Gå til innhold
Arkivverket

Mathea Kristiansdatter, f.1872 i Ringebu - til USA 1893 - hvordan gikk det med henne?


Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Jeg kikket etter mulig immigrasjon for en passende kandidat for Marie Christiansen/Kristiansen, og fant en kandidat:

 

New York, Passenger Lists, 1820-1957

about Maria Christiansen

 

Name: Maria Christiansen Arrival Date: 30 Jun 1893 Birth Date: abt 1873 Age: 20 Gender: Female Ethnicity/ Nationality: Norwegian Port of Departure: Christiansand, Norway Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Virginia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, jeg søkte etter immigrasjon i USA på Mar* Christensen men fant ingen som passet mht. fødselsår og immigrasjonsår. Vi bør nok søke litt i de norske emigrasjonslistene også ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for at dere tar dere tid til dette - og for mange gode forslag!

 

 

 

Greitt, da er hun sjekket ut.

 

Ja, Mathea (Strand) Helmsdorf oppgis i folketellingen 1900 for Kristiania som født 1873 i Østerdalen, og da hun giftet seg i USA i 1895, oppgis foreldrene å hete Iver S. og Marit, så hun er ganske sikkert den Mathea som ble født i Stor-Elvdal den 7.desember 1873 (døpt 1.februar 1874) som datter av jernbanearbeider Iver Simensen Strand og hustru Marit Hansdatter - se nr. 11 her: Stor-Elvdal, Ministerialbok nr. 1 (1871-1882), Fødte og døpte 1874, side 20 .

 

 

Mary Christiansen, gift med Lars Larson i Garfield, Grundy County i Illinois, er interessant. Mathea i Norge kan godt ha blitt til Mary i USA, fødselsåret stemmer, immigrasjonsåret stemmer - og opplysningen om "Mary Christianson, who was born in Norway and came to the United States by herself" stemmer.

 

 

Jeg kikket etter mulig immigrasjon for en passende kandidat for Marie Christiansen/Kristiansen, og fant en kandidat:

 

New York, Passenger Lists, 1820-1957

about Maria Christiansen

 

Name: Maria Christiansen Arrival Date: 30 Jun 1893 Birth Date: abt 1873 Age: 20 Gender: Female Ethnicity/ Nationality: Norwegian Port of Departure: Christiansand, Norway Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Virginia

 

Men hvis dette er den Mary som ble gift med Lars Larson, kan det ikke være Mathea fra Ringebu, jfr. det jeg skrev i mitt første innlegg:

 

Mathea bodde på Hamar sammen med morens nye familie, og hun brukte også stefarens etternavn Stenberg, inntil hun i oktober 1893 utvandret til USA - se nr.11 på venstre oppslagsside her: Hamar i Vang, Ministerialbok nr. 17 (1890-1899), Utflyttede 1893-1896, side 311 og nr.99878 her: Emigranter fra Oslo 1867-1930 gammel . Den 6.november 1893 ankom Mathea Stenberg til Ellis Island med skipet Venetia (Ellis Island Passenger Records).

 

På Ellis Island oppgav hun Canton, Sør-Dakota, som reisemål.

 

 

I forbindelse med leting etter andre personer i USA har jeg tidligere bedt om og fått tilsendt vielsesattester fra Illinois State Archives, og jeg skal be om det samme for Lars Larson og Mary Christensen - forhåpentlig vil den gi ytterligere biografiske opplysninger om bruden som enten kan bekrefte eller utelukke at dere har funnet Mathea Christiansdatter fra Ringebu.

 

Som u-ektefødt hadde ikke Mathea arverett etter sin far, men derimot etter sin mor. Jeg har derfor sett i dødsfallsprotokollen fra Søndre Hedemarken sorenskriveri (på Statsarkivet på Hamar) i forbindelse med moren Sigrids dødsfall på Hamar i 1917, men der gis det dessverre ingen opplysninger om hennes etterkommere/arvinger.

 

Skulle det dukke opp flere kandidater, er jeg derfor fremdeles svært interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Mary er den beste kandidaten jeg har funnet, husk at census for 1900 viser at hun var født i desember måned. Kanskje finnes det en obituary på Mary ? Hennes fødsesldato skulle det være mulig å få fra offentlige arkiver i Illinois.

 

Lars H. Larson døde i 1937:

Ilinois, Deaths and Stillbirths Index, 1916-1947

about Lars H. Larson

Name: Lars H. Larson Birth Date: 18 Sep 1866 Birth Place: Nettle Creek, Grundy, Ill Death Date: 7 Aug 1937 Death Place: Gardner, Grundy, Illinois Burial Date: 11 Aug 1937 Burial Place: Braceville, Grundy, Ill Cemetery Name: Braceville Gardner Death Age: 70 Occupation: Furniture Dealer Race: White Marital Status: M Gender: Male Residence: Gardner Father Name: Henry Larson Father Birth Place: Norway Mother Name: Guri Likness Mother Birth Place: Norway Spouse Name: Mary Larson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slektstreet på Ancestry.com som refereres til i innlegg 22 har helt klart feil Mary Christianson. Ingen av de 4 kildehenvisningene viser til den Mary Christianson som var kona til Lars H. Larson.

 

1. Census for 1880. Mary kom først til USA i 1893

2. Census for 1900. Korrekt info for census 1900 er vist av Ann-Mary i innlegg 19

3. Census for 1920. Mannen til denne Mary heter Chris Christianson

4. Census for New York 1892. Kona til Lars H. Larson er vist som immigrert føst i 1893 i de flest databaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.