Gå til innhold
Arkivverket

Hva het båten de reiste med?


Venche R.
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har prøvd å finne ut hva båten disse karene het reiste med, og om de reiste fra Oslo eller Bergen.

 

Jeg har funnet ut at de kom til England, uvisst hvilken dato, og reiste videre fra Liverpool den 21. mai 1926 og kom til Quebeck Canada 28. mai 1926 med båten SS Montcalm.

.

Iflg. tidligere opplysninger skal de ha reist med Gripsholm.....men jeg ser at den hadde utreise fra Oslo 17. mai 1926. Jeg har og fått opplysninger om at de skulle ha reist fra Bergen fordi de ikke rakk båten fra Oslo....jeg får ikke dette til å stemme. Har sett på Emigrantlistene fra Olso 1867 - 1930 , og ser at alle 26 som hadde utreise (registrering) 19. mai har samme reiserute.... derfor tror jeg at de tidligere opplysninger jeg har fra familien ikke stemmer. Jeg er spesielt interessert i nr. 1 på lista under her. Håper veldig at dere kan bidra med hjelp, og jeg imøteser Deres svar med stor spenning.

Med vennlig hilsen

Venche Reiersgård

 

 

 

 

 

 

 

 

Emigranter fra Oslo 1867-1930 gammel

 

 

173745 Oslo 7789 1926 Mai 19 Engebret Helgesen Reiersgård m u Skogsarb. 16061904 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40 fglass.gif

 

173746 Oslo 7790 1926 Mai 19 Bernt Knudsen Reiersgård m u Skogsarb. 14061902 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40 fglass.gif

 

173747 Oslo 7791 1926 Mai 19 Olav Olsen Reiersgård m u Jordbr.arb. 16121905 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40 fglass.gif

 

173748 Oslo 7792 1926 Mai 19 Olav Knutsen Reiersgård m u Skogsarb. 21011905 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40 fglass.gif

 

173749 Oslo 7793 1926 Mai 19 Gunnar Torgeirsen Grøslandsbråte m u Skogsarb. 26071905 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagt følger kopi av den aktuelle side i emigrantprotokollen. Den er enda ikke lagt ut på Digitalarkivet.

 

Mvh Kirsten Lie Nordbyhaug

Statsarkivet i Oslo

 

 

 

Hei.

Tusen takk for raskt svar :-)

 

Kan dere hjelpe meg med å finne ut hvilken båt disse reiste med, om de reiste fra Oslo eller Bergen, (ser at turen går via Bergen, familien tror imidlertid at de ikke rakk båten i Oslo og dermed dro med tog til Bergen og ombord der...) Jeg lurer og på til hvilken havn de kom i England. De reiste fra Liverpool den 21. mai 1926 med Montcalm til Quebeck canada med ankomsst der 28.mai 1926.

 

På forhånd, takk for svar og for hjelp i dette puslespillet.

 

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har vi ikke kilder som kan dokumentere reisen i detalj. Det kan godt være at familietradisjonen er korrekt. I avisene finnes både annonser og rubrikker om skipenes farter. I Aftenposten aften 15. mai 1926 annonserer Svenska Amerika Linien med at Gripsholm skulle ha avgang fra Gøteborg til New York 17. mai, men gir ikke detaljer om ruten videre. Passasjerer fra Oslo hadde gratis jernbanebillett til Gøteborg. Altså ser det uansett ut til at skipet ikke gikk innom Oslo. Kanskje det er andre som vet mer om fartene med Gripsholm i 1926? Du kan jo spørre på brukerforumet.

 

Med vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har vi ikke kilder som kan dokumentere reisen i detalj. Det kan godt være at familietradisjonen er korrekt. I avisene finnes både annonser og rubrikker om skipenes farter. I Aftenposten aften 15. mai 1926 annonserer Svenska Amerika Linien med at Gripsholm skulle ha avgang fra Gøteborg til New York 17. mai, men gir ikke detaljer om ruten videre. Passasjerer fra Oslo hadde gratis jernbanebillett til Gøteborg. Altså ser det uansett ut til at skipet ikke gikk innom Oslo. Kanskje det er andre som vet mer om fartene med Gripsholm i 1926? Du kan jo spørre på brukerforumet.

 

Med vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

 

Hei. Ja, jeg får prøve forumet. Jeg tenker jo at det kan være naturlig at jag ikke får alle svar....men jeg prøver videre :-)

Takk for hjelpen så langt.

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.