Gå til innhold
Arkivverket

Elsebeth Monsdatter Lunna fra Ringsaker


P Haugseth
 Del

Recommended Posts

Prøver å finne litt mer av historien til Elsebeth (også skrevet Else og Elseby) Monsdatter omtalt i Ringsakerboka Korn og klasseskille side 278 (Boka ligger på nettet på nb.no).

Det må være hun som gifter seg 5 feb.1788 med Friderik Gulbrandsen Rustaden (Ringsaker ministral nr.3 side 333)

De står også nevnt i Veldre bygdebok 1 under Rustad

 

Spørsmålet er om det er de som i Toten ministralbok nr. 7 side 55 i 1795 får en datter som døpes Johanne den 06.04.1795.

Hvor stor er sannsynligheten for at det er flere par hvor mannen heter Friderik og kona Else Monsdatter. Jeg finner i alle fall ingen andre kandidater.

I flg. Ringsakerboka bodde Elseby Monsdatter og mannen en periode på Toten hvor hun arbeidet på et sykehus.

 

 

Vet noen er om det var et sykehus på Toten i nærheten Flikkeshaug hvor de bodde på den tiden.

I folketelling 1801 er familien tilbake i Ringsaker på Bye Nedre. Jeg finner i alle fall ingen andre med lignende navn.

 

Hun ble i flg Ringsakerboka dømt for kvakksalveri i 1821 fordi hun hadde praktisert noe av det hun hadde lært på sykehuset på Toten.

Jeg ser at kildene til boka er diverse fogdebrev fra Hedmark Amt i 1821 og 22 . Er de noen som vet hvor disse finnes å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ved søk i Arkivportalen, www.arkivportalen.no, ser jeg at det er materiale om Kristians amts sykehus, 1821-1914, i arkivet etter Fylkesmannen i Oppland - se lenke (får håpe den virker):

 

http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-03000000083005

 

Ja, jeg tror du skal sende en forespørsel til Statsarkivet i Hamar om sykehuset og om det er mulig å finne fogdebrevene. Kontaktinformasjon finner du her:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
I flg. boka: Fra gamle dager på Toten : utdrag fra tingbøker og andre kilder, skrevet av Pål Gihle i 1997, lå Totens sykehus på Flikkeshaug.

Ole Haraldsen Flikkeshaug var sykehusforstander i 1813 når han melder fogden om at han trenger korn til sine 12 pasienter på Totens sykehus (side 62 og 63) 

 

 


 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.