo jeg skal nok forsøke mer, man kan jo ikke gi seg. Men, har noen her noen gode tips så er jeg glad for det. Så er jeg jo også lite kjent med Amt, herred osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oversikt over amt i Danmark : http://www.dis-danmark.dk/kort/kort.htm

 

Her er de to herredene i København: http://www.dis-danmark.dk/kort/kortkbhn.htm

 

Kanskje du bør prøve å søke i Folketellingen i 1930 og se om du finner foreldrene der først...

 

Mvh Tove

 

Jeg er ikke særlig erfaren på søk i Danmark i ny tid, men har lett litt i København tidligere. Det var på 1700 tallet at mine slektninger var der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen. Ja jeg skal nok prøve meg frem enda mer. Er det noen som sitter på noen råd, tips, eller opplysninger så mottas de med takk. Ellers er det jo interessant å sette seg inn i nye ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan dette være en som er i familie med .Glassliber Gunnar Robert Fulton Jacobs

 

Robert Fulton Emil Hansen , 6-8-1885 , København , død 17-6-1914

 

http://www.politiets...hname=polit_adv

 

Kb finner du på

www.sa.dk/ao

 

Har du en adresse , så kan du søke på dennesiden og finne ut hvilken kirke du skal lete i

 

www.fogsgaard.org

 

Du kan også legge inn en etterlysning her

www.slaegtogdata.dk

 

Husk : Nulevende personer må ikke etterlyses.

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan dette være en som er i familie med .Glassliber Gunnar Robert Fulton Jacobs

 

Robert Fulton Emil Hansen , 6-8-1885 , København , død 17-6-1914

 

http://www.politiets...hname=polit_adv

 

Kb finner du på

www.sa.dk/ao

 

Har du en adresse , så kan du søke på dennesiden og finne ut hvilken kirke du skal lete i

 

www.fogsgaard.org

 

Mette

 

Hei Mette og tusen takk for ditt svar. Robert Fulton Emil Hansen kunne jo absolutt være i familie med Gunnar Robert ja. Men, jeg vet jo desverre ikke noe mer om det. Det er kun oppgitt ved vielsen at Gunnar Robert er født i København og ikke noe mer om hvor, desverre.

 

 

 

Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Prøv en etterlysning på www.slaegtogdata.dk

Der har jeg selv fått god hjelp.

Men husk å ikke etterlys nulevende personer.

 

Legg ved alle de opplysningen du har (også kildehenvisninger )

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Prøv en etterlysning på www.slaegtogdata.dk

Der har jeg selv fått god hjelp.

Men husk å ikke etterlys nulevende personer.

 

Legg ved alle de opplysningen du har (også kildehenvisninger )

 

Mette

 

Takk igjen Mette. Ja jeg har akkurat sittet og sett litt på den siden. Det skal jeg absolutt gjøre.

 

Skal nok legge ved alle de få opplysningene som er kjente. Men, å legge lenke til en vielse på 1950 tallet her i Norge er vel ikke så lurt. Det er den eneste kildehenvisningen jeg har. Men, jeg kan vel trekke ut viktig informasjon fra den og oppgi det, slik som jeg gjorde i dette innlegget. Det jeg skrev her er faktisk det eneste som er kjent.

 

Prøver på en etterlysning i danmark jeg og håper at de rette leser det.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden med politiets registerblad var en nyttig side Mette. Denne skal jeg nok huske på.

 

Jeg søkte på den siden etter Gerda Marie Olsen som jo var konen til Bent Emil Fulton Jacobs. Jeg fant 2 stk som utfra f.år kan stemme aldersmessig, men jeg regner med at Gerda Marie Olsen ikke er uvanlig navn. Allikevel, de to jeg fant var:

 

1) Gerda Marie Olsen f 26/12-1908 Station 8 (ydre Nørrebro og Brønshøj-Husum. Adresse: 1922: Jagtvej 109-F2

 

2) Gerda Marie Olsen f 24/10-1908 Station 7 (Østerbro). Adresse: 1922 Aarhusgade 50.

 

Er det mulig å søke på disse to i 1930 tellingen ?

 

Jeg prøvde selv men fikk ikke åpnet og fikk virusvarsel når jeg skulle prøve å laste ned det som trengtes. Kanskje noen vil prøve å søke for meg ?

 

Jeg har også lagt inn flg etterlysning: http://www.slaegtogd...ic,51138.0.html

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg prøver å hjelpe noen bekjente av meg med. Danmark er jo egentlig også helt nytt for meg da.

 

Det fremkommer litt mer informasjon fra familien, om det kan hjelpe på med å forsøke å finne dem.

 

Gunnar Robert Fulton Jacobs var ca 20 år gammel og Gerda Maria Olsen ca 21 år gammel da Bent Emil ble født i 1931.

 

Gunnar Robert og Gerda Marie reiste til Island en gang etter at Bent Emil ble født men vi vet ikke akkurat når. De ble ikke der så lenge, for i 1935 dør Gunnar Robert på Island. Gerda Marie reiser da tilbake til København. Hun var da gravid, med hun som da var Bent Emils søster og hun fikk navnet Gunhild.

 

Gerda Marie bor i Århusgate i København. Tidligere uten at vi vet helt når bodde hun i Jegersborggate , Valby, København. Hennes mor het Octavia Olsen. Gerda Marie har en bror som het kai, gift med erna.

 

Kan dette være med på å få oss litt videre tro ?

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anne Lene.

 

 

Lenke til den ene Gerda Marie Olsen du fant i Aarhusgade 50 (innlegg #11):

http://www.politiets...me=polit_simple

 

Denne husstanden fant jeg i Aarhusgade 50, (lige numre), opslag 419 i 1930:

 

Jens Olsen husfader f. 8/3-1858 i Kbh.

Anna Olivia Antoinette Olsen husmoder f. 21/5-1869 i Kbh

Gerda Marie Olsen barn f. 24/10-1908 i Kbh

Hans Peter Hjalmar Olsen barn f. 29/11-1909 i Kbh.

Carmen Else Lamp plejebarn f. 2/2-1918 i Kbh

 

På Opslag 417 (kjelleren) fant jeg blant flere en Kai Edvin Olsen f. 2/11-1911, bud ved Budcentralen.

 

Siden moren ikke heter Octavia, er det kanskje ikke riktig Gerda Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise. Takk for ditt svar. Lenge siden vi har vært inne på samme debatt nå. Håper det er bra med deg. Jeg skal forresten på biblioteket på NSF lørdag 26 januar. Du kunne jo tatt deg en tur da om du har tid og lyst. Hadde vært hyggelig det.

 

Skal jeg gjette, så kan dette stemme. Det har kommet inn svar på den Danske siden også: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,51138.0.html

 

Jeg sliter litt med å få til søk i Danmark. Så fint med svar her. Hadde vært moro å finne ut av dette.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje jeg tar en tur. :)

 

Den Mette fant på DIS - Danmark er den øverste 1) i innlegg #11 og jeg fant den nederste 2)

 

Begge adresser til de to Gerda Marie hører til St.Johannes sogn, Sokkelund herred i Kbh. amt.

Jeg har lett etter sønnens dåp uten å finne ham der, dessverre, men jeg kan jo ha oversett ham,

 

Jeg får dessverre ikke tid til å lete mer i dag, men kan fortsette i morgen kveld.

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle internett-kjeldene er flotte å bruke. Men du bør au unne deg ein tur til arkiva i København. Sjølv får eg abstinens om det går eit år utan besøk der.

 

København Stadsarkiv ligg i Rådhuset, og Landsarkivet for Sjælland er i ferd med å flytte frå Jagtvej til Det danske Rigsarkiv.

 

Alle stader blir du vel mottatt.

 

Få også med deg ein tur i Det Kgl. bibliotek, i 'Den sorte Diamant'.

 

Og når du vandrar der nede i Kongens København, tenk då på at alle desse praktbygningane har slekta di vore med og ytt sin skjerv til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle internett-kjeldene er flotte å bruke. Men du bør au unne deg ein tur til arkiva i København. Sjølv får eg abstinens om det går eit år utan besøk der.

 

København Stadsarkiv ligg i Rådhuset, og Landsarkivet for Sjælland er i ferd med å flytte frå Jagtvej til Det danske Rigsarkiv.

 

Alle stader blir du vel mottatt.

 

Få også med deg ein tur i Det Kgl. bibliotek, i 'Den sorte Diamant'.

 

Og når du vandrar der nede i Kongens København, tenk då på at alle desse praktbygningane har slekta di vore med og ytt sin skjerv til.

 

Tusen takk for ditt svar.

 

Der peker du på noe viktig. Det digitale er på mange måter best på det å finne frem hva man trenger for å kunne gå videre i andre kilder. Jeg har vært mye rundt på steder der mine egne slektinger er oppvokst. Det er noe eget ved det og man blir andektig av dette.

 

Likeså, det er en spesiell følelse å sitte på arkivene og bla i disse gamle dokumentene som omhandler våre aner, en aldri så liten spennende skattejakt.

 

Så du skal slett ikke se bort fra at familien tråkker litt rundt i København, når vi etterhvert får litt kjøtt på benet og man vet hvor man ønsker å se.

****************************************

 

Så til alle dere som har hjulpet meg her. Som jeg har skrevet i et par innlegg så har jeg hatt tilsvarende spørsmål i Danmark på http://www.slaegtogd.../board,2.0.html

 

Der kom det også frem mye informasjon i går.

 

Bent Emil Fulton Jacobs var mitt utgangspunkt, og da har jeg kortfattet satt opp hans aner slik:

 

1 Bent Emil Fulton Jacobs f 16/8-1931, død 30/5-1998

2 Gunnar Robert Fulton Jacobs f 3/10-1910. Gift 17/5-1931 med

3 Gerda Marie Olsen f 8/9-1911

4

5 Herta Victoria Jacobs f. Nilsen f 4/7-1877

6 Emil Alfred Olsen f 8/9-1911. Gift 9/12-1906 med

7 Octavia Anna Marie Wilhelmine Ruud f 15/6-1886

8

9

10

11 Laura Christiane Therese Jacobs.

12 Peter Olsen

13 Ane Sofie Olsen

14 Vilhelm Hans Henrik Lund f 24/8-1860 , død 28/8-1922.

15 Louise Wilhelmine Fredrikke Sørensen f 25/2-1864

 

Jeg stopper der nå.

 

Mitt spørsmål nå blir er det mulig å finne hvem som er Gunnar Robert Fulton Jacobs far ? Jeg leter litt også, men er det noen som har noen forslag / tips så hadde det vært flott.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
On 1/11/2013 at 9:32 PM, Tove Karlsen said:

Her er en oversikt over amt i Danmark : http://www.dis-danmark.dk/kort/kort.htm

 

Her er de to herredene i København: http://www.dis-danmark.dk/kort/kortkbhn.htm

 

Kanskje du bør prøve å søke i Folketellingen i 1930 og se om du finner foreldrene der først...

 

Mvh Tove

 

Jeg er ikke særlig erfaren på søk i Danmark i ny tid, men har lett litt i København tidligere. Det var på 1700 tallet at mine slektninger var der...

Hei! 

Vet du hvordan jeg kan finne opplysninger om en person: Daniel Pheiffius Tønder , jobbet på Børnehuset i København, døde ca 1768 i København.Ca 70 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 11.1.2013 den 20.54, Anne Lene Hagen skrev:

Hei.

 

Jeg søker informasjon om: Bent Emil Fulton Jacobs som skal være født i København 16/8-1931.

 

Han gifter seg i Norge, det er nok for nytt til å legge ut lenke til lysningsprotokollen her. F.dato og sted er oppgitt i lysningsprotokollen. Der er også hans foreldre oppgitt til:

 

Glassliber Gunnar Robert Fulton Jacobs og Gerda Marie f. Olsen.

 

Jeg er ukjent med å lete i Danmark. Er det noen som kan hjelpe meg på vei her ? Er det mulig for meg å finne noe her ?

 

Hilsen Anne Lene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2013 den 20.54, Anne Lene Hagen skrev:

Hei.

 

Jeg søker informasjon om: Bent Emil Fulton Jacobs som skal være født i København 16/8-1931.

 

Han gifter seg i Norge, det er nok for nytt til å legge ut lenke til lysningsprotokollen her. F.dato og sted er oppgitt i lysningsprotokollen. Der er også hans foreldre oppgitt til:

 

Glassliber Gunnar Robert Fulton Jacobs og Gerda Marie f. Olsen.

 

Jeg er ukjent med å lete i Danmark. Er det noen som kan hjelpe meg på vei her ? Er det mulig for meg å finne noe her ?

 

Hilsen Anne Lene

Hej Anne Lene 

jeg er i familie med Bent, det var min oldemor gerda marie s bror, ved ikke om du stadig mangler oplysninger om familien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.