Gå til innhold
Arkivverket

Hva het båten de reiste med??


Venche R.
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har prøvd å finne ut hva båten disse karene het reiste med, og om de reiste fra Oslo eller Bergen.

 

Jeg har funnet ut at de kom til England, uvisst hvilken dato, og reiste videre fra Liverpool den 21. mai 1926 og kom til Quebeck Canada 28. mai 1926 med båten SS Montcalm.

.

Iflg. tidligere opplysninger skal de ha reist med Gripsholm.....men jeg ser at den hadde utreise fra Oslo 17. mai 1926. Jeg har og fått opplysninger om at de skulle ha reist fra Bergen fordi de ikke rakk båten fra Oslo....jeg får ikke dette til å stemme. Har sett på Emigrantlistene fra Olso 1867 - 1930 , og ser at alle 26 som hadde utreise (registrering) 19. mai har samme reiserute.... derfor tror jeg at de tidligere opplysninger jeg har fra familien ikke stemmer. Jeg er spesielt interessert i nr. 1 på lista under her. Håper veldig at dere kan bidra med hjelp, og jeg imøteser Deres svar med stor spenning.

Med vennlig hilsen

Venche Reiersgård

 

 

 

 

Emigranter fra Oslo 1867-1930 gammel

 

173745 Oslo 7789 1926 Mai 19 Engebret Helgesen Reiersgård m u Skogsarb. 16061904 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40

 

173746 Oslo 7790 1926 Mai 19 Bernt Knudsen Reiersgård m u Skogsarb. 14061902 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40

 

173747 Oslo 7791 1926 Mai 19 Olav Olsen Reiersgård m u Jordbr.arb. 16121905 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40

 

173748 Oslo 7792 1926 Mai 19 Olav Knutsen Reiersgård m u Skogsarb. 21011905 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40

 

173749 Oslo 7793 1926 Mai 19 Gunnar Torgeirsen Grøslandsbråte m u Skogsarb. 26071905 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at de har tatt toget fra Oslo til Bergen for å rekke en av WilsonLines avganger fra Bergen til Hull. Derfra var det god togforbindelse til Liverpool.

http://www.norwayheritage.com/p_shiplist.asp?co=wilso

 

Wilsonline hadde meg bekjent to ukentlige avganger fra Bergen/Stavanger til Hull.

I den største emigranttiden - fra ca 1890 til ca 1910 - var dette en meget brukt transittrute for emigrantene, både til USA og til Canada.

Det finnes ikke passasjerlister for Wilsonlines avganger fra Norge til Hull.

 

Skipet Montcalm som du har funnet ut at dine emigranter ankom Canada med, tilhørte Canadian Pacific Line. CPL seilte mellom Liverpool og Quebec/Montreal i sommerhalvåret, og mellom Liverpool og St. John i vinterhalvåret. http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=mont8

 

Håper noen som har tilgang til de digitale skipslistene for canadiske havner kan hjelpe deg med å få bekreftet at denne reiseruten er korrekt og at skipet var Montcalm.

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde WilsonLines noen skip som gikk i rute Bergen - Hull så sent som i 1926? Alternativer kan være "Jupiter" eller "Venus" tilhørende BDS som begge gikk til Newcastle.

 

http://fotomuseum.be...ds-venus-i-1893

 

http://www.scandion....rt/jupiter.html

 

Hei. Ang. båt fra Liverpool. Jeg har funnet immigrasjonsdokumnetet her,

 

http://www.collectio...12ej3uhov5ffnk6

 

 

De reiste fra Liverpool 21. mai (på 3. klasse) med S/S "Montcalm" og ankom Quebeck 28. mai. Skulle til en venn Thou? Aasen? i Liberty, Saskachewan. Olav Knutsen er ført med fornavn Alf i manifestet. Hans mor er Marit Amundsen, Flaa, samme mor som Bernt.

 

 

Ikke lett å finne ut hva som er riktig i dette. Synes imidlertid det er rart at de skal ha reist til Bergen med tog.....ser på passasjerene de reiser sammen med at de (26 stk) har samme reiserute - i mitt hode tror jeg de reiste fra Oslo via Bergen, England til Quebeck Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt tenkes at Bergenskes nordsjøruter hadde overtatt all passasjertrafikken på den tiden. Såvidt jeg vet hadde de også rute på Grimsby.

Men det viktigste for meg her (passasjerlister for nordsjøtrafikken finnes ikke uansett) er å bekrefte at linjene fra Vestlandet til østkysten av England var mye brukt av emigranter som skulle over Atlanteren fra Liverpool.

Hvilken havn de etterlyste emigrantene i dette tilfelle benyttet er vel knapt mulig å finne ut av.

 

Jeg vil derimot tro at det er mulig å finne de i passasjerlister på Montcalm i Quebec eller Montreal.

 

Det finnes forøvrig en engelsk database over emigranter ut fra engelske havner. Jeg har i noen tilfeller funnet navn på mine egne emigranter i denne databasen som jeg har laget en lenke til nedenfor, men jeg vet ikke om den er komplett. Har forsøkt med de navnene som Venche oppga, men finner de ikke i de alfabetiske opptegnelsene som kommer opp når jeg søkte på de respektive etternavn. Detaljer om den enkelte emigrant er dessuten en betalingstjeneste.http://www.ancestorsonboard.com/

mvh Magne

 

 

 

 

 

 

 

 

Hadde WilsonLines noen skip som gikk i rute Bergen - Hull så sent som i 1926? Alternativer kan være "Jupiter" eller "Venus" tilhørende BDS som begge gikk til Newcastle.

 

http://fotomuseum.be...ds-venus-i-1893

 

http://www.scandion....rt/jupiter.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Databasen i mitt forrige innlegg har de fire under etternavnet "Reiersgaard" med Montcalm ut fra Liverpool.http://www.findmypast.co.uk/passengerListPersonSearchStart.action

 

Venche: ut fra hva du beskrev innledningsvis i ditt første innlegg, tolket jeg det slik at dine emigranter har hatt behov for å komme seg hurtig fra Oslo for å rekke Montcalm i Liverpool. Muligens var da løsningen å komme seg bort til Bergen (med tog) for å komme seg over Nordsjøen med første mulige båt for derved å kunne nå Montcalms avgang fra Liverpool. Jeg har iallefall ikke tro på at de valgte å ta Kystruten rundt kysten fra Oslo til Bergen, det ville ta for lang tid..

Mvh Magne

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Databasen i mitt forrige innlegg har de fire under etternavnet "Reiersgaard" med Montcalm ut fra Liverpool.http://www.findmypast.co.uk/passengerListPersonSearchStart.action

 

Venche: ut fra hva du beskrev innledningsvis i ditt første innlegg, tolket jeg det slik at dine emigranter har hatt behov for å komme seg hurtig fra Oslo for å rekke Montcalm i Liverpool. Muligens var da løsningen å komme seg bort til Bergen (med tog) for å komme seg over Nordsjøen med første mulige båt for derved å kunne nå Montcalms avgang fra Liverpool. Jeg har iallefall ikke tro på at de valgte å ta Kystruten rundt kysten fra Oslo til Bergen, det ville ta for lang tid..

Mvh Magne

 

 

Hei igjen.

Ja, det stemmer det - de reiste ut fra Liverpool med Montcalm 21. mai 1926, og kom til Quebeck Canada 28. mai.

Jeg har fått fra Statsarkivene i Oslo denne : post-1553-0-53034400-1358154770_thumb.jpg Dette er ikke skannet og søkbart på nettet enda.....

 

Jeg ser her at de er registrert inn 18. mai....og avreise 19. mai via Bergen. Familien, min far, sier at disse gutta tok tog til Bergen da de ikke rakk båten i Oslo (min oldemor, Engebret sin mor skal ha reist til Oslo med niste hennes sønn skulle ha med på reise....gutta var da reist med tog til Bergen...for å rekke båten der.... Familien, min far, sier at de dro med Gripsholm....men jeg finner ikke at den har hatt avreise 19 el. 20 mai 1926.... Kan de være at båten i Oslo har reist kysten rundt.....og videre til Bergen.....???

Uansett, jeg vil prøve å finne ut hvilken båt de reiste med. I dokumentet her står det at deres agent var Bordewick.....Hvilke/hvilken båt sendte de folkene de hjalp....

All hjelp taes imot med nysgjerrighet og spenning :-)

Mvh Venche R.

 

 

l England...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du har funnet kilder som viser at dine folk ankom Quebec med Montcalm fra Liverpool. Isåfall skal du stole på at det er korrekt.

Hvorfor Gripsholm var et reisealternativ før avreise fra Norge, er vanskelig for meg å forstå. Gripsholm tilhørte Svenska Amerikalinjen og såvidt jeg vet seilte den kun ut fra Gøteborg. I 1926 var jo den Norske Amerika Linjen (NAL) godt etablert og hadde minst to månedlige seilinger fra Oslo og Sørvestlandet til New York med skipene Stavangerfjord og Bergensfjord og var det beste tilbudet for de fleste emigranter.

 

Dersom det var viktig for dine folk å finne et reiseopplegg direkte til Quebec i Canada, var det i datiden seilingene flere linjer hadde ut fra Liverpool de måtte vurdere som et alternativ til NALs seilinger til New York. Agenten i Norge (Oslo) for Canadian Pacific forstår jeg var firma Bordewick. Da vil jeg tro de tilbød passasjerer fra Norge en gjennomgangsbillett fra norsk havn til Quebec via England. Om turen fra Bergen gikk via Newcastle eller annen østengelsk havn, er umulig å finne ut av i dag, så lenge det ikke finnes passasjerfortegnelser for Nordsjølinjene. Men de har antagelig hatt et opplegg der de kunne sette seg på toget fra østengelsk havn til Liverpool som en del av billetten fra norsk havn helt fram til Canada og så til sist gå ombord i Montcalm i Liverpool.

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gripsholm" skal ha gått fra Gøteborg den 17. mai 1926 og ha ankommet New York den 27. mai. De som er registrert i emigrantdatabasen for Oslo har vel da måttet reise til Gøteborg.

 

Name: Kaspar Henrik Olsen Arrival Date: 27 May 1926 Birth Date: abt 1890 Birth Location: Norway Birth Location Other: Bergen Age: 36 Gender: Male Ethnicity/ Nationality: Scandinavian Port of Departure: Gothenburg, Sweden Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Gripsholm

 

Det er trolig han som er registrert her:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=173725&merk=173725#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gripsholm" skal ha gått fra Gøteborg den 17. mai 1926 og ha ankommet New York den 27. mai. De som er registrert i emigrantdatabasen for Oslo har vel da måttet reise til Gøteborg.

 

Name: Kaspar Henrik Olsen Arrival Date: 27 May 1926 Birth Date: abt 1890 Birth Location: Norway Birth Location Other: Bergen Age: 36 Gender: Male Ethnicity/ Nationality: Scandinavian Port of Departure: Gothenburg, Sweden Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Gripsholm

 

Det er trolig han som er registrert her:

 

http://digitalarkive...erk=173725#ovre

 

Hei igjen Arne.

Det er nok ikke "min" mann. Han er her : 173745 Oslo 7789 1926 Mai 19 Engebret Helgesen Reiersgård m u Skogsarb. 16061904 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40

 

Jeg tror at familien kanskje har feil opplysninger om båt han reiste med....han og kameratene reiste direkte til Quebeck Canada fra Liverpool 21. mai 1926, Ankom havnen i Quebeck 28. mai. Denne har jeg tidligere fått av deg :-)

 

http://www.collectio...12ej3uhov5ffnk6

 

Vet ikke helt hvor jeg kan få inf om hvilen båt de dra med fra Norge (Oslo el Bergen) men tenker at kanskje statsarkivet Oslo vet noe. Fikk denne emigrantprotokoll derfra post-1553-0-53034400-1358154770_thumb.jpg den er ikke på nett enda. Håpet er at de kan vite noe om båten, utreise fra hvor og kannskje hvilken engelske havn de kom til. Det var Bordwick som var agent for "mine" karer + resten som hadde utreise samme dag som de, totalt 26 stk (1 med videre reise til Chile).

Jeg krysser fingre for at noen vet.....

 

Takk for all info fra deg så langt :-)

 

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du har funnet kilder som viser at dine folk ankom Quebec med Montcalm fra Liverpool. Isåfall skal du stole på at det er korrekt.

Hvorfor Gripsholm var et reisealternativ før avreise fra Norge, er vanskelig for meg å forstå. Gripsholm tilhørte Svenska Amerikalinjen og såvidt jeg vet seilte den kun ut fra Gøteborg. I 1926 var jo den Norske Amerika Linjen (NAL) godt etablert og hadde minst to månedlige seilinger fra Oslo og Sørvestlandet til New York med skipene Stavangerfjord og Bergensfjord og var det beste tilbudet for de fleste emigranter.

 

Dersom det var viktig for dine folk å finne et reiseopplegg direkte til Quebec i Canada, var det i datiden seilingene flere linjer hadde ut fra Liverpool de måtte vurdere som et alternativ til NALs seilinger til New York. Agenten i Norge (Oslo) for Canadian Pacific forstår jeg var firma Bordewick. Da vil jeg tro de tilbød passasjerer fra Norge en gjennomgangsbillett fra norsk havn til Quebec via England. Om turen fra Bergen gikk via Newcastle eller annen østengelsk havn, er umulig å finne ut av i dag, så lenge det ikke finnes passasjerfortegnelser for Nordsjølinjene. Men de har antagelig hatt et opplegg der de kunne sette seg på toget fra østengelsk havn til Liverpool som en del av billetten fra norsk havn helt fram til Canada og så til sist gå ombord i Montcalm i Liverpool.

Mvh Magne

 

Hei.

Takk for svar :-) Ja, jeg forholder meg til det jeg har fått fra Statsarkivet i Oslo. Jeg forstår heller ikke hvorfor Gripsholm er nevt av min familie som som båt han reiste med...... Jeg håper at Statsarkivet kan hjelpe meg å finne ut av hvilken båt de dra med og den engelske havnen de dro til før de reiste videre til Liverpool som var utreisehavn med Montcalm den 21. mai 1926.

Et kompilisert puslespill å finne ut av, men jeg krysser fingre for at jeg finner ut av dette.... Mange folk med mye kunnskap og gode tips her inne :-) tar imot all info med stor nysgjerrighet :-)

Takk for hjelpen så langt :-)

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er fullt ut klar over at Kasper Henrik H. Olsen ikke er "din" mann. Det var kun for å vise en person som reiste med "Gripsholm" to dager før "din" mann, og at dette trolig var avreisedagen fra Gøteborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er fullt ut klar over at Kasper Henrik H. Olsen ikke er "din" mann. Det var kun for å vise en person som reiste med "Gripsholm" to dager før "din" mann, og at dette trolig var avreisedagen fra Gøteborg.

 

Ahhh :-/ jeg skjønner- takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.